کد خبر: ۲۴۰۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - 2019August 22
شروع غذای کمکی قبل از ۴ ماهگی به دلیل آماده نبودن دستگاه گوارش شیرخوار برای پذیرش غذا‌هایی غیر از شیر اقدام نادرستی است. شروع زودرس تغذیه تکمیلی سبب کمتر طلبیدن شیر مادر و باعث کاهش تولید شیر مادر می‌شود
شفاآنلاین>سلامت>استفاده از غذای کمکی در کنار شیر مادر، فاز جدیدی را در زندگی کودک آغاز می‌کند.

به گزارش شفاآنلاین، شروع استفاده از غذای کمکی در کنار شیر مادر، فاز جدیدی را در زندگی کودک آغاز می‌کند و لذت استفاده از طعم و مزه‌های جدید را به او می‌آموزد. اما شروع غذای کمکی قبل از ۴ ماهگی به دلیل آماده نبودن دستگاه گوارش شیرخوار<Infant> برای پذیرش غذا‌هایی غیر از شیر اقدام نادرستی است. شروع زودرس تغذیه تکمیلی سبب کمتر طلبیدن شیر مادر و باعث کاهش تولید شیر مادر می‌شود.
 
امروز قصد داریم برای مادران چند نوع دسر مقوی، مخصوص نوزادان بالای ۶ ماه را آموزش دهیم.

-قبل از تهیه هر نوع غذا برای فرزند خود مطمئن شوید که نوزادتان به مواد به کار رفته در غذا‌ها حساسیت و آلرژی نداشته باشند.

-بعد از اینکه یک غذای جدید به نوزاد خود دادید، دو روز صبر کنید تا مشاهده کنید فرزندتان به آن آلرژی ندارد، سپس می‌توانید دوباره آن غذا را به او بدهید.

-برای تهیه دسر‌هایی که برپایه جو تشکیل می‌شوند ابتدا جو‌ها را کاملاً پودر کنید تا غلظت خوبی پیدا کنند.

- همچنین خیساندن جو قبل از تهیه غذا، علاوه بر کوتاه‌تر شدن زمان پخت، سلامت غذا را هم افزایش می‌دهد.
 
طرز تهیه نَرم نوش خانگی با خرما و جو پرک (شش ماهگی به بعد)

مواد لازم:

پودر جو: یک دوم پیمانه
آب داغ: حدود ۳۰۰ میلی گرم
خرما بدون هسته: یک و نیم قاشق غذاخوری
پودر دارچین: یک چهارم قاشق غذاخوری
جوز هندی: یک هشتم قاشق چایخوری
ماست در صورت تمایل: سه قاشق غذاخوری

روش تهیه:

جو پرک و خرما را در آب جوش خیس کنید. با استفاده از مخلوط کن، خمیری نرم به دست می‌آید. می‌توان باقیمانده آن را در ظرف دردار نگهداری کنید. گرچه توصیه می‌شود برای کودک غذا و نوشیدنی تازه تهیه وسرو شود. اگر قصد دارید آن را در یخچال نگهداری کنید ماست به آن اضافه نکنید.


طرز تهیه برشوک میوه و جو (۶ ماهگی به بعد)

مواد لازم:

پودر جو: چهار قاشق غذاخوری
سیب پوست کنده و خرد شده: دو عدد
شیر: شش قاشق غذاخوری
گلابی رسیده پوست کنده و خرد شده: یک عدد
آب سیب یا آب: دو قاشق غذاخوری
کشمش: دو قاشق غذاخوری

روش تهیه:

جو خرد شده را چند ساعت یا یک شب در آب خیس کنید. در یک قابلمه کوچک گلابی، سیب، آب سیب یا آب را ریخته، در ظرف را ببندید. به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه آن را روی حرارت کم بپزید. وقتی که پخته شده شعله را کم کنید و با چنگال آن را له کنید. جو خیس شده و کشمش را هم بریزید. برای بهتر شدن طعم آن می‌توان پوره میوه بیشتری به آن اضافه کرد.
بیشتر بخوانید: معجون شگفت انگیزی که خواب نوزادان را منظم می‌کند

طرز تهیه کلوچه موز و جو پرک بدون شکر (هشت ماهگی به بعد)

مواد لازم:

جو خرد شده: یک پیمانه
وانیل: یک چهارم قاشق چایخوری
شیر: یک چهارم پیمانه
موز پوره شده: یک عدد
آرد کامل ارگانیک ¼ پیمانه
کره ارگانیک آب شده: سه قاشق غذاخوری

روش تهیه:

در یک کاسه شیر، جو و وانیل را با هم مخلوط کنید. بقیه مواد را در غذاساز ریخته تا پوره شوند. موز پوره شده را هم اضافه کنید. آرد و کره را هم در غذا ساز ریخته، مخلوط کنید تا مواد به شکل خمیر پنکیک در بیاید. با قاشق از مواد برداشته روی کاغذ روغنی با فاصله بگذارید و در فر ۱۷۰ درجه به مدت ۳۰ دقیقه بپزید، تا رنگ آن‌ها طلایی قهوه‌ای شود.

طرز تهیه پنکیک بدون شکر (۱۰ ماهگی به بالا)

مواد لازم:

جو دوسر: ۲ فنجان
پودر نارگیل خشک: یک قاشق غذاخوری
روغن نارگیل آب شده: یک سوم پیمانه
موز: یک و یک دوم
خرما: سه عدد
آب پرتقال یا سیب: چهار قاشق غذاخوری

روش تهیه:

فر را روشن کنید و روی درجه ۱۷۰ بگذارید. روی سینی فر کاغذ روغنی بگذارید. جو را در غذاساز ریخته و کمی خرد کنید و بعد در یک کاسه بریزید. نارگیل خشک شده را هم اضافه کرده و به هم بزنید. موز، روغن نارگیل، خرما و آب میوه را هم به مواد بالا اضافه و مخلوط کنید. 

جو خرد شده را به مخلوط اضافه کنید و خوب به هم بزنید. مخلوط فوق باید به صورت خمیر دربیاید. خمیر آماده شده را روی سینی فر بریزید و با پشت قاشق آن را پخش و صاف کنید. به مدت ۲۵ -۲۰ دقیقه در فر بگذارید و منتظر شوید تا لبه‌های آن طلایی رنگ شود. بعد از اینکه پنکیک آماده شد آن را از فر بیرون بیاورید.

کمی زمان دهید تا خنک شود و سپس به قطعات کوچک ببرید. این پنکیک‌ها را می‌توانید در ظرف در دار دو روز نگهداری کنید و در مدت ۲۴ ساعت آن‌ها را مصرف کنید. همچنین می‌توان آن‌ها را در ظرف مخصوص فریزر و یا لای کاغذ روغنی گذاشته و در فریزر نگهداری کنید. در موقع مصرف کافی است آن‌ها را به مدت ۳۰ دقیقه در هوای اتاق بگذارید تا قابل مصرف شوند.

طرز تهیه پنکیک پرک جو دوسر (ده ماهگی به بعد)

مواد لازم:

تخم مرغ: دوعدد
آرد جو: یک و نیم پیمانه
نمک: به میزان لازم
دارچین در صورت تمایل یک نوک انگشت
بیکینگ پودر: یک دوم قاشق چای خوری
شیر: یک پیمانه
روغن یا کره: یک دوم قاشق چای خوری
شکر: یک قاشق غذا خوری
وانیل: یک قاشق چای خوری

روش تهیه:

جو را با غذا ساز خرد کنید و در یک کاسه بریزید. شیر، تخم مرغ، کره، وانیل و شکر را با هم مخلوط کنید و به هم بزنید. آرد را اضافه کنید و آن را با بقیه مواد مخلوط کنید. بگذارید ۱۰ دقیقه بماند. یک تابه را با روغن یا کره چرب کنید و روی حرارت بگذارید. از مایه با ملاقه بردارید و در تابه بریزید و پخش کنید. وقتی یک طرف پنکیک پخته شد. آن را برگردانید تا سمت دیگر آن هم بپزد.

طرز تهیه بیسکویت موز و جو برای دندان درآوردن شیرخوار (ده ماهگی به بعد)

مواد لازم:

موز رسیده: یک عدد ‏
روغن زیتون یا کانولا: دو قاشق غذاخوری
آب: ۱۵ میلی لیتر
آرد جو: ۵۰۰ میلی لیتر

روش تهیه:

فر را روشن و روی درجه ۱۸۰ تنظیم کنید. در یک کاسه موز را با آب و روغن مخلوط و با چنگال له کنید. آرد را هم اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید تا یک خمیر نرم به دست آید. خمیر را به ضخامت ۵ میل باز کنید و به شکل دلخواه قالب بزنید. تکه‌های خمیر قالب زده را روی کاغذ مخصوص روی سینی فر قرار دهید و به مدت ۲۰-۱۵ دقیقه در فر بگذارید. تا رنگ آن‌ها طلایی قهوه‌ای شود. بعد از پخت صبرکنید تا بیسکویت‌ها سرد شوندو سپس سرو کنید. آن‌ها را در ظرف در بسته نگهداری کنید.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: