کد خبر: ۲۴۳۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 12
با تلاش محققان، ساخت پنج ماده موثره دارویی در این مجموعه نهایی شده که تاکنون، دو مورد آن برای بیماری‌های پارکینسون و آلزایمر تولید شده است
شفا آنلاین>سلامت> محققان یک شرکت دانش‌بنیان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه موفق به تولید ماده موثره دارو برای دو بیماری پارکینسون و آلزایمر شدند.

به گزارش شفا آنلاین، مدیر عامل این شرکت دانش‌ بنیان اظهار داشت: با تلاش محققان، ساخت پنج ماده موثره دارویی در این مجموعه نهایی شده که تاکنون، دو مورد آن برای بیماری‌های پارکینسون و آلزایمر(Alzheimer) تولید شده است.

آرمین دادگر با اشاره به اینکه پروانه تولید ماده موثره این دو دارو شامل پرامی پکسول (برای پارکینسون) و دونپزیل (برای آلزایمر) از سازمان غذا و دارو کسب شده است، گفت: این مواد موثره قبلا وارداتی بود که به تلاش محققان بومی‌سازی شده و شرایط برای تولید آنها در داخل کشور فراهم شده است.

وی اظهار داشت: تولید و اخذ مجوز این دو ماده موثره دارویی حدود پنج سال زمان برد که حدود یک سال برای دستیابی به دانش فنی و تولید آنها بوده و مابقی زمان صرف اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو شده است.

دادگر ادامه داد: سه ماده موثره دیگر، برای درمان بیماری‌های جنون، افسردگی(Depression) و فشارخون است که محققان ما در تلاش برای تولید آن هستند، این مواد پس از تولید و اخذ مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو در اختیار شرکت‌های دارویی قرار می‌گیرد.

این فعال دانش‌بنیان افزود: محققان این شرکت تلاش کردند تا با بومی‌سازی مواد موثره دارویی بتواند نیازهای داخلی را برطرف کنند.

وی با اشاره به اینکه با حمایت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه طی پنج سال، سایت تولید مواد موثره دارویی در مرکز رشد این دانشگاه تاسیس شده است، افزود: این شرکت با هدف ایجاد دانش فنی مواد اولیه دارویی، تولید آنها و ارتباط بین صنعت و دانشگاه در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تشکیل شده است.

حذف مقررات و بروکراسی غیر ضروری

وی بر لزوم حذف مقررات، دستورالعمل‌ها و بروکراسی غیر ضروری در زمینه تولیدات دانش‌بنیان داخلی تاکید کرد و گفت: متاسفانه روند طولانی برای اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو وجود دارد، وزیر بهداشت اخیرا اعلام کرد فرایند پیگیری در سازمان غذا و دارو به یک هفته کاهش یافته است که منتظر اجرایی شدن این موضوع هستیم.

دادگر افزود: در سازمان غذا و دارو گاهی برای پاسخ به یک نامه ۷ تا ۸ ماه زمان صرف می‌شد که این موضوع مشکلات فراوانی را برای تولیدکنندگان به وجود می‌آورد.

وی خواستار حمایت بیشتر از شرکت‌های دانش‌بنیان شد و گفت: ارتباط مستحکمی بین بدنه سازمان غذا و دارو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وجود ندارد، برای حمایت بهتر از شرکت‌های دانش‌بنیان، این روند باید تغییر یابد.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان اظهار داشت: فرایند اختصاص ارز دولتی به محصولاتی که در داخل تولید می‌شوند واقعا ناعادلانه است، وقتی ماده موثره‌ای داخل کشور در حال تولید است، نباید ارز دولتی به شرکت‌های واردکننده آن ماده موثره تعلق گیرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: