کد خبر: ۲۴۱۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - 2019September 11
آسیب‌های اسکلتی و عضلانی در گروه‌های مختلف مردم بروز پیدا می‌کند، از گروه‌هایی که به این مشکلات دچار می‌شوند و نسبت به درمان آنها کم توجهی می‌کنند، می‌توان به دانش‌آموزان اشاره کرد
شفا آنلاین>سلامت>کارشناس ارشد فیزیوتراپی گفت: اگر به درمان گردن درد در دوران کودکی و نوجوانی کم توجهی شود، احتمال وجود دارد که فرد در دوران بزرگسالی به آتروز زودرس گردن مبتلا شود.

به گزارش شفا آنلاین، مصلح‌الدین ادیب حسامی کارشناس ارشد فیزیوتراپی درباره مشکلات اسکلتی و عضلانی در گروه‌های مختلف مردم اظهار کرد: آسیب‌های اسکلتی و عضلانی در گروه‌های مختلف مردم بروز پیدا می‌کند، از گروه‌هایی که به این مشکلات دچار می‌شوند و نسبت به درمان آنها کم توجهی می‌کنند، می‌توان به دانش‌آموزان اشاره کرد.

او بیان کرد: مشکلات اسکلتی و عضلانی در دانش‌آموزان اغلب ناشی از حمل کوله پشتی‌های سنگین است، همچنین روش‌های غیر اصولی درس خواندن هم در این افراد آسیب‌های اسکلتی و عضلانی را ایجاد می‌کند، از جمله آسیب‌های  اسکلتی و عضلانی شایع در دانش‌آموزان می‌توان به کمر درد، گردن‌درد و مشکلات مادرزادی اشاره کرد، مشکلات مادرزادی با روش‌های غیر اصولی درس خواندن می‌توانند تشدید شوند.

دلایل ایجاد گردن درد در دانش‌آموزان
این کارشناس ارشد فیزیوتراپی افزود: گردن‌ درد(Neck Pain) در دانش‌آموزان می‌تواند ناشی از وضعیت گردن به جلو در هنگام درس خواندن روی زمین یا نوشتن تکلیف باشد، استفاده نکردن از میز و صندلی‌های استاندارد برای مطالعه همچنین استفاده از لپ‌تاپ، تلفن همراه، رایانه و انجام بازی‌های رایانه‌ای در ایجاد عارضه گردن به جلو نقش دارند، عارضه گردن به جلو می‌تواند با عوارضی مختلف بروز پیدا کند.

او تاکید کرد: از آسیب‌هایی که همراه با عارضه گردن به جلو در دانش‌آموزان ایجاد می‌شود، می‌توان به شانه گرد شده اشاره کرد، در این عارضه دانش‌آموزان علاوه بر درد گردن اغلب به درد شانه و دست هم دچار می‌شوند البته عارضه شانه گرد شده درمان پذیر است، حتی می‌توان با آموزش‌های صحیح در دوران تحصیل و انجام تمرین‌های مناسب از بروز آن پیشگیری کرد.

این کارشناس ارشد فیزیوتراپی(Physiotherapy) تصریح کرد: از آسیب‌های دیگری که همراه با وضعیت گردن به جلو ظاهر می‌شود، قوز است که این عارضه در ستون فقرات سینه‌ای اتفاق می‌افتد، برای  درمان این عارضه در دانش‌آموزان باید تمرین‌هایی در ستون فقرات سینه‌ای و گردن انجام شود.

سه تمرین درمانی برای بهبود گردن‌درد در دانش‌آموزان
حسامی گفت: در تمرین نخست فرد باید دو زانو روی زمین بنشیند، سپس دست‌هایش را به جلو روی زمین بکشد به طوری که فاصله سینه به زمین کاهش پیدا کند و ستون فقرات به طور کامل صاف باشد، این تمرین نقشی مؤثر در کاهش قوز و گردن درد دارد، این تمرین باید روزانه  سه تا  پنج بار، هر بار ۱۰ مرتبه با مکث ۱۰ تا ۲۰ ثانیه‌ای انجام شود.

او اظهار کرد: در تمرین دوم شخص باید حالت غبغب در گردن ایجاد کند، برای انجام بهتر این تمرین فرد باید به پشت روی زمین دراز بکشد، سپس یک حوله لوله شده را زیر ستون فقرات گردنی قرار دهد و سعی کند با پشت گردن حوله به سمت زمین فشار دهد در حالی که چانه به گلو نزدیک می‌شود، این تمرین باید روزانه سه تا پنج بار، هر بار ۱۰ مرتبه با مکث ۱۰ ثانیه‌ای انجام شود.



این کارشناس ارشد فیزیوتراپی بیان کرد: در تمرین سوم فرد باید روی یک صندلی بنشیند و یک دست خود را زیر صندلی محکم نگه دارد، سپس با دست دیگر سر خود را بگیرد و آن را به سمت مخالف بکشد، این تمرین باید روزانه سه بار، هر بار پنج تا ۱۰ مرتبه با مکث ۲۰ تا ۳۰ ثانیه‌ای انجام شود.

ادیب حسامی افزود: از عوارض گردن درد می‌توان به اسپاسم‌های عضلانی در ناحیه بالای گردن و انتهای جمجمه اشاره کرد که این اسپاسم‌ها در ایجاد سردرد نقش دارند، بنابراین این احتمال وجود دارد که دانش‌آموزان به سردرد‌های مزمن که حالت تیرکشنده به چشم‌ها و شقیقه‌ها را دارد، مبتلا شوند.

او یادآوری کرد: از درمان‌های گردن درد در دانش‌آموزان می‌توان به تمرین‌های فیزیوتراپی، ماساژ درمانی(Massage therapy) و تحریکات الکتریکی اشاره کرد، اگر این عارضه در دوران کودکی و نوجوانی درمان نشود، این احتمال وجود دارد که فرد در بزرگسالی به آرتروز زودرس گردن مبتلا شود، به طور کلی درمان این آسیب در دوران کودکی و نوجوانی راحت‌تر است، زیرا با افزایش سن ساختار مغز نسبت به حالتی که در گردن ایجاد شده است، عوض می‌شود و مغز به آن حالت عادت می‌کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: