کد خبر: ۲۴۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۱ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 07
شفاآنلاين -رییس پژوهشکده علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران از برگزاری ششمین کنگره بین‌المللی جراحان اعصاب با محوریت پروفسور سمیعی خبر داد.

به گزارش شفاآنلاين، دکتر سیدحسن امامی رضوی در نشست خبری ششمین کنگره بین‌المللی جراحان اعصاب که در پژوهشکده علوم اعصاب و بازتوانی عصبی بیمارستان امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: برگزاری این کنگره با محوریت پروفسور سمیعی شکل گرفته و پنج دوره از آن تاکنون برگزار شده است. به دنبال تبادلات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با مرکز پروفسور سمیعی در هانوفر آلمان، کنگره ششم به صورت مشترک برگزار می‌شود.

وی به پیشرو بودن دانشگاه‌ علوم پزشکی تهران در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه‌های آموزش و پژوهش اشاره کرد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی مباحث بین‌المللی را نیز پیگیری می‌کند. در این راستا مبحث توسعه علمی در حوزه علوم اعصاب یکی از ماموریت‌های مهم دانشگاه علوم پزشکی تهران است و دو سال است که پژوهشکده علوم اعصاب در این دانشگاه راه‌اندازی شده است. البته پیش از این نیز فعالیت‌هایی در قالب چند مرکز صورت می‌گرفت که اکنون تمام این فعالیت‌ها در پژوهشکده علوم اعصاب متمرکز شده است.

امامی رضوی از برنامه مشترک دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز پروفسور سمیعی در هانوفر آلمان جهت توسعه برنامه‌های آموزش و پژوهش علوم اعصاب خبر داد و گفت: به این منظور 11 نفر را جهت گذراندن PHD علوم اعصاب به آلمان اعزام کرده‌ایم که حدود یک سال است از دوره آنها می‌گذرد. این برنامه آموزشی نهایتا به ایجاد پروژه مشترکی تحت عنوان مرکز بین‌المللی جراحی علوم اعصاب منجر خواهد شد. ساختمان این مرکز نیز اکنون در بزرگراه همت در حال ساخت است.

وی در توضیح دیگر ویژگی‌های کنگره ششم جراحان اعصاب ادامه داد: سخنران‌های این کنگره به صورت کامل مدعو از کشورهایی نظیر آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیاریال اتریش، آرژانتین و ... هستند. در مجموع این کنگره 27 سخنران مدعو خواهد داشت و تمام سخنرانی‌ها به زبان انگلیسی ارایه خواهند شد. مهم‌ترین هدف این کنگره نیز ارایه آخرین تجربیات و برنامه‌های حوزه جراحی اعصاب به گروه‌های مختلف حوزه علوم اعصاب است.

امامی رضوی "هیپوفیز" را بحث محوری ششمین کنگره بین‌المللی جراحان اعصاب خواند و افزود: این کنگره از 21 تا 23 خرداد ماه در سالن همایش‌های بیمارستان میلاد برگزار خواهد شد. علاوه بر سخنرانی‌ها، برنامه‌های جانبی از جمله پانل‌های بحث و گفت‌وگو و نمایش فیلم‌های مربوط به جراحی‌های انجام شده توسط پروفسور سمیعی و همکاران وی، پیش بینی شده است.

به گفته وی، این کنگره از 20 امتیاز بازآموزی برای رشته‌های اصلی و 14 امتیاز نیز برای سایر رشته‌ها برخوردار است.

رییس پژوهشکده علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره شایع ترین بیماری‌های علوم اعصاب که به نهایتا به جراحی می‌انجامد، گفت: مشخص است که در کشور ما بیشترین سال‌های مفید از دست رفته عمر به علت تصادفات جاده‌ای است و این تصادفات عمدتا سنین جوان را شامل می‌شود به طوری که بخش‌های مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌های کشور را عمدتا بیماران ضربه مغزی ناشی از تصادفات اشغال می‌کنند که البته حدود 50 درصد آنها از موتورسیکلت و عدم استفاده از "کلاه کاسکت" ناشی می‌شود. ضایعات نخاعی و قطع نخاع نیز در درجات بعدی قرار دارند.

50 درصد صدمات نخاعی به علت انتقال بیمار توسط افراد غیرحرفه‌ای

وی همچنین گفت: 50 درصد صدمات نخاعی در محل حادثه و 50 درصد این صدمات نیز حین انتقال بیمار به مرکز درمانی توسط افراد غیرحرفه‌ای ایجاد می‌شود.

وی ضمن اشاره به درمان‌های جدید در علوم اعصاب درباره توسعه علمی ایران در حوزه جراحی علوم اعصاب گفت: جراحان علوم اعصاب ایران در سطح بین‌المللی فعالند. کشور از جراحان مغز و اعصاب خوبی برخوردار است و تقریبا تمام اقداماتی که در خارج از کشور در این حوزه انجام می‌شود، در ایران نیز قابل انجام است.

امامی رضوی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی پوشش جراحی‌های اعصاب در طرح تحول سلامت نیز گفت: طرح تحول سلامت در تمام حوزه‌ها در حال انجام است. جراحی‌های پیچیده در حوزه علوم اعصاب نیز در قالب این طرح تحت حمایت است. البته نکاتی درباره استفاده از تجهیزات پیچیده که هزینه‌های بالایی دارند وجود دارد. اما در حوزه علوم اعصاب آنچنان به استفاده از وسایل پیچیده نیاز نیست. اعمال جراحی گران قیمت این حوزه نیز در بخش دولتی تحت پوشش است.

چگونگی جبران تجهیزات فرسوده بیمارستان‌های دولتی

وی در پاسخ به سوالي درباره گلایه جراحان از فرسودگی تجهیزات در بیمارستان‌های دولتی و تدابیر اتخاذ شده به این منظور در قالب طرح تحول سلامت، گفت: جهت جبران این موضوع، بسته‌های مختلفی پیش بینی شده است. در سال‌های گذشته به دلیل عدم اصلاح تعرفه‌ها به ویژه تعرفه هتلینگ، بیمارستان‌ها قدرت جبران تجهیزات فرسوده را نداشتند. اما امسال تعرفه هتلینگ بیمارستان‌ها افزایش قابل توجهی داشته است. همچنین از محل هدفمندی یارانه‌ها نیز ارقامی جهت جبران مابه‌التفاوت تعرفه‌های موجود با تعرفه واقعی (در بخش هتلینگ) در نظر گرفته شده است تا به این ترتیب بیمارستان‌ها بتوانند به تدریج تجهیزات فرسوده را جایگزین کنند. البته این امر در کوتاه مدت قابل جبران نیست و به تدریج عملیاتی خواهد شد.

لازم به ذکر است که دست‌اندرکاران برگزاری این کنگره ضمن تاکید بر آن که کنگره ششم منحصرا به مباحث علمی می‌پردازد و برنامه‌ای جهت ویزیت بیماران ندارد، از بیماران خواستند که جهت ویزیت به مکان برگزاری این کنگره مراجعه نکنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: