کد خبر: ۲۴۱۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 06
درگفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین اعلام شد
شفا آنلاین- متخصص اعصاب و روان با بیان این که اعتیاد جنسی مانند اعتیاد به مواد مخدر سیرپیش رونده دارد، هشدار داد: ملاک های تشخیصی این بیماری روانی مانند حالت های اعتیاد به شیشه؛هروئین و تریاک است.

دکترمهرداد افتخار در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این مطلب افزود: در واقع فرد دچار اعتیاد جنسی در صورت عدم انجام نزدیکی دچار خماری، بدخلقی و افسردگی می شود.

وی اظهار داشت: در واقع به دنبال اعتیاد جنسی فرد حتی در جاهای خطرناک هم  به برقراری روابط جنسی می پردازد و به طور کلی این مشکل حیثیت- شغل و روابط خانواده وی را دستخوش صدمه قرار می دهد.

درمانگر اختلالات جنسی با اشاره به این که اعتیاد جنسی بیشتر در سنین جوانی و درمردان شیوع بیشتری دارد در عین حال افزود: البته میان زنان هم این بیماری  دیده می شود و به طور کلی اعتیاد جنسی درمعتادین به  تریاک و کوکائین  بیشتر دیده می شود.

وی تمایل به خرید بیش از حد و قمار بازی را از جزء رفتارهای اعتیادی دانست و گفت: حال آن که ریشه مشترک در تمامی رفتارهای اعتیادی نیز ناشی از این است که فرد برای اثبات خلق خود به صورت نرمال؛به گونه ای غیرعادی مرکز لذت مغزش را تحریک می کند.

عضو هیئت مدیره دانشگاه علوم پزشکی ایران هشدار داد: در یکسری اختلالات شخصیت مانند شخصیت های ضد اجتماعی انواع رفتارهای اعتیادی نیز بیشتر به چشم می خورد.

وی بیان کرد: به طور معمول کسانی که نیازمند برقراری روابط جنسی به صورت مختلف و با افراد گوناگون هستند دچار اعتیاد جنسی هستند.

چت های روابط جنسی

افتخارتأکید کرد:البته امکان دارد دستیابی به لذت بیشتر برای برخی افراد دچار اعتیاد جنسی برقراری روابط جنسی با انسان های غیر واقعی باشد. برای نمونه ورود به دنیای چت های روابط جنسی( سایبر سکس).

عضو انجمن روانپزشکان ایران هشدار داد: نکته جالب و مهم این که چت های روابط جنسی را با مصرف کوکائین مقایسه کرده اندوبررسی ها  حاکی از این است که فرد با یکبار مصرف آن معتاد می شود.

وی ادامه داد: در دنیای چت های روابط جنسی بدون افشای هویت تخیلات فرد دچار اعتیاد جنسی به اجرا در می آید برای نمونه تمایل به برقراری ارتباط با هم جنس خود که در دنیای واقعی به دلیل خجالت بیان نمی شود در آن محیط  فراهم می شود.

این روانپزشک یادآور شد: در دنیای چت های روابط جنسی برعکس روابط واقعی هیچ گونه تعهد و قانونی وجود ندارد و فرد بدون نگرانی از عواقب حتی صبح تا شب وقتش را در این محیط می گذراند.

تماشای فیلم های مستهجن

وی با بیان این که تماشای فیلم های مستهجن برای زنان کمتر ایجاد وابستگی می کند در عین حال تصریح کرد: تماشای این گونه فیلم ها  نیز از آنجا که پر از تنوع است منجر به اعتیاد آوری شده و متأسفانه گریبان گیر زوج می شود.

افتخار بیان کرد: خودارضایی به دنبال تماشای فیلم های مستهجن رخ می دهد و اکثر این گونه مردان به ندرت با همسرشان روابط جنسی بر قرار می کنند در واقع آنها برای خودشان دنیای اختصاصی روابط جنسی ایجاد می کنند و حتی در موبایلشان هم تعداد زیادی از این گونه فیلم ها به چشم می خورد.

انحرافات جنسی

متخصص اعصاب و روان خاطرنشان کرد: انحرافات جنسی یا پارافیلیا نیز جنبه اعتیادی دارد و گروه دیگر رفتارهای اعتیادی تمایل به انجام کارهای متفاوت و غیرمعمول در روابط جنسی دارند.

وی ادامه داد: برای نمونه افراد مبتلا به سادیسم حین برقراری روابط جنسی تمایل به آزار رساندن به طرف مقابلشان دارند و بیماران مبتلا به مازوخیسم نیز با خودآزاری و تحقیر کردن به لذت می رسند.

درمانگراختلالات جنسی در خصوص درمان اعتیاد جنسی گفت: مانند تمام رفتارهای اعتیادی رسیدن به پرهیز بسیار دشوار است حال آن که دارو درمانی و روان درمانی نیزبه این افراد کمک می کند اما به دلیل این که سیر موضوع عود کننده است مانع از پاسخ دهی مثبت و مطلوب به پروسه درمان می دهد.

وی ادامه داد: همچنین گروه درمانی های خاص مانند گروه های گمنام اعتیاد جنسی که درکشورمان در حال رشد است اما همه به آن دسترسی ندارند نیز برای درمان به این گونه بیماران وجود دارد.

افتخار تأکید کرد: همان گونه که به جوانان درباره عدم مصرف مواد مخدر حتی برای یکبار مدام هشدار داده می شود در مورد ورود به دنیای چت های روابط جنسی،تماشای فیلم های مستهجن و... هم همین طور است که یکبار تجربه همانا و افتادن در دام اعتیاد به آنها هم همانا....

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: