کد خبر: ۲۴۰۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۱:۲۷ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - 2019August 31
رئیس انجمن رادیولوژی ایران:
اگر تعرفه های این خدمات بخواهد عادلانه باشد حداقل باید 4 برابر بشود، برای اینکه هیچ وقت تعرفه های خدمات رادیولوژی متناسب با تورم رشد نکرده است. هزینه یک MRI و سی تی اسکن بین 180 هزار تا 210 هزار تومان است و باید به حدود 800 هزار تومان برسد
شفا آنلاین>سلامت>رئیس انجمن رادیولوژی ایران گفت: تعرفه خدمات رادیولوژی مثل سی تی اسکن و MRI در کشور سالهاست ثابت مانده است و برای عادلانه شدن هزینه این خدمات باید حداقل 4 برابر شود و طبق کتاب کالیفرنیا هزینه یک MRI باید به حدود 800 هزار تومان برسد.

به گزارش شفا آنلاین، جلال جلال شکوهی با بیان این مطلب  افزود: تعرفه های خدمات رادیولوژی در ایران از بنگلادش و حتی افغانستان هم کمتر است و ارزانترین تعرفه ها مربوط به ایران است و این باعث می شود که دولت یارانه ای را به طور خودکار برای خدمات تصویربرداری به خارجی ها بدهد مثلا برای یک سی تی اسکن 15 دلار پرداخت می کنند در حالی که در کشورهای خارجی با 100 دلار و 120 دلار می توانند خدمات رادیولوژی(Radiology) بگیرند. بنابراین خارجی ها به ایران می آیند تا سی تی دست و و زانو و ... را با قیمت ارزان بگیرند و بروند.

این متخصص رادیولوژی گفت: اگر تعرفه های این خدمات بخواهد عادلانه باشد حداقل باید 4 برابر بشود، برای اینکه هیچ وقت تعرفه های خدمات رادیولوژی متناسب با تورم رشد نکرده است. هزینه یک MRI و سی تی اسکن بین 180 هزار تا 210 هزار تومان است و باید به حدود 800 هزار تومان برسد و در ویرایش جدید کتاب کالیفرنیا نیز همین رقم ها برای خدمات MRI تعیین شده بود ولی اجرا نشد.

وی گفت: جامعه رادیولوژیست های ایران به طورکلی دو مساله اصلی دارد اول تعرفه های غیر واقعی خدمات است که همین طور لاینحل مانده است. حدود دو سال پیش قرار بود با ترجمه و ویرایش چهارم کتاب کالیفرنیا حل شود . ترجمه این کتاب به سازمان نظام پزشکی واگذار شد و قرار بود این کتاب عینا اجرا شود که نشد.

جلال شکوهی افزود: این کتاب با حضور تعدادی رادیولوژیست های خبره ترجمه شد و هدف اساسی از اجرای آن برقراری عدالت بین رشته ای بود یعنی خدمات یک رادیولوژست در مقایسه با عمل جراحی یک جراح یا یک متخصص داخلی چقدر می ارزد اما با تغییرات ارزی مواجه شدیم و اجرا نشد.

رئیس انجمن رادیولوژی ایران اضافه کرد: مسئله بعدی دیر پرداخت کردن دستمزد پزشکان توسط بیمه هاست که هم خلاف شرع و هم خلاف قانون است ولی به اجبار محبوریم تحمل کنیم چون بیش از 90 درصد خدمات پزشکی و رادیولوژی بیمارانی که مراجعه می کنند، بیمه هستند و نمی توانیم به خاطر اینکه بیمه به تعهداتش عمل نمی کند، بیماران را تنبیه کنیم. در گذشته بیمه های پایه تاخیر در پرداخت داشتند حالا این مسئله به بیمه های تکمیلی هم رسیده است.

وی گفت: در مواردی تاخیر و بدهی بیمه ها به 14 ماه هم کشیده شده بود ولی همچنان رادیولوژست ها به بیماران خدمات ارائه می کردند.

جلال شکوهی در پا سخ به این پرسش که تحریم ها چه اثری در ارائه خدمات رادیولوژی به مردم گذاشته است، گفت: دولت برای تامین تجهیزات و ملزومات رادیولوژی ارز 4200 تومانی می دهد ولی بعد به ارز نیمایی تبدیل شد البته در عمل برای اینکه بتوانیم به ارز نیمایی دسترسی پیدا کنیم با توجه به هزینه های انتقال و جابه جایی ارز قیمت ارز بالای 12 هزار تومان تمام می شود که نزدیک ارز آزاد است و البته گرفتاری های تامین ارز نیمایی به مراتب بیشتر از ارز آزاد است.

رئیس انجمن رادیولوژیست های ایران ادامه داد: علاوه بر گران شدن ارز، تجهیزات و مواد مصرفی رادیولوژی هم گران به دست رادیولوژیست ها می رسد. خارجی ها پز می دهند که خدمات و ملزومات پزشکی(Medical Essentials) تحریم نیست اما چون انتقال پول تحریم شده است معنایش این است که خدمات پزشکی هم تحریم شده است.

وی اضافه کرد: الان خدمات رادیولوژی هم با کمبود مواد و ملزومات و هم گرانی تجهیزات مواجه است، گران شدن ملزومات MRI و سی تی اسکن طوری شده است که به ضرر بیماران و مملکت کار می کنیم به این صورت که مثلا چون داروی خوراکی نداریم مجبوریم داروی تزریقی برای بیماران استفاده کنیم که گرانتر است. در این شرایط مثلا برای سی تی باید دارویی مصرف کنند که به راحتی پیدا نمی شود.

جلال شکوهی درباره تعرفه خدمات رادیولوژی نیز اضافه کرد: تعداد مراکز رادیولوژی، MRI و سی تی اسکن به اندازه است و زیاد از حد نیست زیرا مثلا کشور ترکیه 3 تا 4 برابر ایران مرکز MRI دارد.

رئیس انجمن رادیولوژی ایران درباره میزان ارائه این خدمات به مردم نیز گفت: زیاد بودن میزان خدمات رادیولوژی در ایران به تجویز پزشکان مربوط می شود و تقصیر رادیولوژیست ها نیست به هر حال از هزار فردی که پزشک برایشان MRI تجویز کرده است ممکن است یک نفر تومور داشته باشد، 999 مورد آن ممکن است تومور نداشته باشد ولی از کجا معلوم آن یک نفر کدام است، پزشک معالج هم برای اینکه بعدا مورد شکایت قرار نگیرد و نخواهد دیه بدهد مجبور است برای همه آن هزار نفر که شک کرده MRI تجویز کند.

جلال شکوهی درباره میزان ارجاعات پزشکان به مراکز تصویر برداری با توجه به گران شدن خدمات گفت: برخی خدمات مانند سونوگرافی که ارزان است، کم نشده اما موارد ارجاع برخی خدمات رادیولوژی که گرانتر است به مراکز خصوصی حدود 30 درصد کمتر شده و ارجاعات به مراکز دولتی بیشتر شده است و تاخیر نوبت دهی در مراکز دولتی به دو تا سه ماه کشیده است.

وی ادامه داد: وقتی هزینه ها در کشور افزایش یافته است و دولت تعرفه های خدمات رادیولوژی را بالا نمی برد و در عین حال برای تامین ملزومات رادیولوژی ارز مناسب نمی دهد، ما چه کار باید انجام دهیم، با این هزینه ها اصلا امکان ندارد کسی بتواند مرکز رادیولوژی جدید تاسیس کند، حداقل باید ارز کافی بدهند که بتوانیم تجهیزات لازم را تامین کنیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: