کد خبر: ۲۴۰۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۲۹ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - 2019August 24
دکتر بابک زمانی رئیس انجمن سکته مغزی ایران:
من هم امسال روز پزشك را به همه همكاران جوانم بخصوص انها كه افراد كمي عمق رنج ها و تلاش هاي شبانه روزي شان را درك ميكنند، تبريك عرض ميكنم . هر چند باز اين هم تبريكي است از جانب پزشكي !
شفاآنلاین>سلامت>نميدانم چرا امسال در آستانه روز پزشك توجهم رفت روي اين نكته كه ببينم چند درصد تبريك ها از جانب غير پزشكان است ؟ 

  چند هفته ايست كه من هم قاطي ساير پزشكان متهم شده ام كه با افزايش ظرفيت هاي پزشكي مخالفم تا "دست زياد نشود " ! بعلاوه اگر چه هر سال ماليات خود را يا سروقت يا با تمام جريمه هاي تاخير،  پرداخت كرده ام و براي هر كار كوچك بانكي يا معاملاتي مجبور به ارايه مفاصل حساب مالياتي بوده ام با من مثل كسي كه مرتكب فرار مالياتي شده برخورد كرده اند .

  شايد ميخواستم ببينم با اين اتهامات سنگين چيزي از اعتبار اجتماعي ام -تنها اندوخته اي  كه در هيچ صندوقي از ان محافظت نميشود - كاسته شده  يا نه ؟ 

   كسب اعتبار اجتماعي براي بسياري از پزشكان ان هم در  طب مدرن كار اساني نيست اما اعتماد كردن و دل كندن از انان به غايت ساده است ميخواهم ببينم براي اعتبار از دست رفته چه ميزان تلاش نياز دارم . 

    در طب مدرن "بهبودي " بيمار،  ان معناي باستاني خود را از دست داده است .بسياري از درمان هاي موفق همراه با "بهبودي" بيمار نيستند .بسياري از خدمات بهداشتي اثراتشان  سال ها بعد در پيشگيري از مشكلات بعدي خود را نشان ميدهند .

فشار خون <blood pressure>معروف به قاتل خاموش علامت چنداني ندارد اما كنترل ان بيشترين تاثير را در جلوگيري از سكته هاي مغزي و قلبي در سال هاي اينده دارد . سكته مغزي تنها تا سه ساعت قابل درمان است از ان پس تمام تلاش ها معطوف است به جلوگيري از مرگ بيمار به دليل عوارض ثانوي و جلوگيري از سكته مغزي بعدي . 

در بيماري ام اس هم سال هاي طولاني بيمار داروهايي آزار دهنده مصرف ميكند تا سال ها بعد دچار مشكل نشود .

در بيماري اي ال اس عليرغم تمام زجري كه طبيب در تشخيص قطعي ان و رد بيماري هاي قابل درمان شبيه به اي ال اس متحمل ميشود بيمار و خانواده سال هاي پر از درد و رنج در پيش خواهند داشت در اين گونه موارد پزشك چه بخواهد و چه نخواهد بخشي از مشكل به حساب مي ايد و نه بخشي از راه حل ، نه مثل انوقت كه نوزادي پابه عرصه وجود ميگذارد ، از يك بيني زيبا رونمايي ميشود ،  مثانه اي پس از مدتها با لذت خالي ميشود يا وقتي كه سردرد بيمار را رها ميكند ،  بيمار با اولين قرص لودوپا راه مي افتد ، دوساعت بعد از سكته مغزي شديد با بيرون اوردن لخته دست و پاي فلج نيرو گرفت و....

  اري طب جديد تركيبي است از درمانهايي معجزه اسا  كه در گذشته غير قابل نصور بودند بسياري از اين درما ن ها به سرعت خودرا نشان ميدهند بسياري هم سال ها بعد  تاثير ميگذارند . 

در اين ميان بخصوص با وجود تفاوت هاي عظيم در ميزان و زمان پاسخدهي به درمان درك تلاش صادقانه پزشكان با اين همه پيچيدگي ها نه تنها نيازمند درك و فرهنگي بالا و باوري عميق به دانش در كليت ان است بيش از ان نياز مند اعتماد به پزشكان هم هست كه بتوانند اين دانش جديد را در عمل پياده كنند .ان هم در شرايطي استثنايي و دشوار كه به سادگي نميتوان تصميم هاي ايشان را قضاوت كرد .

  هم از اين روست كه امسال تبريك هاي غير پزشكان را با دقت ميشمرم ميخواهم ببينم اقدامات فعال اخير تا چه حد در تخريب اين اعتماد موثر بوده است ؟ . مناسبت هاي اينچنيني اهميت زيادي ندارند اما  اين هم يكي از راههاييست كه ميتوان به پزشكان  پيام داد ؛  بيمار ما هم چنان روي ويلچر است ، هنوز راه را گم ميكند ،بيمار ما هفته پيش مرد،  من هنوز در گير اين درد كشنده هستم ......ولي ميدانم همه اينها عليرغم تمام تلاش هاي صادقانه توست . به تو تبريك ميگويم! 

  از همين زاويه است كه من هم امسال روز پزشك را به همه همكاران جوانم بخصوص انها كه افراد  كمي عمق رنج ها و تلاش هاي شبانه روزي  شان را  درك ميكنند،  تبريك عرض ميكنم . هر چند باز اين هم تبريكي است از جانب پزشكي ! 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: