کد خبر: ۲۴۱۵۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - 2019September 11
بیماری‌های مزمن کلیه از دسته بیماری‌های غیرواگیر و ناتوان کننده ای است که به شدت روی کیفیت زندگی فرد اثر گذاشته و علاوه بر آنکه موجب رنج و ناراحتی بیمار می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>تحقیقات صورت گرفته در قالب طرح "قند و لیپید تهران" گویای آن است که کاهش بروز بیماری‌های مزمن کلیوی به دنبال تبعیت از رژیم غذایی مدیترانه ای رخ می‌دهد.

به گزارش شفا آنلاین، بیماری‌های مزمن کلیه از دسته بیماری‌های غیرواگیر و ناتوان کننده ای است که به شدت روی کیفیت زندگی فرد اثر گذاشته و علاوه بر آنکه موجب رنج و ناراحتی بیمار می‌شود، در صورت پیشرفت نیز به نارسایی کلیه(Kidney failure) انجامیده که نتیجه آن وابستگی فرد مبتلا به دستگاه دیالیز و مراجعات مکرر مادام العمر به مراکز دیالیز خون برای ادامه حیات بوده و در نهایت نیازمند پیوند کلیه خواهد بود.

چنین پیامد ناگواری علاوه بر گرفتاری‌هایی که برای خود فرد مبتلا به همراه خواهد داشت، زندگی اطرافیان را هم تحت تاثیر قرار داده و هزینه های زیادی به خانواده‌ها تحمیل می‌کند، همچنین سیستم درمانی را نیز درگیر بار مخارج تاسیس و نگهداری مراکز مربوطه می‌کند.

نگاهی اجمالی به این پدیده موید این حقیقت است که پیشگیری بر درمان تقدم دارد به این مفهوم که با رعایت اصول بهداشتی در مراقبت‌های فردی و اجتماعی، می‌توان حتی المقدور از بروز عوارض اینچنین پیشگیری کرد.

از آنجایی که یکی از عوامل دخیل در بروز نارسایی کلیه، مسائل مربوط به تغذیه فرد است، مرکز تحقیقات تغذیه پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم ، در بستر مطالعه قند و لیپید تهران به بررسی رابطه الگوی رژیمی مدیترانه ای با خطر بروز بیماری مزمن کلیوی در بزرگسالان پرداخت.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم، دکتر پروین میرمیران؛ رییس مرکز تحقیقات تغذیه و مجری طرح ، در این رابطه گفت:رژیم غذایی سالم در پیشگیری از بیماری‌های کلیوی نقش دارد.

وی خاطر نشان کرد: مشخصه رژیم غذایی مدیترانه ای مصرف زیاد میوه ها و سبزی ها، زیتون و روغن زیتون و مغز ها و حبوبات است.

این استاد دانشگاه در این رابطه افزود: با توجه به نتایج این مطالعه که نشان دهنده کاهش بروز بیماری های مزمن کلیوی به دنبال تبعیت از رژیم غذایی مدیترانه ای است،  ایجاد راهنما های غذایی در جهت تشویق مردم به پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای به عنوان یک رژیم غذایی سالم و ساده و در دسترس برای عموم مردم در حوزه سیاستگذاری از توصیه های مهم پیشگیرانه در جهت ارتقای سلامت جامعه و نیز کاهش بار اقتصادی از دوش نظام سلامت به شمار می آید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: