کد خبر: ۲۴۳۰۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 01
دوره بازنشستگی و سالمندی به‌عنوان یک موفقیت تلقی می‌شود، لذا نباید هرگز افسوس بازنشسته شدن و سن بالا را خورد. چه بسا بسیاری از افراد و نزدیکان شما از این امتیاز محروم مانده‌اند و قبل از دوران بازنشستگی و سالمندی از میان شما رفته‌اند
شفا آنلاین>اجتماعی>بازنشستگی به‌عنوان یک واقعه مهم در زندگی و انتقال از دوره کار به دوره فارغ از مسئولیت‌های اصلی اجتماعی، کاری و زندگی است. در این دوره افراد از محل کار بازنشسته می‌شوند نه از زندگی. دوران بازنشستگی<Retirement> می‌تواند به‌عنوان بهترین دوره مهارت آموزی تلقی و فرصتی باشد برای انجام دادن هر چیزی که تا به حال دوست داشته اید و فرصت و امکان انجام آن را نداشته اید.

دوره بازنشستگی و سالمندی به‌عنوان یک موفقیت تلقی می‌شود، لذا نباید هرگز افسوس بازنشسته شدن و سن بالا را خورد. چه بسا بسیاری از افراد و نزدیکان شما از این امتیاز محروم مانده‌اند و قبل از دوران بازنشستگی و سالمندی از میان شما رفته‌اند. انسان زمانی شروع به  شدن می‌کند که خاطره‌های او از آرزوهایش پر رنگ‌تر شده، بپذیرد که نمی‌تواند شرایط را تغییر دهد، خودش را بیشتر به‌گذشته مشغول کند تا آینده، ثبات و سکون را به تغییر و مسافرت ترجیح دهد.


لذا بعضی‌ها تا آخر عمرشان  نمی‌شوند، بعضی‌ها گیس هایشان سفید و ریش هایشان سفید است ولی جوانند. اصلاً  شدن یک انتخاب است، پس بیایید تصمیم بگیریم همیشه جوان بمانیم. احساس افراد سن آنان را مشخص می‌کند نه تاریخ تولد آنان! بنابراین سن تنها یه عدد است، نگذاریم اعداد محدودمان کند.

دوره بازنشستگی می‌تواند به‌عنوان مهم‌ترین دوره برای تغییرات زندگی و نقش افراد باشد ولی متأسفانه در بعضی از افراد با نگرانی همراه است. دوره بازنشستگی بر میزان استقلال، روابط اجتماعی، میزان فعالیت، مهارت‌های فردی و حرفه‌ای فرد تأثیر می‌گذارد و چنانچه بدرستی برنامه‌ریزی شود می‌تواند به یک فرصت تبدیل شود.

برای سازگاری با این دوران، تأکید بیشتر بر پیشگیری از بیماری‌های جسمی، روانی و اجتماعی افراد است. اگر بازنشستگان قدرت و توان سازگاری در مواجهه با مشکلات جسمی و روانی را داشته باشند این دوران به‌عنوان یک فرصت تلقی می‌شود.


جهت سازگاری با دوران بازنشستگی و سالمندی طرق مختلفی وجود دارند، بعضی افراد از فعالیت‌های روزمره کناره‌گیری کرده و بعضی دیگر مثل گذشته همچنان فعال خواهند بود ولی بهترین حالت ترکیبی از این دو حالت است.
بعد از دوره بازنشستگی کیفیت زندگی می‌تواند خیلی بهتر از قبل باشد، ولی همه چیز به خودتان بستگی دارد. ما می‌توانیم به دوره بازنشستگی به‌عنوان دوره آزادی و فراغت نگاه کنیم یا اینکه از آن به دوره بیهودگی و کسالت یاد کنیم. زمانی که بی‌برنامه و با نا امیدی به بازنشستگی فکر می‌کنید، زودتر  می‌شوید. بازنشستگی پایان راه نیست بلکه آغازی دیگر در زندگی است، با کوله باری از تجربه، اندیشه و امید برای راه‌های نرفته.
نگاه سنتی به دوران بازنشستگی بیشتر مبتنی بر کناره‌گیری از فعالیت‌های اجتماعی است. برخلاف رویکرد سالمندی سالم و موفق که تأکید بر استعداد‌های بازنشستگان، توانمند‌سازی آنان، آموزش‌های خود مراقبتی و ارتقای سلامت آنها دارد. شما می‌توانید از دوران بازنشستگی لذت ببرید به‌دلیل اینکه هر زمان بخواهید، استراحت می‌کنید یا هر برنامه‌ای را آزادانه برای خودتان تعریف می‌کنید.

یک بازنشسته سالم، موفق، پویا و فعال کسی است که از مسائل و خوشی‌های به ظاهر کوچک و بی‌اهمیت هم لذت ببرد. شما از زمانی که بازنشسته شدید، می‌توانید سخت‌تر از زمانی که سرکار بودید، کار کنید ولی با این تفاوت که الان، این کار کردن را خیلی دوست داشته باشید و از آن لذت ببرید. شما فقط از محل کار بازنشسته نشده اید بلکه از کارهای سخت و طاقت فرسا، کوک کردن ساعت، بوق ماشین‌ها، ترافیک، نرسیدن به اتوبوس، تمام شدن سقف مرخصی، نگرانی و مشاجره با مدیر مافوق خلاص شده اید.

بنابراین بازنشستگی، پایان زندگی نیست، بلکه شروع زندگی جدید، آزاد و بدون دغدغه‌های اداری خواهد بود. بازنشستگی می‌تواند زمانی را برای کشف زیبایی‌های اطراف‌تان به شما هدیه دهد تا زیبایی‌هایی مانند نوه هایتان، همسر و فرزندانتان، محیط زندگی و شهری را که تا به حال نسبت به آنها بی‌دقت و بی‌تفاوت بوده‌اید با نگاهی نو و متفاوت ببینید. اصول سازگاری با تغییرات دوران بازنشستگی و سالمندی و ارتقای کیفیت زندگی:
1- دوره بازنشستگی و سالمندی را بپذیرید و با آن کنار بیایید.
2- حالت انگیزشی در خود ایجاد کنید و سعی کنید بر کمبودها و فقدان‎های این دوران فائق آیید.
3- مثبت اندیش باشید.
4- بجای کنار آمدن با مشکلات و پذیرش اختلالات این دوران، درست تصمیم‌گیری کنید و همه چیز را به پای ی نگذارید.
5- شعار «بازنشستگی دوره آزادی و فراغت است نه دوره بیهودگی و کسالت» سرلوحه امور و آویزه گوش قرار دهید.
6- بر اساس توانمندی‌های جسمی، روانی و اجتماعی خود عمل کرده نه بر اساس انتظارات دیگران و مسئولیت‌های زیادی را بر عهده نگیرید.
7- جهت سازگاری با دنیای امروزی و تأمین نیازهای روزانه با تکنولوژی‌های جدید مثل موبایل، تبلت، اینترنت، کامپیوتر، ATM و وسایل الکترونیکی آشپزخانه آشنا شوید.
8- مهمتر از سن شناسنامه‌ای سن تندرستی شماست، نگذارید اعداد محدودتان کند.
9- بازنشستگی، پایان زندگی نیست، بلکه شروع زندگی جدید، آزاد و بدون دغدغه‌های اداری است.‌‌ ایران


دکتر احمد دلبری
 رئیس انجمن علمی طب سالمندان و سالمند شناسی ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: