کد خبر: ۲۴۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 05
دبیر کمیسیون انجمن های علمی گروه پزشکی وزارت بهداشت در گفتگو با شفا آنلاین هشدارداد:
شفا آنلاین- دبیر کمیسیون انجمن های علمی گروه پزشکی وزارت بهداشت پوکی استخوان را یک بیماری خاموش دانست و گفت: بیش از 3 تا 4 برابر افراد دچار پوکی استخوان به کاهش توده استخوان نیز مبتلا می شوند.

دکتر علیرضا استقامتی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: بر اساس آمارهای جهانی تعداد زیادی از افراد بالای 50 سال و خانم های بعد از سن یائسگی  دچار پوکی استخوان شده ویا مستعد ابتلا به آن هستند.

وی ادامه داد: بیماران مبتلا به پوکی استخوان ممکن است دچار شکستگی های مختلف در مهره یا سر استخوان ران شوند که از نظر سلامت بیماران مخاطره آمیز است.

عضو هیئت مدیره انجمن غدد درون ریز ایران با بیان  این که شکستگی سر استخوان ران بیماری بالقوه خطرناک است، تصریح کرد: یکی از عارضه های اصلی این امرعدم بازگشت به حالت اولیه بعد از شکستگی است.

وی هشدار داد: متأسفانه در عده ای از بیماران مبتلا به شکستگی سر استخوان ران امکان فوت  نیز وجود دارد که این مسایل نشاندهنده حائزاهمیت بودن این بیماری است.

استقامتی با بیان اینکه در خصوص میزان شیوع شکستگی سر استخوان ران در ایران آماری  وجود ندارد در عین حال افزود: در کشور امریکا سالانه بیش از 2 میلیون نفر دچار بیماری شکستگی سراستخوان به دنبال پوکی استخوان می شوند.

وی با اشاره به افزایش شکستگی ها به دنبال مسن شدن جامعه ایرانی بیان کرد: مهم تر از آن هم اینستکه عده ای هم دچار کاهش توده استخوان ناشی از پوکی استخوان می شوند و بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به شکستگی ها قرار می گیرند.

شکستگی های مهره

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران شکستگی های مهره را ناشی از پوکی استخوان اعلام و تأکید کرد: ایجاد  درد و اختلال از نظر حرکتی از جمله مشکلات شکستگی های مهره به شمار می آیند.

به گفته وی در صورت ایجاد شکستگی های مهره در سطح مهره های پشتی امکان شکل گیری قوز و یا شکستگی های ناحیه کمری نیز وجود دارد.

متخصص داخلی ،غدد و متابولیسم، فعالیت های ورزشی،رژیم های غذایی سالم  و مصرف کافی کلسیم را در عدم ابتلا به پوکی استخوان موثر دانست و گفت: مصرف سیگار،الکل، چای،نمک و لاغری بیش از حد فرد را مستعد ابتلا به این بیماری می کنند.

وی افتادن را عامل مهم شکستگی ها دانست و تأکید کرد: کهنسالان و افراد مبتلا به عیوب بینایی امکان افتادنشان را با رعایت نکات و مراقبت های لازم به شدت کاهش دهند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: