افزایش شکایتها در سال ۹۸ در حالی است که در سال ۹۷ نزدیک به ۳۶ هزار تماس با سامانه ۱۹۰ برقرار شده است
شفا آنلاین>سلامت>مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت از افزایش شکایتهای دارویی <Medication complaints>و میزان تماسهای مردم با وزارت بهداشت طی امسال خبر داد و تاکید کرد: بررسیها نشان میدهد سامانه پاسخگویی مناسبی در حوزه دارو به مردم نداریم.
به گزارش شفا آنلاین:حیدری با بیان اینکه در سال ۹۸، میزان تماسها و شکایات مرتبط با دارو در سامانه ۱۹۰ افزایش یافته است، گفت: در حال ایجاد شرایطی هستیم که کارشناسان سامانه ۱۹۰ با سامانه HIX و کلیه داروخانهها ارتباط داشته باشند.
به گفته مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت افزایش شکایتها در سال ۹۸ در حالی است که در سال ۹۷ نزدیک به ۳۶ هزار تماس با سامانه ۱۹۰ برقرار شده است.
وی همچنین ادامه داد: از این تماسها حدود ۲۳هزار و ۹۷۵ تماس یا شکایت در حوزه درمان بوده است. همچنین ۴۹۸۰ شکایت مرتبط با اورژانس، ۳۷۳۱ شکایت مرتبط با دفاتر خدمات سلامت شهری و روستایی و ۳۴۸۷ شکایت نیز مرتبط با تعرفه بوده است. نارضایتی از نحوه برخورد پرسنل و کادر درمان در سال ۹۷ در رده اول قرار داشته اما امسال در رده دوم قرار گرفته است.
حیدری افزود: برنامه عملیاتی در حوزه دفاتر بازرسی در ستاد وزارت بهداشت مشتمل بر چهار هدف است که شامل ارتقای نظام مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی جامع به شکایات، ارتقای سلامت و کاهش فساد اداری، استقرار ۱۰۰ درصدی نظام جامع نظارت و بازرسی در سطح دانشگاههای علوم پزشکی و افزایش سرانه آموزشهای ویژه مدیران و کارکنان است.وزارت بهداشت در حالی از افزایش شکایتهای دارویی و میزان تماسهای مردم با وزارت بهداشت طی سالجاری خبر میدهد که ضمن آن اظهار میدارد بررسیها نشان میدهد که سامانه پاسخگویی مناسبی در حوزه دارو به مردم نداریم.
وی افزود: همچنین این برنامه عملیاتی مشتمل بر ۱۰ برنامه و ۵۷ فعالیت است. به عنوان مثال اقداماتی را در استان تهران انجام دادیم به طوری که کلیه مراکز جراحی محدود را در استان تهران مورد پایش قرار دادیم و ۱۱۵ مرکز MMT را در استان تهران بازرسی کردیم. در مراحل بعدی بازدید و پایش آزمایشگاههای استان تهران را در دستور کار داریم.حیدری با اشاره به بحث حقوق شهروندی در حوزه سلامت گفت: با توجه به اینکه منشور حقوق شهروندی در سال ۱۳۹۵ مصوب شد و به امضای ریاستجمهوری رسید، پیوست حقوق شهروندی در سلامت نیز مطرح و در دانشگاههای علوم پزشکی مانند شیراز و کرمان پیگیری شد. بر همین اساس سامانه حقوق شهروندی شکل گرفت و در حال حاضر در ۱۰ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی به صورت پایلوت در حال تکمیل است.
وی با اشاره به سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت گفت: امسال بحث دارو در سامانه ۱۹۰ به دلیل مشکلاتی که در این حوزه به وجود آمد، پررنگتر شد. طبق بررسیها مشخص شد در این سامانه پاسخگویی مناسبی در حوزه دارو به مردم نداریم چرا که کارشناسان سامانه ۱۹۰ به داروخانهها یا شرکتها متصل نبودند. بر همین اساس شرایطی فراهم شد تا بتوانیم به سامانه HIX متصل شویم و وضعیت دارو را به طور شفاف به اطلاع مردم برسانیم به طوری که بتوانیم به کلیه داروخانهها متصل شویم. در این صورت میتوانیم شرایطی را ایجاد کنیم که دارو به راحتی به دست بیماران برسد.
در حوزه دارو طبق مقایسهای که میان تماسهای سه ماهه اول سال ۹۸ با سه ماه مشابه آن در سال ۹۷ انجام شد شاهد بودیم که میزان تماسها در حوزه دارو با توجه به تحریمها و مشکلات دارویی بالاتر رفته است. در حوزه بهداشت نیز با افزایش تماس مواجه بودیم، اما در حوزه تعرفهها کاهش شکایات و تماسها را شاهد بودیم.
حیدری با اشاره به مساله ممنوعیت ارجاع بیماران به خارج از بیمارستان برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: این موضوع بسیار مورد تاکید است و جزو موارد مورد توجه در سامانه ۱۹۰ قرار گرفته است. در عین حال در حوزه دارو طبق مقایسهای که میان تماسهای سه ماهه اول سال ۹۸ با سه ماهه مشابه آن در سال ۹۷ انجام شد شاهد بودیم که میزان تماسها در حوزه دارو با توجه به تحریمها و مشکلات دارویی بالاتر رفته است. در حوزه بهداشت نیز با افزایش تماس مواجه بودیم، اما در حوزه تعرفهها کاهش شکایات و تماسها را شاهد بودیم. در عین حال ۹۴ درصد از مردمی که در حوزه درمان با سامانه ۱۹۰ تماس گرفته بودند از وضعیت پاسخگویی این سامانه رضایت داشتند.
وی با بیان اینکه نارضایتی از نحوه برخورد کارکنان و کادر درمان از شایعترین شکایات مردمی در سامانه ۱۹۰ بوده و در دومین رده قرار دارد، گفت: به هر حال وقتی بیماران وارد بیمارستان میشوند، در وضعیت خاصی بوده و نیازمند دریافت خدمات هستند. بنابراین وظیفه کادر بهداشتی درمانی این است که خدمات را به مردم ارائه دهد و برایشان توضیح دهد. بنابراین در حوزه درمان باید انعطافپذیری و لطافت بیشتری داشته باشیم و فرآیندها را برای بیماران توضیح دهیم.جهان صنعت