کد خبر: ۲۴۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۵ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 06
شفاآنلاین -سیدمحمد خاتمی رییس جمهوری اسبق کشورمان ضمن آرزوی شفای عاجل برای آیت الله محمدرضا مهدوی کنی رییس مجلس خبرگان رهبری به عنوان یکی از چهره های ارزنده انقلاب تاکید کرد: امروز وظیفه همه ما حفظ و تقویت جمهوری اسلامی است.

به گزارش شفاآنلاین ،روابط عمومی دفتر حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی امروز جمعه گزارش داد که رییس بنیاد باران این مطالب را در زادگاهش، اردکان یزد و هنگام حضور در منزل شهید قانعی، نخستین شهید انقلاب اسلامی در این شهرستان بیان کرده است؛ جایی که جمعی از خانواده های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران شهرستان اردکان نیز حضور داشتند.

خاتمی در این دیدار گفت:ˈ زمانی که مملکت دچار عقب افتادگی بود، مردم ما برای آزادی، استقلال و پیشرفت کشور و به نام اسلام قیام کردند؛ اسلامی که پاسدار آزادی، استقلال، پیشرفت و فراخواننده به آن است.ˈ

وی افزود: ˈاگر احساس کنیم انحرافی در آن ایجاد شده است باید با تذکر دادن، پیشنهاد اصلاحی دادن و جلو رفتن به سوی هدف هایی که در انقلاب ما بود، از این میراث ارزشمند دفاع کنیم.ˈ

خاتمی با قدردانی از خانواده شهید قانعی و همه شهیدانی که داغ عزیزان خود را با سعه صدر و بخاطر اسلام و سربلندی کشور و ملت ایران تحمل کرده اند، تصریح کرد: همواره باید به یاد داشته باشیم که برای انقلاب اسلامی هزینه های بسیاری داده شده و انسانهای فراوانی در نقاط مختلف کشور برای استقرار یک نظام اسلامی مردمی به جای یک نظام وابسته فاسد قیام کرده و یا، شهید شدند.

وی با اشاره به اینکه شهید قانعی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و هنگام اوج حرکت مردم به رهبری امام خمینی (ره) در راه مبارزه به شهادت رسید، تصریح کرد: انقلاب در 15 خرداد 1342 یکی از اوج های بزرگ خود را طی کرد و مردم حضور همه جانبه خود را در آن، با نثار جان نشان دادند و رهبری حضرت امام (ره) با خون و عشق مردم تثبیت شد.



* رهبری امام(ره)، برخاسته از جان ملت بود

سیدمحمد خاتمی با بیان اینکه رهبری امام خمینی (ره) برخاسته از جان ملت بود، خاطرنشان ساخت: مردم در شرایطی رهبری امام (ره) را پذیرفتند که در آن زمان پذیرش رهبری ایشان هزینه های سنگینی داشت، بسیاری از شخصیت ها در تبعید و زندان بودند و هر کسی که از انقلاب و امام (ره) دفاع می کرد باید هزینه سنگینی پرداخت می کرد.

وی گفت: در 12 محرم و 15 خرداد 1342 بعد از دستگیری حضرت امام (ره)، قیام عظیم در قم، تهران و ورامین و همه نقاط ایران رخ داد. گرچه رژیم، آن نهضت و ایستادگی را سرکوب کرد ولی آتشی که روشن شده بود همچنان ماند، امام (ره) ایستادند و همواره در آن با نفس گرم خود دمیدند تا اینکه درنیمه دوم سال56 شعله ور و بزرگتر شد و در 22 بهمن سال 57 به پیروزی رسید.

خاتمی تصریح کرد: این تحول حاصل و نتیجه هزینه هایی بود که ملت ما از تبعید حضرت امام (ره)، زندانی و شکنجه شدن نیروهای ارزنده و عزیزانی که از 15 خرداد تا بهمن 57 شهید شده بودند، پرداخت و حاصل کار آنها، برقراری نظام جمهوری اسلامی بود که هنوز هم در آن بسر می بریم.

وی گفت: امروز هم نقش رهبری امام (ره) را می توانیم در مقایسه با آنچه امروز در دنیای اسلام و کشورهایی نظیر مصر که مردم آن قیام بزرگی کردند اما رهبری همچون حضرت امام راحل نداشتند، دریابیم.

رییس جمهوری پیشین کشورمان افزود: ˈبه همین دلیل است که می بینیم حرکت های صورت گرفته در دنیای اسلام به دلیل فقدان رهبری همچون امام خمینی (ره) تا به امروز به زیان خود ملتها و به نفع کسانی بوده است که با ملت نبودند، گرچه معتقدم در آن کشورها نیز حضور بیدار مردم کار خود را خواهد کرد و این انحراف اصلاح خواهد شد.ˈ



* باید از دستاوردهای انقلاب دفاع کرد

وی در ادامه سخنانش، به مشکلاتی که پس از پیروزی انقلاب برای کشور رخ داده است، اشاره کرد و اظهارداشت: مشکلاتی چون تجزیه طلبی، درگیری در مناطق مختلف کشور و جنگ تحمیلی، درست در هنگامه ای از انقلاب که نیاز به صبوری و آرامش داشتیم، رخ داد و همزمان، موج سهمگین ترور و تروریسم نیز به راه افتاد.

خاتمی افزود: در چنین شرایطی، رهبری حضرت امام (ره) و حضور و آمادگی مردم برای دادن شهید و نگاهبانی از انقلاب موجب شد تا مشکلات طی شود و جمهوری اسلامی تثبیت گردد.

رییس بنیاد باران با تاکید بر اینکه « جمهوری اسلامی دستاورد انقلاب ما است و باید از آن پاسداری کنیم»، گفت: ˈباید بدانیم که مردم و امام و انقلاب ما چه می خواستند؛ ما مردمی بودیم که سالها تحت سلطه استبداد بودیم، استبدادی که در آن یک فرد یا یک گروه بر جامعه حکومت می کرد و کسانی از امکانات برخوردار می شدند که خود را به قله دیکتاتوری نزدیک می کردند.ˈ

وی افزود: در آن شرایط، کشور به بیگانه وابسته شده بود، ما شاهد حضور بیگانگان در مملکت بودیم و می دیدیم منافع ایران با منافع قدرت های بزرگ پیوند خورده است، آنهم در شرایطی که معمولا منافع بیگانگان در تضاد با منافع ملی ما بود.

خاتمی با ابراز تاسف از اینکه امروز در کشورهای منطقه، کسانی به نام اسلام، جنایت و ترور می کنند و به نام اسلام خواستار برگرداندن جامعه به قرن ها قبل هستند، اظهارداشت: ˈاسلام انقلاب ما، اسلامی بود که خواستار عزت، کرامت و پیشرفت مردم، برخورداری آنها و ایجاد عدالت در جامعه بود و ما باید این اندیشه و دستاورد را پاس بداریم.ˈ



* استقبال و بدرقه تاریخی مردم

خاتمی با گرامیداشت 15 خرداد و نیز 14 خرداد که سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره) است، اظهار داشت: این موضوع مهم است که بزرگترین پیشواز تاریخی و استقبال تاریخی از امام (ره) در 12 بهمن 57 هنگامی بود که ایشان بعد از 15 سال تبعید به کشور بازگشتند و چنین حادثه ای در تاریخ سابقه نداشت.

وی ادامه داد: پس از 11 سال رهبری امام (ره) نیز که مردم رنجیده شده و جنگ، ترور و مشکلات را تجربه کرده بودند و در این شرایط دلخوری مردم طبیعی بود، اما وقتی امام (ره) رحلت کرد همه دیدند بدرقه ای که از ایشان شد، حتی از استقبالی که شد با شکوهتر بود.ˈ

رییس بنیاد باران افزود: مردم ایران در روز 14 خرداد 1368 عشق فوق العاده عمیق شان را به رهبری و انقلاب نشان دادند و آنچه در تهران و سراسر ایران رخ داد، حادثه عظیمی بود.

خاتمی تصریح کرد: این نشانه علاقه به رهبری و باور مردم نسبت به چیزی است که برای آن خون و شهید داده اند و به همین دلیل است که خانواده شهدا نیز داغ و مشکلات خود را به خاطر انقلاب و راه درستی که انتخاب کرده اند، تحمل می کنند.



*آرزوی شفای عاجل برای آیت الله مهدوی کنی

سید محمدخاتمی در بخش دیگری از سخنانش، با آرزوی شفا و سلامت عاجل برای آیت الله مهدوی کنی گفت: ایشان از چهره های انقلاب هستند، قبل از انقلاب رنج کشیده اند و زندان رفته اند، بعد از انقلاب در همه صحنه ها حضور داشتند، در دولت شهید رجایی بودند، بعد از شهادت شهید رجایی و شهید باهنر تا استقرار دولت منتخب که به ریاست رهبر معظم انقلاب به عنوان رییس جمهور منجر شد، ایشان ریاست دولت را بر عهده داشتند و در همه جا در خدمت انقلاب و امام (ره) بوده اند.

رییس جمهوری اسبق کشورمان افزود: حضرت آیت الله مهدوی کنی علاوه بر تمام این سوابق و خدمت ها، یک خدمت بزرگ فرهنگی به کشور کردند و آن ایجاد دانشگاه امام صادق(ع) بود که سالانه هزاران نفر از جوانان را در رشته های مختلف تربیت می کند.

خاتمی یادآور شد: آیت الله مهدوی کنی برای تحقق این امر واقعا همت کردند و از ابتدا نیز بیش از آنکه به امور سیاسی بپردازند به این کار بزرگ فرهنگی پرداختند. اکنون نیز به عنوان ریاست مجلس خبرگان مشغول فعالیت هستند و امیدوارم خداوند به ایشان که از چهره های ارزنده انقلاب هستند و همه مرضای مسلمین شفا عنایت کند.

در این دیدار سید علی خاتمی، محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس و شماری از شخصیت ها و مسوولان محلی، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی را همراهی می کردند.

تابش در این مراسم با قدردانی از حسن توجه سید محمدخاتمی به خانواده معظم شهدا گفت: این توجه نشات گرفته از منش پاک و ایمان راسخ و پایبندی شما به ارزش های والای اسلامی است.

خاتمی در این سفر با حضور در گلزار شهدای اردکان و ادای احترام به مقام شامخ شهیدان گلگون کفن، بر مزار آیت الله سیدروح الله خاتمی فاتحه قرائت کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: