کد خبر: ۱۶۶۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 11
مدیر مرکز اطلاع رسانی و پاسخگویی سامانه ۱۴۹۰ سازمان غذا و دارو روش‌های دریافت اطلاعات در خصوص داروها و ثبت شکایات دارویی را تشریح کرد

شفا آنلاین>سلامت>مدیر مرکز اطلاع رسانی و پاسخگویی سامانه ۱۴۹۰ سازمان غذا و دارو روش‌های دریافت اطلاعات در خصوص داروها و ثبت شکایات دارویی را تشریح کرد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر طلعت قانع گفت: علی رغم برخی انتقادها که به دلیل عدم اشراف به کارکرد مرکز ملی پاسخگویی  و اطلاع رسانی علمی داروها و سموم وجود دارد، عملکرد  این مرکز به عنوان برنامه‌ای اساسی آن هم در دراز مدت نه تنها به بیراهه نرفته است، بلکه بر اساس مستندات و آمار تماس‌ها می‌توان نتیجه گرفت که به عنوان یک مرکز علمی از زمان آغاز فعالیت تا کنون رو به توسعه و رشد بوده و بسیار هم  قابل قبول ظاهر شده است.

وی در تشریح تاریخچه مرکز اطلاع رسانی و پاسخگویی ۱۴۹۰ گفت: این سامانه در بهمن ١٣٧٥ با یک شماره تلفن هفت رقمی در محل سازمان غذا و دارو شروع به کار کرد و پس از آن در دو سال بعد، ۳۶ مرکز استانی فعال، تحت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی استان و با هماهنگی ستاد مرکزی  اغاز به کار کردند.

وی اضافه کرد: در سال ١٣٨٤ شماره کشوری ٠٩٦٤٦ به صورت یکپارچه در تمام ایران در اختیار این مراکز قرار گرفت و مراکز تهران و اصفهان خدمات ۱۲ساعته را به ۲۴ ساعت و البته با پاسخگویان متعدد ارتقا دادند. سایر مراکز نیز بر حسب رتبه بندی دانشگاه از ۸ ساعت تا ۱۲ ساعت در حال پاسخگویی هستند. از سال ١٣٩٤ نیز شماره به ١٤٩٠ تغییر کرد و همزمان عهده‌دار راهنمایی بیماران در خصوص کمبودهای دارویی و ثبت شکایات دارو و داروخانه(pharmacy) شد که تاکنون نیز ادامه دارد.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، قانع با اشاره به اینکه این مرکز در شهر تهران هم اکنون با شماره ١٤٩٠ و ١٩٠ به خدمات دهی به بیماران مشغول است و ماهیانه به صورت متوسط به ۳۰ هزار تماس کمبود دارویی و شکایات دارو پاسخ می‌دهد، افزود: درصد پاسخگویی این سامانه به ۹۶ درصد ارتقا یافته؛ در حالی که میزان تماس‌های از دست رفته به چهار درصد کل شکایات رسیده است.

مدیر مرکز اطلاع رسانی و پاسخگویی ۱۴۹۰ سازمان غذا و دارو همچنین با بیان اینکه ماهیانه در کد پاسخگویی اطلاعات دارویی و مسمومیت‌ها(Poisoning) به حدود ۲۵ هزار تماس پاسخ داده می‌شود، تصریح کرد: از این تعداد ۷۰ درصد پاسخ موفق و ۳۰ درصد تماس از دست رفته هستند که این تعداد تماس برای یک مرکز علمی درصد قابل قبولی است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه تماس تلفنی فقط یکی از راه‌های دریافت اطلاعات است، خاطر نشان کرد: هموطنان جهت دریافت اطلاعات در خصوص داروها از جمله اطلاعات عمومی، طریقه مصرف، بروز عوارض جانبی، دارو در بارداری و شیردهی و حتی ثبت شکایات از دارو و داروخانه و جستجوی دارو کمیاب می‌توانند به سامانه "مرکز ملی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو" به نشانی http://۱۴۹۰.fda.gov.ir مراجعه کرده و از قسمت‌های مختلف این درگاه تخصصی استفاده کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: