کد خبر: ۲۴۰۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۲ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - 2019August 27
این نوع بیماری در اثر از بین رفتن گلبول‌های قرمز بدن ایجاد می‌شود. در این شرایط به راحتی به کلیه‌ها آسیب وارد و منجر به نارسایی آن می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص سرطان‌شناس گفت: شایع‌ترین علل سندرم همولیتیک اورمیک عفونت باکتریایی است و در کودکان سنین پایین سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

به گزارش شفا آنلاین، قهرمان پوری، متخصص سرطان شناس درباره بیماری خونی سندرم همولیتیک اورمیک اظهار کرد: این نوع بیماری در اثر از بین رفتن گلبول‌های قرمز بدن ایجاد می‌شود. در این شرایط به راحتی به کلیه‌ها آسیب وارد و منجر به نارسایی آن می‌شود. این نوع عارضه شایع نیست و همانند بیماری‌هایی همچون اسهال خونی و ایدز و لوپوس است و بر دستگاه انعقاد خون و کلیه تأثیرات خطرناکی خواهد گذاشت.

وی درباره علائم و نشانه‌های سندرم همولیتیک اورمیک گفت: علائم و نشانه‌های این نوع عارضه عبارت‌اند از اسهال خونین، کاهش ادرار یا وجود خون در ادرار، درد شکم، استفراغ و گاهی تب، رنگ پریدگی، کبودی‌های کوچک زیرپوستی، خونریزی از بینی و دهان، خستگی و تحریک‌پذیری، سردرگمی یا تشنج. فشار خون(blood pressure) بالا و تورم صورت، دست‌ها، پا‌ها یا کل بدن از علائم دیگر آن هستند.

متخصص سرطان شناس درباره علت اصلی بروز این نوع بیماری متذکر شد: شایع‌ترین علل آن عفونت باکتریایی است و در کودکان سنین پایین سریع‌تر اتفاق می‌افتد. این نوع باکتری‌ها می‌توانند موجب سموم خاصی در بدن شوند. گروهی از باکتری‌ها وجود دارند که معمولاً در روده انسان و حیوانات یافت می‌شود و تا حدودی طبیعی و بی‌ضرر هستند، اما بعضی از آن‌ها می‌توانند سموم غذایی در بدن شوند.

وی در ادامه درباره راه انتقال این عارضه به بدن بیان کرد: شایع‌ترین راه انتقال، از طریق گوشت یا محصولات آلوده است. استخر‌ها و دریاچه‌های آلوده، از بدترین راه‌های انتقال هستند که اثرات مخربی ایجاد می‌کنند.

متخصص سرطان‌شناس درباره درمان این عارضه متذکر شد: سندروم همولیتیک اورمیک به درمان جدی احتیاج دارد، زیرا اگر به آن توجهی نشود حتماً عفونت(Infection) ریشه‌دار می‌شود و تمام بدن را احاطه می‌کند. فرد مبتلا بهتر است مایعات بنوشد و هر آنچه که از دست رفته است باید تامین شود، زیرا در نبود آنها موجب اختلالاتی در کلیه خواهد شد.

یکی دیگر از درمان‌های این نوع عارضه تزریق پلاکت است و بیشتر برای افرادی که با خونریزی زیادی مواجه می‌شوند تاثیر دارد، زیرا این پلاکت‌ها به لخته‌سازی نرمال خون کمک می‌کنند. حتی برای برخی افراد تعویض پلاسما و دیالیز هم انجام می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: