کد خبر: ۲۴۳۶۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 08
بیماری TTP یک بیماری بسیار خطر ناکی است که در بسیاری از منابع پزشکی هم آمده که با مرگ و میر بالایی همراه است و هر چقدر مراجعه بیمار دیرتر باشد؛ احتمال این مرگ و میر بالاتر است
شفا آنلاین>سلامت> علت مرگ مادر باردار ارومیه‌ای در بیمارستان، بیماری پورپورای ترومبوتیک ترومبوسیتوپنیک و تاخیر در مراجعه بوده است.

 به گزارش شفا آنلاین:در پی درج اخبار ضد و نقیضی در خصوص مرگ مادر باردار در فضای مجازی به دلیل نقص دستگاه پلاسمافرزیس بیمارستان،حسنی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان آذربایجان غربی در گفت و گویی با بیان اینکه آنچه در فضای مجازی آمده به هیچ عنوان اصل واقعیت نیست، گفت: بیماری TTP یک بیماری بسیار خطر ناکی است که در بسیاری از منابع پزشکی هم آمده که با مرگ و میر بالایی همراه است و هر چقدر مراجعه بیمار دیرتر باشد؛ احتمال این مرگ و میر بالاتر است.

وی افزود: متاسفانه این بیمار چند روز بعد از شروع علایم به بیمارستان مراجعه کرده، ولی تیم پزشکی سریعا فعال شده و بیمار بلافاصله توسط رزیدنت زنان و سپس توسط فوق تخصص زنان و متخصص داخلی ویزیت شده و آزمایشات لازم انجام شد و درخواست مشاوره فوق تخصص خون نیز شده که به هر حال تشخیص TTP داده شد.


حسنی اضافه کرد: چون یکی از کمک‌هایی که می تواند به این بیمار انجام گیرد؛ پلاسمافرزیس است که درخواست آن نیز شده است ولی باید به این نکته نیز توجه داشت که این بیماری مثل یک عمل جراحی نیست که فرض کنید مثلا شریان بیمار قطع شده و آن را ترمیم کنند و بیمار نجات پیدا کند بلکه این بیماری یک بیماری داخلی است که ممکن است هفته ها هم درمان کنید و نتیجه نگیرید.

وی تاکید کرد: اینکه از آغاز علایم بیماری چه مدت گذشته باشد، بسیار مهم است و نهایتا همکاران فوق تخصص و پزشکان معالج تصمیم به انجام پلاسمافرزیس می گیرند. درخواست بیمار پلاسمافرزیس برای بیمار ساعت 11 شب انجام می گیرد و حتی رئیس دانشگاه تا ساعت 12 شب پیگیر موضوع بودند و با مدیر کل انتقال خون صحبت شده و گفتند که دستگاه فعلا خراب است و امکان پلاسمافرزیس نیست و تصمیم به اعزام بیمار به تبریز گرفته شد.

وی با بیان اینکه اینکه برخی علت مرگ مادر را نقص دستگاه پلاسمافرزیس قلمداد می کنند؛ اصلا درست نیست، ادامه داد: نقص فنی وقتی گفته می شود که مثلا بیمار به دستگاهی وصل بود و آن دستگاه دچار مشکل شده و باعث مرگ بیمار گردیده است و اصلا همچین چیزی وجود ندارد؛ از سوی دیگر اقدام درمانی پلاسمافرزیس اینگونه نیست که مثلا اگر دو ساعت دیرتر انجام گیرد، بیمار فوت می کند و اگر دو ساعت زودتر انجام شود، حتما بیمار نجات می یابد.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: