کد خبر: ۲۴۲۴۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - 2019September 23
محققان می‌گویند که تا کنون ۱۵۰ نوع متفاوت از سرطان خون را کشف کرده‌اند. شایع‌ترین گروه‌های سرطان خون عبارت‌اند از لومسی، لنفوم، میلوما، بیماری‌های مزمن یلوپرولیفراتیو و اختلال‌های میلودیسپلاستیک
شفا آنلاین>سلامت>محققان تاکید می‌کنند که در طی ۵۰ سال اخیر، پیشرفت‌های مهم و قابل توجهی در زمینه درمان سرطان خون حاصل شده است. بسیاری از موارد ابتلا به این سرطان نیز با شیوه‌هایی مانند شیمی‌درمانی <Chemotherapy>قابل درمان هستند. در بعضی از موارد نیز رادیوتراپی یا پرتودرمانی می‌توانند مناسب و موثر باشند.


۱. سرطان خون چیست؟
 
به گزارش شفا آنلاین:این عبارت، اصطلاحی عمومی است که بسیاری از انواع سرطان‌های مربوط به خون را شامل می‌شود. همچنین سرطان‌های مربوط به مغز استخوان و سیستم ایمنی نیز در همین گروه از سرطان‌ها دسته‌بندی می‌شوند.
 
۲. سرطان خون دارای چه انواعی است؟
 
محققان می‌گویند که تا کنون ۱۵۰ نوع متفاوت از سرطان خون را کشف کرده‌اند. شایع‌ترین گروه‌های سرطان خون عبارت‌اند از لومسی، لنفوم، میلوما، بیماری‌های مزمن یلوپرولیفراتیو و اختلال‌های میلودیسپلاستیک.
 
۳. سرطان خون چه علائمی دارد؟
 
علائم سرطان خون متنوع هستند، اما می‌توانند شامل چنین مواردی باشند: خستگی مفرط، تب، تعریق شبانه، کاهش وزن بی‌دلیل، تورم غدد لنفاوی (برای بیش از ۴ هفته)، خون‌ریزی شدید یا کبودی دائمی، درد استخوانی، کمردرد و ابتلا به عفونت‌های غیرعادی یا عود کردن این عفونت‌ها. توجه به این نکته ضروری است که همه این علائم می‌توانند کاملا علت‌های خوش‌خیمی باشند. پس اگر نگران هستید یا به چیزی مشکوک شده‌اید، حتما نزد پزشک بروید.
 
حدود ۳ نفر از هر ۱۰ فرد مبتلا به میلوما، در زمان تشخیص سرطان دارای هیچ کدام از علائم این سرطان نیستند. شایع‌ترین علامت ابتلا به سرطان خون نیز، اگر به آن مبتلا باشید، کمردردی است که رفته‌رفته شدیدتر می‌شود و بیشتر از کمردردهای عادی به طول می‌انجامد.
 
۴. چه کسانی در معرض بیشترین خطر هستند؟
 
این مساله کاملا به نوع سرطان خون بستگی دارد. به غیر از لوسمی لنفوبلاستی که از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان کودکان است، اساسا خطر ابتلا به سرطان خون همراه با افزایش سن بیشتر می‌شود. در ضمن، مردان نیز نسبتا بیشتر از زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان خون قرار می‌گیرند. تفاوت‌هایی نیز میان گروه‌های نژادی مختلف وجود دارند که ممکن است به ژنتیک و عوامل محیطی نیز مرتبط باشند.
 
۵. سرطان خون چه علت‌هایی دارد؟
 
در بسیاری از موارد، پاسخ به این سوال کوتاه و واضح است: «نمی‌دانیم!»، اما در چند نوع از سرطان‌های خون، علت خاصی تکرار شده است. در بسیاری از موارد هم عوامل متعددی شناسایی شده‌اند که خطر ابتلا به سرطان خون را افزایش می‌دهند، مانند سن، عوامل ژنتیکی، عفونت مزمن یا التهاب، سرکوب سیستم ایمنی، انجام دادن شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی و همچنین مبتلا بودن به اختلال‌های خون. عوامل مربوط به سبک زندگی اساسا نقش مهمی از نظر علت ابتلا به سرطان خون ایفا نمی‌کنند، اما زمانی که درباره مقابله با سرطان خون و درمان این سرطان صحبت می‌کنیم، این عوامل نیز اهمیت خاصی پیدا می‌کنند. سلامتیسم
 
۶. چه درمان‌های برای سرطان خون در دسترس هستند؟
 
محققان تاکید می‌کنند که در طی ۵۰ سال اخیر، پیشرفت‌های مهم و قابل توجهی در زمینه درمان سرطان خون حاصل شده است. بعضی از موارد ابتلا به سرطان خون، پیش از شروع درمان به دوره‌های نظارت و بررسی نیاز دارند. بسیاری از موارد ابتلا به این سرطان نیز با شیوه‌هایی مانند شیمی‌درمانی قابل درمان هستند. در بعضی از موارد نیز رادیوتراپی یا پرتودرمانی می‌تواند مناسب و موثر باشد. با این‌ حال، متاسفانه محققان هنوز نتوانسته‌اند که راهی برای متوقف کردن روند پیشرفت سرطان خون پیدا کنند. در بعضی از موارد نادر، شیمی‌درمانی کاملا شدید و پیوند سلول‌های بنیادی می‌تواند موثر باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: