کد خبر: ۲۴۳۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 07
برای میلیون ها انسان که از ایست قلبی و مشکلات نارسایی قلب رنج می برند این تکنولوژی می تواند به معنی داشتن یک قلب همیشه تپنده و رهایی از عوارض استفاده از پمپ های مکانیکی مثل لخته شدن خون است
شفا آنلاین>سلامت>یک اندام مصنوعی روباتیک از جنس سیلیکون که به تپش قلب انسان کمک میکند.

به گزارش شفا آنلاین:برای میلیون ها انسان که از ایست قلبی و مشکلات نارسایی قلب رنج می برند این تکنولوژی می تواند به معنی داشتن یک قلب همیشه تپنده و رهایی از عوارض استفاده از پمپ های مکانیکی مثل لخته شدن خون است.

این تکنولوژی در تحقیقی در مجله معتبر " Science Translational Medicine" به چاپ رسید و در دانشگاه هارواد و یکی از بیمارستان های بوستون آمریکا با موفقیت آزمایش شد.

این روبات از الیاف نرم سیلیکونی ساخته شده و بازوی روبات به دور قلب پیچیده و آن را احاطه می کند و در واقع به عنوان یک اندام با این عضو مهم یکی شده و با آن همگام است. و در این راستا در عین حال که با خون تماسی ندارد، جریان منظم رفت و آمد خون را هم نظاره و کنترل می کند که این روش بسیار متفاوت از روشهای قدیمی پمپاژ مکانیکی خون است که باید مستقیم با خون سر و کار می داشتند.


     "استفاده از پمپ های مکانیکی برای پمپاژ خون به قلب به این معنی است که شاهرگ های اصلی کنترل شده و جریان خون از قلب خارج شده و بعد دوباره به آئورت برمیگردد. در این سناریو پمپ مکانیکی فرض میکند که یکی یا هردوی بطن ها کار نمی کند" بخشی از تحقیق.

اما مشکل انقعاد خون که به طور بالقوه نیاز به رقیق کردن خون دارد، باعث می شود تا پمپ های مکانیکی به عنوان روش و راه حل ایده آلی برای بیماران قلبی به شمار نیاید.

مححقان این اندام روباتیک جدید را روی قلب یک خوک آزمایش کردند تا عملکرد آن را به وضوح ببینند.

    "این روبات نرم که ما توصیفش کردیم با الهام از اندام های طبیعی طراحی و طوری ساخته شده تا به جای قطع جریان خون به صورت آنی، رفتار جریان های خونی را تقویت و نارسایی قلب را رفع کند" بخشی از تحقیق.

این تحقیق بیانگر این نکته نیز هست که زمینه استفاده از فناوری روبوتیک بسیار گسترده تر از موارد اخیر بوده و می تواند در زمینه سلامت و پزشکی خلاقیت های زیادی به همراه داشته باشد.

    "هرچند جدیدا روبات هایی از جنس سیلیکون یا الیاف فیبر نرم ساخته شده اند که در زمینه های مختلف کاربرد دارند اما این روبات ویژگی منحصر بفرد تعامل دوستانه و نجات دهنده انسان و ربات را به خوبی نشان می دهد و ایده ساختن ربات هایی را مطرح می کند که از نظر بیولوژیکی با بدن انسان مطابقت داشته و می توانند جان انسان ها را حفظ کنند." بخشی از تحقیق

گفتنی است که این ربات می تواند برای هر فرد عملکرد متفاوتی داشته باشد، به طور مثال مقدار فشار الیاف رشته ای به دور قلب بستگی به شرایط پزشکی قلب بیمار دارد.

روبات ها  تا به امروز برای مقاصد گوناگونی از ماشین تایپ گرفته تا روبات تحویل غذا، ساخته شده اند. اما کمک کردن به وضعیت پمپاژ قلب یک انسان حالا بیشتر از هر وقت دیگری وجود روبات ها را ارزشمند و ضروری می سازد. mashable
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: