کد خبر: ۲۴۰۰۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۷ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - 2019August 21
مجتبی لهراسبی، رئیس آمبولانس‌های بخش خصوصی، روز گذشته در گفت‌و‌گویی بیان کرد: عده‌ای از سلبریتی‌ها، ثروتمند‌ان و مدرسان کنکور برای تردد در سطح شهر از آمبولانس‌های خصوصی استفاده می‌کنند
شفا آنلاین>سلامت>خبر کوتاه بود و شوک‌آور؛ «برخی سلبریتی‌ها و ثروتمندان برای تردد در شهر از آمبولانس خصوصی استفاده می‌کنند»، همین یک جمله کافی است تا عمق فاجعه را دریابید. آن هم در شرایطی که همواره داد مسئولان از کمبود آمبولانس و عدم رسیدگی به موقع به بیماران و از دست دادن جان بسیاری از افراد گوش فلک را کر کرده است. در این میان نبود سیستم ارزیابی و نظارت بر آمبولانس‌ها و بی‌وجدانی برخی در سوء استفاده از هرچیزی قابل توجه است و در این شرایط فقط می‌توان گفت: به کجا چنین شتابان...

به گزارش شفا آنلاین، مجتبی لهراسبی، رئیس آمبولانس‌های بخش خصوصی، روز گذشته در گفت‌و‌گویی بیان کرد: عده‌ای از سلبریتی‌ها، ثروتمند‌ان و مدرسان کنکور برای تردد در سطح شهر از آمبولانس‌های خصوصی استفاده می‌کنند.
 
حسن نوری، معاون فنی اورژانس(Emergency) کشور، نیز این مطلب را تأیید کرده است. این اتفاق که موجی از حیرت را میان کاربران فضای مجازی به وجود آورده، در شرایطی رخ می‌دهد که بسیاری از هنرمندان در برخی مسائل زیست محیطی ورود می‌کنند و شعارهای انسان‌دوستانه‌ای در موارد گوناگون سر می‌دهند و با این اوصاف عجیب به‌ نظر می‌رسد که عده‌ای از آمبولانس برای تردد شخصی استفاده کنند؛ فاجعه اینجاست که ممکن است بسیاری از بیماران اورژانسی جان خود را به دلیل عدم دسترسی به آمبولانس از دست دهند و علاوه بر افزایش تلفات انسانی، چیزی که در این میان از بین می‌رود اعتماد مردم به آژیرهای ممتد آمبولانس‌هاست.

هنوز جامعه با راه ندادن به آمبولانس‌ها و یا تعقیب آن‌ها حل نشده است و حالا با موج جدیدی از رانندگانی مواجه خواهیم بود که دیگر برای هیچ آمبولانسی مسیر را باز نمی‌کنند و جان بسیاری از بیماران حالا بستگی به نگرش افراد به این موضوع دارد. به همین منظور با تنی چند از هنرمندان در این زمینه به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن را در زیر می‌خوانید. 
 
نگار فروزنده، بازیگر سینما و تلویزیون، درباره این رفتار غیرمعمول برخی چهره‌های مطرح  چنین گفت: متأسفانه هر روز اخبار گوناگونی از جامعه به گوش می‌رسد که گاهی تا مدت‌ها افراد و اقشار گوناگون جامعه را سردرگم و شگفت‌زده می‌کند و عمق فاجعه آنجاست که تا می‌خواهیم به مسئله‌ بپردازیم، ماجرای جدیدتری مسئله قبلی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. 
 
اعتمادی که زیر آژیرهای آمبولانس جان می‌دهد/ سلبریتی‌های مرگ‌آفرین
 
وی افزود: نمی‌دانم دلیل این مشکلات کجاست و علت را در مسئولان یا سیاست‌گذاری‌های آنان باید جست‌وجو کرد یا زیرساخت‌ها سبب اجرا نشدن قوانین شده‌اند. نکته دیگر اینکه شنیدن خبر تردد سلبریتی‌ها با آمبولانس من را آنچنان شوکه نمی‌کند، چون وقتی در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که عده‌ای به حیوانات که از جمله مخلوقات خداوند هستند اسید تزریق می‌کنند و آن‌ها را از میان می‌برند، استفاده اینچنین از آمبولانس عادی تلقی می‌شود و در چنین جامعه‌ای توقع قانون‌مداری، رحم و مروت چندان معنا ندارد. 

بازیگر فیلم «میکس» با بیان اینکه در حوزه فرهنگ شرایط اورژانسی داریم، تأکید کرد: معضلات فرهنگی نیاز به ناجی ندارند. همه موظفیم در هر نقش و جایگاهی که هستیم شرایط جامعه اطرافمان را اصلاح کنیم، اما متأسفانه عادت کرده‌ایم که کسی مشکلات را برایمان حل کند. نکته جالب در مباحث فرهنگی اینجاست که وقتی پای حرف مطرح است ادعای فرهنگ چند هزار ساله را داریم، اما وقتی زمان عمل می‌رسد اتفاقاتی نظیر تردد با آمبولانس(Ambulance) را در میان چهره‌های مشهور می‌بینیم.

فروزنده تأکید کرد: یکی از دلایلی که باعث می‌شود نتوانیم در حل مشکلات فرهنگی موفق باشیم به هیجانی بودن رفتارهایمان برمی‌گردد؛ عادت کرده‌ایم با شنیدن هر خبری سریعاً واکنش نشان دهیم و به سرعت آن را فراموش کنیم. دو اتفاق اخیر در زمینه تردد با آمبولانس و ماجرای کشتن سگ‌ها مصداقی از این واکنش‌هاست و مطمئناً این طوفان در زمان اندکی فروکش خواهد کرد. 

تهمینه میلانی، کارگردان سینما، از جمله فیلمسازانی است که در حوزه مسائل اجتماعی دغدغه‌مند است و بار‌ها در شبکه‌های اجتماعی اظهارنظرهای او را خوانده‌ایم. وی در پاسخ به چرایی این اتفاق از سوی برخی هنرمندان گفت: برای من این قبیل موضوعات چندان اهمیتی ندارد. به همین جهت به آن ورود نمی‌کنم و ترجیح می‌دهم درباره آن اظهارنظر نکنم.
اعتمادی که زیر آژیرهای آمبولانس جان می‌دهد/ سلبریتی‌های مرگ‌آفرین
منیژه حکمت، فیلمساز دیگری است که درباره این موضوع نظرش را جویا شدیم و او در پاسخ گفت: وقتی در شرایطی هستیم که همه چیز به فساد آلوده است نمی‌توان انتظار دیگری داشت و این موضوع هم گونه دیگری از فساد است که به این شکل خودنمایی می‌کند. 
 
اعتمادی که زیر آژیرهای آمبولانس جان می‌دهد/ سلبریتی‌های مرگ‌آفرین
عمق فاجعه را نمی‌توان تصور کرد

عبدالرضا اکبری، بازیگر سینما و تلویزیون، هم با بیان اینکه باور چنین موضوعی برایش دشوار است، گفت: این اتفاق به اندازه‌ای عجیب و دور از انتظار است که به سادگی نمی‌توان آن را باور کرد و اصلاً در تصور انسان نمی‌گنجد که چنین چیزی رخ دهد، اگر این موضوع صحت داشته باشد دیگر حرفی برای گفتن باقی نمی‌ماند.
 
اندر احوالات تردد با آمبولانس / سلبریتی‌ها چلوکباب شده‌اند
وی متذکر شد: هنرمند هر اندازه هم که مطرح باشد وقتی برای رفتن به محل کار آفیش می‌شود ماشین و راننده در اختیارش قرار می‌گیرد. چه ضرورتی برای انجام چنین کارهایی وجود دارد؟ این اتفاق همان قدر عجیب است که من بگویم برای رفتن به محل کار از ماشین آتش‌نشانی استفاده می‌کنم. به نظر شما این قابل قبول است؟
 
ابتکار عمل‌هایی برای استفاده از آمبولانس
پروانه معصومی، بازیگر پنج دهه سینمای ایران، هم درباره این اتفاق گفت: وقتی این خبر را خواندم یاد خبر مشابهی در سال‌های گذشته افتادم که برای حمل و نقل غذا از آمبولانس استفاده می‌کردند تا غذا سرد نشود و به دست سفارش‌دهنده‌های ویژه برسد. این بار این اتفاق به شکل دیگری مطرح شده است و همواره ابتکار عمل برای استفاده از آمبولانس وجود دارد.
 
اعتمادی که زیر آژیرهای آمبولانس جان می‌دهد/ سلبریتی‌های مرگ‌آفرین
وی افزود: متأسفانه برخی از سلبریتی‌ها کاملاً از مردم و جامعه جدا شده‌اند، درحالی‌که اگر به چنین جایگاهی دست یافته‌اند به واسطه حمایت‌های مردمی است. چگونه می‌توان از مردمی که سبب شهرت هنرمندان شده‌اند؛ سوءاستفاده کرد. بهترین راهکار برای مقابله با این قبیل رفتارها عکس‌العمل‌های مردمی است؛ اگر این افراد حمایت مردم را از دست دهند دیگر برای جلب توجه به هر راهی متوسل نمی‌شوند. 

گلاره عباسی، آخرین هنرمندی است که نظرش را در این زمینه جویا شدیم. او نیز مانند بسیاری از ما از شنیدن این خبر شوکه شد و درباره صحت این خبر تردید داشت و اظهار کرد که نمی‌تواند درباره این موضوع اظهارنظر کند زیرا ممکن است در حیطه کاری‌اش دچار مشکل شود. 
 
 
اعتمادی که زیر آژیرهای آمبولانس جان می‌دهد/ سلبریتی‌های مرگ‌آفرین
 
نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که عمده سلبریتی‌ها وقتی در مقابل دوربین یا فضای مجازی اظهارنظر می‌کنند، شعارهای گوناگونی از قبیل مردمی بودن، وطن‌پرستی، حمایت از محیط زیست، حیوانات و... سر می‌دهند اما در عمل رفتار بسیاری از آنان خلاف این مدعاست.
 
بهتر است هنگام رفتارها و کنش‌های اجتماعی یاد کلامی از حضرت امیر(ع) در دل زنده کنیم، آنجا که فرمود: «اِعلَموا أنّهُ مَن لَم يُعَنْ على نَفسِهِ حتّى يَكونَ لَهُ مِنها واعِظٌ و زاجِرٌ. لَم يَكُن لَهُ مِن غَيرِها لا زاجِرٌ و لا واعِظٌ»؛ کسی که برای او واعظ و اندرزدهی از درون نباشد، (که او را از کارهای زشت بازدارد) هرگز برای چنین شخصی،‌ پند دادن و نصحیت کردن از خارج سودمند نخواهد افتاد و گفتار دیگران درباره او مؤثر واقع نخواهد شد. چنین ادراکات فطری و جهانی نمی‌تواند مولود منهیات اجتماعی و یا معلول خواهش‌های وا‌پس‌زده و تمایلات سرکوفته باشد. اینجاست که حقیقت آیه مورد بحث به وضوح تجلی و انسان اذعان می‌کند که به راستی خداوند، روح ما را با ایمان و پاکی‌ها در هم آمیخته و روان ما را از بدی‌ها و پلیدی‌ها مبرا ساخته است و جامعه امروز حالا بیش از هر چیز نیازمند رجوع به وجدان است و چه زیباست اگر هرکدام از ما بازنگری در رفتارمان را از خودمان آغاز کنیم.ایکنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: