کد خبر: ۲۴۳۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 10
یکی از مهم‌ترین دلایل تلخی دهان رفلاکس معده به مری است، افرادی که به تلخی دهان دچار هستند اغلب به رفلاکس صفرا به تنهایی یا همراه با رفلاکس اسید معده مبتلا می‌شوند
شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص گوارش و کبد گفت: تلخی دهان یکی از مشکلات آزاردهنده است که می‌تواند با بوی بد دهان و رفلاکس همراه باشد.

به گزارش شفا آنلاین، شهرام آگاه متخصص گوارش و کبد و رئیس مرکز تحقیقات کولورکتال دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره تلخی دهان اظهار کرد: تلخی دهان یکی از مشکلات آزار دهنده ولی بدون خطر برای افراد است که ممکن است با بوی بد دهان، نفخ و رفلاکس هم همراه باشد.

رئیس مرکز تحقیقات کولورکتال دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل تلخی دهان رفلاکس معده به مری است، افرادی که به تلخی دهان دچار هستند اغلب به رفلاکس صفرا به تنهایی یا همراه با رفلاکس اسید معده مبتلا می‌شوند.

چگونه می‌توانیم رفلاکس صفرا و اسید معده را از هم تشخیص دهیم؟

او افزود: تشخیص رفلاکس صفرا و اسید معده از هم با pH متری امکان پذیر است، در این روش کاتتر‌های مخصوص را که توانایی اندازه‌گیری pH (مقدار اسیدیته) را دارند از طریق بینی داخل مری می‌گذارند و در طی زمان مشخص (اغلب ۲۴ ساعته)، pH مری اندازه‌گیری می‌شود، اما باید دانست که در بیشتر بیماران انجام این کار ضروری نیست و پزشک بر اساس علائم بالینی درمان لازم را انجام می‌دهد.

آگاه تاکید کرد: افرادی به تلخی دهان دچار هستند باید از استعمال دخانیات مانند سیگار پرهیز کنند. این افراد همچنین باید حجم غذای مصرفی خود را کاهش دهند، مبتلایان به تلخی دهان باید میزان چربی غذای خود را تا حد امکان کم کنند، همچنین از آنجایی که رفلاکس با نوشیدن مایعات زیاد افزایش پیدا می‌کند، افراد دچار تلخی دهان باید در بین غذا آب ننوشند یا به طور کلی کمتر مایعات مصرف کنند.

درمان دارویی افراد دچار تلخی دهان

رئیس مرکز تحقیقات کولورکتال دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: دارو‌های کاهنده اسید مانند امپرازول در کاهش رفلاکس صفرا و اسید معده موثر هستند، برخی بیماران با مصرف دارو‌های کاهنده اسید به تنهایی بهبود پیدا نمی‌کنند و ممکن است دارو‌هایی را که صفرا را جذب می‌کنند هم برای آنها تجویز شود.

او یادآوری کرد: افرادی که کیسه صفرای آنها برداشته شده است ممکن است به رفلاکس صفرای شدیدتری دچار شوند، بنابراین این افراد باید در مصرف مواد غذایی چرب احتیاط بیشتری کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: