کد خبر: ۲۴۱۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - 2019September 13
این روش پیشرفته تصویربرداری دیفیوژن تانسور نام دارد و با بررسی دقیق عروق خونی مغز، می‌تواند احتمال بروز زوال عقل در بیماران مبتلا به سکته مغزی را پیش‌بینی کند
شفا آنلاین>سلامت>محققان موفق به توسعه یک روش تصویربرداری ام‌ آر آی جدید شده‌اند که قادر به شناسایی سرنخ‌هایی در افراد مبتلا به سکته مغزی است که می‌تواند در آینده منجر به مشکلات شناختی و زوال عقل شود.

به گزارش شفا آنلاین، این روش پیشرفته تصویربرداری دیفیوژن تانسور نام دارد و با بررسی دقیق عروق خونی مغز، می‌تواند احتمال بروز زوال عقل(Dementia) در بیماران مبتلا به سکته مغزی را پیش‌بینی کند.

محققان با استفاده از این روش ۹۹ بیمار با میانگین ۶۸ سال را که به دلیل سکته مغزی اختلالی در سیستم عروق مغز داشتند، بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ میلادی مورد بررسی قرار دادند. این روش سه‌چهارم از موارد زوال عقل در بیماران مبتلا به سکته مغزی را پیش‌بینی کرد. سکته مغزی(stroke) به دلیل وقفه‌ای کوچک در جریان خون مغز یا انسداد رگ‌ها بوجود می‌آید. در این حالت جریان اکسیژن و مواد غذایی به مغز محدود می‌شود و بخشی از بافت مغز آسیب می‌بیند.

سکته باعث آسیب و اختلال در عملکرد عروق خونی مغز می‌شود و همین امر منجر به نقصان در توانایی‌ها از جمله برنامه ریزی، تفکر، سازماندهی و پردازش اطلاعات می‌شود.

با استفاده از این روش می‌توان بیمارانی که در معرض زوال عقل قرار دارند را شناسایی و با راهکارهای درمانی مناسب از بروز این عارضه جلوگیری کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: