کد خبر: ۲۰۵۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۱ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 08
با اجرا طرح تحول نظام سلامت از سال 92 تاکنون اقدامات مطلوبی در حوزه بهداشت در قالب 10 پروژه پشتیبان و 15 برنامه انجام شده و یکی اقدامات این حوزه، موضوع عوامل خطر سلامت است که در سه دسته تقسیم می‌شوند
شفا آنلاین>سلامت>رئیس مرکز بهداشت چهار محال و بختیاری گفت: با حذف سه عامل خطر حوزه سلامت، می‌توان 80 درصد بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت نوع دوم و بیش از 40 درصد سرطان‌ها را کاهش داد.

به گزارش شفا آنلاین: سید راشد جزایری 17 مردادماه در آئین تجلیل از خبرنگاران عرصه سلامت چهار محال و بختیاری، اظهار کرد: کار اصلی در حوزه سلامت از بهداشت آغاز می‌شود و مسیر تحول ارائه خدمات بهداشتی از سنگ فرش‌هایی می‌گذرد که در بخش بهداشت چیده شده است.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره خبرنگار شهید صارمی، افزود: با اجرا طرح تحول نظام سلامت  از سال 92 تاکنون اقدامات مطلوبی در حوزه بهداشت در قالب 10 پروژه پشتیبان و 15 برنامه انجام شده و یکی اقدامات این حوزه، موضوع عوامل خطر سلامت است که در سه دسته تقسیم می‌شوند.

رئیس مرکز بهداشت چهار محال و بختیاری تصریح کرد: عوامل خطر حوزه سلامت شامل رژیم غذایی سالم، کم‌تحرک، مصرف دخانیات و الکل، عوامل خطر بیولوژیکی شامل فشارخون، چاقی، قند خون بالا و عوامل محیطی شامل حل مسائلی همانند پرتوها و عوامل خطرساز انسان ساز و طبیعی و پرتوها است که با حذف این سه عامل خطر می‌توان 80 درصد بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت نوع دوم و بیش از 40 درصد سرطان‌ها را کاهش داد.

جزایری افزود: در حوزه سلامت مهم‌ترین اقدام سامانه سیب (سیستم یکپارچه سلامت) است که تاکنون در این سامانه 940هزار و شش نفر سرشماری شدند و از این تعداد 547903 زن و 482102 مرد بودند و 528 هزار نفر را جمعیت شهری و 383 هزار نفر را جمعیت روستایی تشکیل می‌دهد و 28 هزار نفر حاشیه نشین نیز در استان داریم.

وی اظهار کرد: یکی از کارهای حوزه سلامت <Health area>تکمیل، تجهیز و زیرساخت این حوزه است که در طرح گسترش، از 496 واحد، تاکنون 463 واحد تکمیل و تجهیز شدند.

رئیس مرکز بهداشت چهار محال و بختیاری تصریح کرد: در سفر قبل وزیر به استان در سال 95، مقرر شد تا 196 پروژه بهداشتی درمانی داشته باشیم که 94 پروژه در سال گذشته افتتاح شده، 71پروژه نیز پیشرفت 20 تا 80 داشته است، 31 پروژه 20 تا 30 درصد پیشرفت داشته است.

جزایری در ادامه گفت: برای پروژه‌های دارای پیشرفت 20 تا 80 درصد، امید است که با اختصاص چهار میلیارد تومان اعتبار بتوان آنان را تکمیل کرد.

رئیس مرکز بهداشت استان گفت: برای 85 درصد از جمعیت استان پرونده الکترونیکی تشکیل شده و در 11 بسته، خدمات در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: در شاخص کودکان تمام شاخص‌های مراقبتی انجام می‌شود و از نظر مرگ و میر<death> در استان هفت هستیم در حالی که نرم کشوری 10 است.

جزایری ادامه داد: در سال گذشته یک مورد مرگ مادر باردار داشتیم که در این شاخص از کشور جلوتر هستیم.

رئیس مرکز بهداشت چهار محال و بختیاری در خصوص پوشش بیمه سلامت گفت: 75 درصد جمعیت روستایی دارای دفترچه بیمه روستایی هستند و صد در صد جمعیت روستایی و شهرهای زیر 20 هزار نفر تحت پوشش برنامه پزشک خانواده قرار دارند.

جزایری گفت: در تمام مراکز بهداشتی درمانی استان بلوک جمعیتی رعایت شده و تمام مردم دسترسی به خدمات بهداشتی، درمانی، ویزیت،دارو و خدمات مامایی دارند.

وی گفت: نظارت‌ها به حد مطلوب در زمینه آب آشامبدنی در حال انجام است و جایی که آلودگی میکروبی مشاهده شود با تشکیل کارگروه سلامت، مداخلات را انجام خواهیم داد.

رئیس مرکز بهداشت چهار محال و بختیاری خاطرنشان کرد: در آسیب‌های اجتماعی همانند طلاق و بیکاری، نرم کشوری برای شناسایی اختلالات 23.1 است و در استان در حد 19 درصد است که اختلالات شناسایی شده و برای آنان برنامه داریم.

جزایری یادآور شد: سند غیرواگیر نیز به صورت ملی تدوین و تصویب شده و به صورت محلی و منطقه‌ای در کارگروه سلامت و امنیت غذایی تصویب و به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده است که تحت 13 هدف، ماهانه پیگیری می‌شود و امیدواریم تا سال 1404 به اهداف این سند برسیم.
ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: