کد خبر: ۲۴۰۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۸ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - 2019August 25
در پارکینسون قسمتی از مغز که کارش روان‌سازی حرکات است، دچار اختلال می‌شود و ماده‌ای به نام دوپامین ترشح نمی‌شود؛ در نتیجه حرکات بیمار کند شده، عضلاتش سفت می‌شود و یک حالت لرزش در دست پیدا می‌کند و از نظر سیستم حرکتی دچار مشکلات زیادی می‌شود
شفاآنلاین>سلامت>متخصص مغز و اعصاب با اشاره به بیماری پارکینسون،گفت: در این بیماری قسمتی از مغز که کارش روان‌سازی حرکات است، دچار اختلال می‌شود؛ در نتیجه حرکات بیمار کند شده، عضلاتش سفت می‌شود و یک حالت لرزش در دست پیدا می‌کند و از نظر سیستم حرکتی دچار مشکلات زیادی می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر محمدرضا قینی، متخصص مغز<the brain> و اعصاب، درباره بیماری پارکینسون، اظهار داشت: بیماری پارکینسون مانند بیماری آلزایمر بیماری است که در آن تحلیل مغزی صورت می‌گیرد؛ یعنی در بعضی از زمان‌ها مغز دچار پیروی زودرس می‌شود.

وی ادامه داد: در پارکینسون قسمتی از مغز که کارش روان‌سازی حرکات است، دچار اختلال می‌شود و ماده‌ای به نام دوپامین ترشح نمی‌شود؛ در نتیجه حرکات بیمار کند شده، عضلاتش سفت می‌شود و یک حالت لرزش در دست پیدا می‌کند و از نظر سیستم حرکتی دچار مشکلات زیادی می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب در پاسخ به این پرسش که «چه راهی برای جلوگیری از بروز بیماری پارکینسون وجود دارد؟»، بیان داشت: عوامل بروز این بیماری مانند آلزایمر است، اگر بخواهیم سلول‌های مغزی تحلیل نروند، مهم، جلوگیری از مسائلی است که زمینه‌های عروق مغزی را ایجاد می‌کند؛ ضمن اینکه زندگی به سبک سالم و منظم نیز در جلوگیری از بروز این بیماری بسیار موثر است.

قینی متذکر شد: البته هیچ وقت قطعا نمی‌توان جلوی بروز آلزایمر و پارکینسون را گرفت؛ چرا که این دو بیماری و بیماری‌های دیگر تحلیلی مغز، درجاتی از زمینه‌های ژنتیکی دارند.

وی در توضیح دلایل ژنتیک ایجاد بیماری پارکینسون، یادآور شد: منظورم از زمینه‌های ژنتیکی این نیست که اگر فردی پدرش دچار بیماری آلزایمر یا پارکینسون است، حتما فرزند او دچار این بیماری شود؛ چرا که فاکتورهای زیادی در بروز این بیماری وجود دارد که نمی‌توان گفت اگر پدری دچار این بیماری شد، فرزند او نیز دچار می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب اضافه کرد:‌ در انسان پدیده کهولت را داریم و پیر شدن عضلات و لاغر شدن آنها برای همه وجود دارد. در بیمارانی که بیماری تحلیلی مغز دارند مسئله کهولت، پیر شدن و از بین رفتن سلول های مغزی سریع‌تر انجام می‌شود و به شکل غیرطبیعی است.

قینی خاطرنشان کرد: این طور نیست که بگوییم اگر پدری دچار این بیماری شد، فرزندش صد در صد دچار این بیماری شود؛ چرا که ممکن است پدر به خاطر مسائل محیطی که داشته دچار این بیماری شود اما فرزندش چنین مشکلاتی نداشته است. میگنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: