کد خبر: ۲۴۱۳۹۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - 2019September 08
اختلاف نرخ قیمت دارو در داخل کشور با خارج این انگیزه را برای سوداگران ایجاد کرده که بخشی از دارو‌های تولید داخل را از کشور خارج کنند
شفا آنلاین>سلامت>مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: رصد بازار سیاه دارو در حوزه اختیارات و وظایف سازمانی ما نیست.
              

به گزار ش شفا آنلاین:غلامحسین مهرعلیان مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به دو پدیده در حوزه بازار سیاه و قاچاق دارویی عنوان کرد: پدیده قاچاق دارو به داخل و قاچاق دارو <Drug trafficking>به خارج دو پدیده مهم در این بازارند که سازوکار خاص خود را دارند.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت گفت: سوداگران برخی از فراورده‌های دارویی را که در داخل یافت نمی‌شود از مجرای غیرقانونی تهیه و از خارج وارد کشور می‌کنند البته عمده این داروها، دارو‌های برندی هستند که ما معادل آن را در داخل داریم.

مهرعلیان تاکید کرد: ما بر اساس ابلاغ سیاست بالادستی و وزارت بهداشت، از واردات این دارو‌ها که در داخل تولید می‌شوند معذوریم و به همین خاطر عده‌ای این دارو‌ها را تهیه و از مبادی رسمی و غیررسمی وارد کشور می‌کنند.

مهرعلیان درخصوص دلیل قاچاق دارو به خارج از کشور بیان داشت: اختلاف نرخ قیمت دارو در داخل کشور با خارج این انگیزه را برای سوداگران ایجاد کرده که بخشی از دارو‌های تولید داخل را از کشور خارج کنند.

وی ادامه داد: با تخصیص یارانه و ارز دولتی به دارو‌های مورد نیاز مصرف مردم قیمت دارو کاهش می‌یابد و سوداگران هم با سوء استفاده از این موضوع، اقدام و دارو را با ترفند‌های خود از ایران خارج می‌کنند.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت گفت: در مورد قاچاق دارو به کشور پلیس مرزی و گمرک باید تلاش کنند و مانع از ورود این کالا به داخل کشور شوند، اما درباره قاچاق دارو از کشور قضیه پیچیده‌تر است.

مهرعلیان ادامه داد: معمولاً یک فرد یا موسسه دارو را از داروخانه تهیه و به خارج از کشور صادر می‌کنند. جلوگیری از این پدیده یک همکاری چندجانبه‌ای از پلیس انتظامی، سازمان‌های بیمه گر سازمان‌های تعزیراتی و سازمان غذا و دارو را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو عمده دارو‌های مورد علاقه سوداگران برای قاچاق به خارج را شناسایی کرده افزود: کلیه فعالیت‌های این حوزه تحت سامانه‌ای در قالب یک پکیج در نظر گرفته شده تا از این پدیده جلوگیری شود.

این مقام مسئول با بیان اسنکه سوداگران به طرق مختلف عمل می‌کنند گفت: حجم این اتفاق نسبت به حجم کل بازار دارویی بسیار ناچیز است و البته معتقدیم که این حجم ناچیز را هم باید کنترل و از طریق سامانه‌ها کاهش دهیم.

مهرعلیان با بیان اینکه ما بازار دارویی را به طور کامل رصد می‌کنیم تصریح کرد: این کنش و واکنش در گوشه از بازار در حوزه اختیارات و وظایف سازمانی ما نیست و ما امکان ورود به این حوزه را نداریم.میزان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: