کد خبر: ۲۰۷۴۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 05
به‌صورت میانگین سالانه ۷۵ تا ۱۰۰ پیوند قلب در ایران انجام می‌شود که استان تهران نسبت به سایر استان‌ها سهم بیشتری در پیوند قلب دارد
شفاآنلاین>سلامت> در حالی که آمارها از افزایش مرگ مغزی براثر شیوع تصادفات و سکته‌های مغزی خبر می‌دهد، رئیس بخش پیوند قلب بیمارستان مسیح دانشوری از افرادی می‌گوید که سالانه در صف انتظار دریافت قلب جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر بابک شریف کاشانی با تأکید بر اینکه سالانه حداقل 200 نفر در لیست انتظار هر مرکز پیوند قرار دارند، گفت: به‌صورت میانگین سالانه ۷۵ تا ۱۰۰ پیوند قلب در ایران انجام می‌شود که استان تهران نسبت به سایر استان‌ها سهم بیشتری در پیوند قلب دارد.

 هرچند این آمار (statistics)در ایران مطلوب است اما باید تلاش کنیم با فرهنگسازی این آمار را ارتقاء دهیم و مانع مرگ بیماران نیازمند در لیست انتظار پیوند اعضا شویم.

این متخصص قلب و عروق خاطرنشان کرد: در حالی که علم پزشکی این امکان را فراهم کرده که با استفاده از اعضای بدن فردی که دچار مرگ مغزی شده و امکان حیات ندارد جان بسیاری از این بیماران نجات پیدا کند اما متأسفانه با مرگ بسیاری از بیماران تنها به‌دلیل تمایل نداشتن خانواده‌های افراد مرگ مغزی به اهدای عضو، مواجه می‌شویم.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: همه افراد برای ترویج فرهنگ اهدا می‌توانند کارت اهدای عضو دریافت کنند. این اقدام موجب می‌شود تا هنگام وقوع حادثه تصمیم‌گیری برای اعضای خانواده نیز آسانتر باشد.

این متخصص قلب و عروق ادامه داد: در حال حاضر برای نجات جان بیماران در لیست انتظار پیوند می‌توان از قلب مصنوعی استفاده کرد. بیمارانی که قلب مصنوعی دریافت می‌کنند گاه دیگر نیازی به پیوند قلب نخواهند داشت، اما متأسفانه به‌دلیل گرانقیمت بودن این جراحی عمده بیماران قادر به انجام آن نیستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به هزینه دارو و تجهیزات مورد نیاز این بیماران اشاره کرد و گفت: هرچند این عمل به تنهایی هزینه زیادی برای بیمار ندارد اما گاه بیماران پیوندی، پس از جراحی نیازمند برخی تجهیزات پرهزینه خواهند بود. همچنین آنها باید تحت نظر پزشک باشند و دارو مصرف کنند که گاه تهیه این داروها برای آنها سخت و پرهزینه خواهد بود و این امر موجب می‌شود بیماران درمان را رها کنند.

 متأسفانه رها کردن درمان(Treatment) و مصرف نکردن داروهای ضروری به مرگ بیمار منجر خواهد شد. پس ضروری است انجمن‌ها، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین دولت، برای بیماران پیوندی بسته‌های حمایتی تعریف کنند تا آنها پس از جراحی دچار مشکل نشوند. بعد از مشکل دارو موضوع مهم دیگر اشتغال بیماران پیوندی است. متأسفانه مدیران ادارات و شرکت‌ها وقتی متوجه می‌شوند فرد متقاضی تحت جراحی پیوند عضو قرار گرفته به بهانه عدم کارایی از استخدام وی چشم‌پوشی می‌کنند که همین امر مشکلات اقتصادی بیماران را دو چندان می‌کند.

دکتر شریف کاشانی در خاتمه تأکید کرد: حمایت نکردن از بیماران پس از پیوند، موجب هدر رفت عضو پیوندی، جان بیمار و تلاش گروه‌های پیوند و تیم جراحی می‌شود.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: