کد خبر: ۲۴۳۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 01
افزایش امید به زندگی و کاهش نرخ تولد و به تبع آن افزایش جمعیت سالمند،‌ بخشی از دلایلی هستند که توجه به سلامت روحی و جسمی، بهداشت، تامین مالی و ارتقای زندگی شهری مطابق با نیاز سالمندان را آشکار می‌کند
شفا آنلاین>سلامت>نتایج مطالعه‌ای که در موسسه بین‌المللی تحلیل سیستم‌های کاربردی در لوکزامبورگ صورت گرفت، نشان می‌دهد سالمندان نسبت به نسل قبل باهوش‌تر شده‌اند؛ ولی نسبت به اجداد خود سلامتی ضعیف‌تری دارند. محققان بر این باورند که دلیل باهوش‌شدن سالمندان نسبت به گذشته، دو عامل افزایش سطح تحصیلات آکادمیک و استفاده از فناوری است.

به گزارش شفا آنلاین، افزایش امید به زندگی و کاهش نرخ تولد و به تبع آن افزایش جمعیت سالمند،‌ بخشی از دلایلی هستند که توجه به سلامت روحی و جسمی، بهداشت، تامین مالی و ارتقای زندگی شهری مطابق با نیاز سالمندان را آشکار می‌کند. بر اساس آمار سازمان ملل و سازمان جهانی بهداشت، ‌برآورد می‌شود افراد بالای ۶۰ سال که تعدادشان در سال ۲۰۱۷ میلادی حدود ۹۶۲ میلیون نفر بود، تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۴۶ درصد افزایش یابند و به ۱.۴ میلیارد نفر برسند. محققان رشد جمعیت سالمند را یکی از مهم‌ترین تحولات اجتماعی قرن بیست و یک می‌دانند.

سالمندان همواره به عنوان متولیان سنت و رهبران در فرهنگ‌های مختلف شناخته می‌شوند و به همین دلیل نقش مهم و تاثیرگذاری بر جامعه دارند. معلولیت، بیماری، مشکلات اقتصادی و تبعیض و انزوا نه تنها خانواده این افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ بلکه جامعه نیز بی نصیب نمی‌ماند.

یکم اکتبر (نهم مهرماه) به منظور توسعه جامعه‌ای مناسب برای تمام سنین و بررسی فرصت‌ها و چالش‌های ناشی از افزایش سن، روز جهانی سالمندان نامگذاری شده است.

روز جهانی سالمند فرصتی برای برجسته‌کردن سهمی است که افراد سالمند در تمام ابعاد اجتماع دارند. این رویداد برای اولین بار در ۱۴ دسامبر سال ۱۹۹۰ میلادی در مجمع عمومی سازمان ملل بر اساس قطعنامه ۴۵/۱۰۶ نامگذاری شد.  

هر سال متناسب با این روز شعاری در نظر گرفته می شود، شعار امسال، «حرکت به سوی برابری اجتماعی برای سالمندان» درنظر گرفته شده است. این شعار با اهداف برنامه توسعه پایدار سال ۲۰۳۰ با عنوان هیچ کس جا نخواهد ماند، کاملا منطبق است.

اهداف این برنامه تمرکز و جلوگیری از ناعدالتی و تبعیض برای همه و به ویژه سالمندان است.

سالمندان نقش مهمی را از طریق فعالیت‌های داوطلبانه، انتقال تجربه و دانش به نسل‌های بعدی، کمک به اعضای خانواده با قبول مسئولیت‌های مراقبتی و افزایش فعالیت‌هایی که عواید مالی دارد، ایفا می‌کنند.

در اکثر جوامع، افراد سالمند مشارکت قابل توجهی در جامعه دارند. به عنوان مثال در آفریقا و کشورهای دیگر، میلیون‌ها جوان مبتلا به ویروس HIV، توسط والدین خود در منزل نگهداری می‌شوند. یا در اسپانیا، رسم بر این است که بیماران یا کودکان یتیم، توسط افراد سالمند به ویژه زنان نگهداری و حمایت شوند.

کیفیت زندگی سالمندان در گرو میزان سلامت جسم و روح آنان است و این موضوع نیز نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و افزایش سطح آگاهی و دانش افراد جامعه است. سلامت جسمی و روانی سالمندان، نتیجه یک الگوی صحیح در تمام دوران زندگی است و باید برنامه‌ریزی دقیقی در این زمینه اتخاذ شود.

بیماری‌هایی مانند آلزایمر(Alzheimer) و زوال عقل، پوکی استخوان، کاهش بینایی وابسته به سن، دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی، آرتریت، تصلب شرایین و فشار خون بالا، از مهم‌ترین عوارض افزایش سن محسوب می‌شود؛ البته این به آن معنا نیست که حتما افراد سالمند باید به این بیماری‌ها مبتلا شوند؛ بلکه با اتخاذ شیوه صحیح زندگی، فعالیت منظم فیزیکی، کاهش وزن و ورزش می‌توان از بسیاری از این بیماری‌ها اجتناب کرد.

چندی پیش مطالعه‌ای در موسسه بین‌المللی تحلیل سیستم‌های کاربردی در لوکزامبورگ صورت گرفت که نشان می‌دهد سالمندان نسبت به نسل قبل باهوش‌تر شده‌اند؛ ولی نسبت به اجداد خود سلامتی ضعیف‌تری دارند. محققان بر این باورند که دلیل باهوش‌شدن سالمندان نسبت به گذشته، دو عامل افزایش سطح تحصیلات آکادمیک و استفاده از فناوری است.

تولید تجهیزات هوشمند از قبیل واکر، جلیقه و کفش هوشمند برای جلوگیری از زمین خوردن سالمندان، استفاده از انواع پروتزهای زیستی برای جایگزینی با اندام فرسوده و تولید قاشق مخصوص سالمندان مبتلا به پارکینسون، از مهم‌ترین فناوری‌هایی هستند که گروه هدف آن سالمندان است.

شناخت نیازهای سالمندان، مشارکت آنان به عنوان یک فرد فعال در اجتماع، بالا بردن سطح آگاهی افراد جامعه نسبت به این منابع ارزشمند، ارائه خدماتی مانند پزشک خانواده و وسایل رفاهی رایگان، مهم‌ترین راهکارهای آسایش افراد سالخورده است.

برخی از مهم‌ترین و جدیدترین پژوهش‌های علمی مرتبط با سالمندان :

جلوگیری از اختلال شناختی سالمندان در اثر کار با رایانه
مطالعات اخیر محققان کلینیک مایو در آریزونا نشان می‌دهد استفاده از رایانه و فعایت‌هایی مانند بازی‌های رایانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی احتمال ابتلا به اختلال شناختی را در سالمندان کاهش می‌دهد. محققان با بررسی بیش از دو هزار داوطلبی که در دهه ۷۰ زندگی خود به سر می‌برند دریافتند که:
- کار با رایانه در میانسالی و سالمندی احتمال ابتلا به اختلال شناختی خفیف را ۳۷ درصد کاهش می‌دهد.
- فعالیت‌های اجتماعی، حل کردن جدول و بازی‌های گروهی احتمال اختلال شناختی خفیف را ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.
- انجام صنایع دستی یا مهارت‌های دستی دیگر احتمال ابتلا به اختلال شناختی خفیف را ۴۲ درصد کاهش می‌دهد.

نقش میکروبیوم روده در قدرت عضلانی سالمندان
یافته‌های مطالعات اخیر محققان دانشگاه تافتس در آمریکا نشان می‌دهد میکروبیوم روده در مکانیسم‌های مرتبط با قدرت عضلانی سالمندان دخیل است. این مطالعه نشان می‌دهد میزان باکتری‌های Prevotellaceae، Prevotella، Barnesiella و Barnesiella که همگی جزو باکتری‌های خوب هستند در سالمندانی که فعالیت بدنی بالایی دارند، بیشتر است.

رژیم غذایی پر پروتئین و کم‌کالری بهترین گزینه برای سالمندان
نتایج مطالعات جدید محققان دانشگاه ویک فارست در نیویورک نشان می‌دهد رژیم غذایی پر پروتئین و کم‌کالری بهترین گزینه برای افراد میانسال و سالمند است؛ چراکه با حفظ توده عضلانی و افزایش تراکم استخوانی، به کاهش وزن منجر می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی سالمندان با کشف یک ویروس
محققان دانشگاه آریزونا موفق به کشف ویروسی شده‌اند که قادر به تقویت سیستم ایمنی در افراد سالمند است. این ویروس سیتومگالوویروس (CMV) نام دارد که با ویروس هرپس مرتبط است و می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی منجر شود.

طراحی و ساخت کفی هوشمند کفش برای جلوگیری از زمین خوردن سالمندان
محققان دانشگاه هاروارد موفق به تولید یک کفی هوشمند شده‌اند که از زمین خوردن سالمندان جلوگیری می‌کند.

بهبود حافظه و تمرکز در سالمندان با مصرف زردچوبه
مطالعات جدید نشان می‌دهد زردچوبه سبب بهبود حافظه و تمرکز در سالمندان می‌شود و همچنین در کاهش استرس و احساس خستگی و افزایش آرامش نقش دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: