کد خبر: ۲۴۲۵۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - 2019September 24
در تمدن امروزي و دنياي مدرن، تکنولوژي ما را احاطه کرده است. براي موفق بودن بايد لحظه به لحظه تصميم‌گيري کنيم. بايد انتخاب کنيم و صبور باشيم. بايد هيجان‌مان را کنترل کنيم و نبايد زود تصميم بگيريم
شفاآنلاین>اجتماعی>احتمالا يکصد سال پيش ما کار کمتري از مغزمان مي‌کشيديم؛ چرا که در آن زمان نه راديو و تلويزيون و سينما بود، نه ماهواره و تلفن و اينترنت و تبلت، نه کتاب و نه نقشه، نه خيابان و بزرگراه و نه ماشين و نه… در واقع درمقايسه با امروز تقريبا هيچ‌چيزنبود!

 به‌عبارتي بعداز خوردن نان و پنير و چاي در صبح زود به کار کشاورزي و دامداري و يا بازي مشغول مي‌شديم. در آن زمان خبري از برنامه‌ريزي، آينده‌نگري و انتخاب شغل دوم نبود. بعد از فصل کشاورزي، کار ديگري باقي نمي‌ماند جز استراحت و خيال‌پردازي!

 اما در تمدن امروزي و دنياي مدرن، تکنولوژي ما را احاطه کرده است. براي موفق بودن بايد لحظه به لحظه تصميم‌گيري کنيم. بايد انتخاب کنيم و صبور باشيم. بايد هيجان‌مان را کنترل کنيم و نبايد زود تصميم بگيريم.

 نبايدعقب‌نشيني کنيم. نبايد دعوا کنيم بلکه بايد شکايت<Complaint> کنيم. بايد مدرسه برويم و کنکور بدهيم. بايد هوشمندانه رفتار کنيم و سرعت عمل داشته باشيم. دچار سوءتفاهم نشويم و سوال کنيم. طرح‌هاي مختلف بدهيم و نااميد و سرخورده نشويم. 

بايد به‌موقع بخوابيم و به‌موقع بلند شويم. بايد فرزندمان را درست تربيت کنيم. بايد براي تعطيلات‌مان برنامه‌ريزي کنيم. بايد قوانين را رعايت کنيم و براي موفق بودن بايد..بايد…بايد….زندگي درتمدن کنوني به سادگي قديم نيست.امروزه مابه مهارت‌هاي رفتاري عصبي خيلي بيشتري نياز داريم. مغز ما بايد همه اين موارد را مديريت کند.

 وقتي ما تمرکز کافي نداشته باشيم، اشتباه مي‌کنيم، تصميم سريع و غلط مي‌گيريم، فرصت‌ها را از دست مي‌دهيم و نتيجه رفتارهايمان فاجعه‌بار و چيزي جز مشکلات روحي رواني نخواهد بود. 

امروزه جنگ‌افروزي مي‌کنيم و بعد سلاح‌هاي بيشتري مي‌سازيم و بعد با قحطي و بي‌غذايي و بي‌آبي روبه‌رو مي‌شويم و در آخر، طبيعت و زمين را تخريب مي‌کنيم. ازطرفي حريم خصوصي‌مان هم از بين رفته است.

 ارمغان اين وضعيت استرس و فشار است و بعد اضطراب و افسردگي و بيماري‌هاي روحي آزاردهنده! به‌نظر مي‌رسد اين وضعيت پاياني ندارد و بشر قرباني محتوم خلاقيت مغز خويش است. غيراز افسردگي و اضطراب بيماري‌هاي روحي ديگري نيز در نوجوانان و بزرگسالان رخ مي‌دهد. اختلال دوقطبي، اسکيزوفرني، اختلال هذياني، اختلال شخصيت، وسواس، اعتياد، اختلالات خواب، اختلالات خوردن، فراموشي و زوال عقل و اختلال روان‌تني جزو اين دسته‌ هستند.آرمان ملی 

دکتر مجید محمدپور 

روانپزشک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: