کد خبر: ۲۴۴۱۱۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 14
در شروع سن یائسگی احتمال افزایش وزن بالا می‌رود؛ بنابراین لازم است میزان دریافت غذا در این دوران تحت کنترل باشد. در نتیجه حفظ دور کمر و پیشگیری از افزایش وزن در زنان میانسال به عنوان یک اقدام محافظتی در برابر گر گرفتگی و حمایت از سلامت کلی مطرح است
شفاآنلاین>سلامت>یک رژیم سالم و متعادل به کاهش علائم یائسگی کمک می‌کند.

به گزارش شفاآنلاین، شبنم باقری کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه یائسگی در زنان اغلب در حدود سن ۴۵ تا ۵۵ سالگی آغاز می‌شود، اظهار کرد: در این زمان تخمدان‌ها به میزان کمتری هورمون‌های زنانه، به ویژه استروژن را ترشح کرده که سبب بروز علائم یائسگی مانند گر گرفتگی، تپش قلب، تعریق، اضطراب و بی خوابی می‌شود. او افزود: با این حال شواهد نشان می‌دهد که یک رژیم سالم و متعادل به کاهش علائم یائسگی کمک می‌کند.

شبنم باقری تصریح کرد: در شروع سن یائسگی احتمال افزایش وزن بالا می‌رود؛ بنابراین لازم است میزان دریافت غذا در این دوران تحت کنترل باشد. در نتیجه حفظ دور کمر و پیشگیری از افزایش وزن در زنان میانسال به عنوان یک اقدام محافظتی در برابر گر گرفتگی<Hot flashes> و حمایت از سلامت کلی مطرح است.

کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه یک رژیم غذایی کم چرب می‌تواند در تخفیف علائم یائسگی مفید باشد، ادامه داد: علاوه بر این مصرف زیاد چربی‌ها به ویژه انواع اشباع شده به عنوان یکی از عوامل خطر در بروز سرطان سینه در سنین یائسگی به اثبات رسیده است.

او گفت: مصرف مواد قندی ساده مثل انواع شیرینی‌ها و دسر‌های شیرین علاوه بر اضافه وزن و چاقی موجب افزایش هورمون‌های قشر آدرنال و کاهش سطح هورمون استروژن و در نتیجه افزایش بروز علایم می‌شود.

شبنم باقری اضافه کرد: حبوبات هم مانند میوه‌ها و سبزی‌ها از منابع غذایی فیتواستروژن‌ها هستند و اگر در دوران یائسگی مصرف آن‌ها افزایش یابد، در کاهش علائم موثر است و علاوه بر این فیبر موجود در این مواد غذایی به کنترل اشتها و وزن بدن کمک می‌کند.

کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: از اثرات مهم مصرف سویا، آجیل سویا و شیر سویا، کاهش عوارض ناشی از یائسگی از جمله گر گرفتگی است، البته برای داشتن این اثر باید سویا به طور مداوم و دست کم به مدت ۴ تا ۶ هفته مصرف شود.

او با بیان اینکه مکمل‌های ویتامین E در کاهش علائم یائسگی موثر است، تصریح کرد: ویتامین E یک تنظیم کننده هورمونی است و سطح استروژن را ثابت نگه می‌دارد.

باقری ادامه داد: مکمل‌های ویتامین E اغلب به صورت ۴۰۰ میلی گرمی موجود است و مصرف روزانه یک عدد آن توصیه شده است.
او بیان کرد: برای کاهش گر گرفتگی ناشی از یائسگی همچنین توصیه شده که چای، قهوه و کافئین موجود در نوشیدنی‌ها به دلیل تشدید گر گرفتگی کم مصرف شوند.

باقری گفت: همچنین مصرف دخانیات، غذا‌های ادویه دار و تند، استرس و اضطراب و مصرف مشروبات الکلی علائم یائسگی را تشدید می‌کند.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: