کد خبر: ۲۴۰۰۴۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۲ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - 2019August 25
رئیس جامعه جراحان ایران هشدارداد:
متاسفانه در شرایط فعلی مملکت به نظر می رسد حرکتی در جهت از بین بردن جایگاه پزشکان در حال انجام است و من گله دارم از مطبوعات عزیز و رسانه ها که زحمت هم می کشند اما کمک نمی کنند که این جریان مخرب از بین برود
شفا آنلاین>سلامت>رئیس جامعه جراحان ایران می گوید: از برخی رسانه ها که مدام علیه پزشکان جوسازی و تخریب می کنند گله دارم پزشکان از این وضعیت آزرده خاطر هستند. این مسابقه تخریب پزشکان به نفع هیچ کس نیست.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر ایرج فاضل می افزاید: پزشکی رشته ای است که با تمام مردم، کودکان، بانوان و سالمندان در ارتباط است، طول عمر پزشکی به اندازه طول عمر بشر است. پزشکان همیشه در کنار مردم، غمخوار مردم و تسکین دهنده آلام مردم بوده اند، آرزوی یک پزشک خوب این است که از درد مردم کم کند و جانی را نجات بدهد.

رئیس سابق سازمان نظام پزشکی اضافه می کند: متاسفانه در شرایط فعلی مملکت به نظر می رسد حرکتی در جهت از بین بردن جایگاه پزشکان در حال انجام است و من گله دارم از مطبوعات عزیز و رسانه ها که زحمت هم می کشند اما کمک نمی کنند که این جریان مخرب از بین برود.

دکتر فاضل می گوید: هیچ رشته ای در کشور نیست که به اندازه پزشکان 24 ساعته از شمال تا جنوب و شرق تا غرب کشور به درد مردم رسیدگی کند و با وجود بی اخلاقی هایی که در جامعه می بینیم به نظر من کل سیاستگزاری کشور باید در جهت ارتقا و احیای اخلاق پزشکی(Medical ethics) باشد.

«حتی معتقدم اگر همه جامعه در مسیر نزول و سقوط اخلاقی باشد، جامعه پزشکی نباید در این مسیر باشد تا جایگاهی را که دل و ذهن مردم دارد حذف کند. جای پزشک دل مردم است و تمام کسانی که در این رشته زحمت می کشند باید با خدمتگزاری و صمیمت جایگاه خودشان را با صداقت و امانتداری در دل مردم به دست بیاورند».

فاضل اضافه می کند: با توجه به مسائلی که برای جامعه پزشکی ایجاد کرده اند، پزشکان به شدت نسبت به تبعبض ها و حاشیه سازی هایی که علیه آنان می شود آزرده خاطر هستند. این وضعیت به نفع هیچ کس نیست نه مردم، نه پزشکان و نه بیماران.

به گفته او، پزشکان همیشه امانتدار و مورد اعتماد مردم بوده اند، خود من بیمارانی دارم که سالها قبل پیش من عمل جراحی کرده اند ولی حالا پس از سالها آن شخص بیمار آمده و می گوید پسرم می خواهد با دختر فلان شخص ازدواج کند شما بیایید واسطه شوید تا ازدواج صورت بگیرد چون شما نزد مردم احترام دارید.

رئیس جامعه جراحان ایران معتقد است: واقعیت این است که آب همچنان گل آلودتر می شود و رسانه ها هم در تیره شدن این فضاعلیه پزشکان نقش دارند و نقش مثبتی ندارند.

فاضل اضافه می کند: هر روز هزاران مورد هست که پزشکان شبانه روز بالای سر بیمار هستند و خدمت می دهند اما در کل سال اگر یک روز یا شب پزشک نباشد یا مشکلی پیش بیاید همان تیتر روزنامه ها می شود و به آن پر و بال می دهند، این مسابقه تخریب و بزرگ کردن اشکالات پزشکان به نفع هیچ کس نیست در همه صنوف هم اشکال و خطا وجود دارد.

او می افزاید: به نظر من رسانه ها به جای بزرگنمایی اشکالات باید به حماسه های پزشکان توجه کنند که کم نیست. حماسه لازم نیست حتما یک کار غیرعادی باشد همین که ساعت 2 نصف شب به پزشک زنگ می زنند و پزشک رختخواب گرم را رها می کند و می آید تا جان مریض را نجات دهد و مشکل او را حل کند، حماسه است، اتفاقی که مدام صدها و هزاران بار در سراسر کشور تکرار می شود. در کدام حرفه دیگری چنین حرکت هایی را می بینیم، هیچی.

وزیر اسبق بهداشت می گوید: در جنگ بزرگان مملکت از خدمات پزشکی به رزمندگان هیچ نگرانی نداشتند، تامین نیروی پزشکی برای رزمندگان یک دغدعه بزرگ بود اما همیشه پزشکان کیف به دست بالای سر مجروحان حاضر می شدند و این یک برگ زرین است.

فاضل از واقعی نبودن تعرفه های پزشکی نیز گله می کند و می گوید: طبق قانون باید تعرفه های پزشکی عادلانه باشد اما هرگز تعرفه های پزشکی در ایران با هر مقیاسی که در نظر بگیریم، عادلانه نبوده است و هم اکنون هم ملاک درستی برای تعیین تعرفه های پزشکی در کشور نداریم، می توانیم یک نگاهی به تعرفه پزشکان حتی در کشورهای اطرافمان بیندازیم، تعرفه های پزشکی ایران از همه آنها نازل تر است.

رئیس جامعه جراحان ایران می افزاید: از یک طرف تعرفه های ناعادلانه به جامعه پزشکی تحمیل می شود و از طرفی مالیاتها مرتب افزایش داده می شود، مالیات پزشکان هر سال 10 تا 15 درصد بالا می برند در حالی که درآمد یک پزشک گاهی سه سال یا چهار سال افزایش پیدا نمی کند و اضافه نمی شود. تاخیرهای طولانی، ناکافی و با کسورات که در پرداخت به پزشکان به خصوص پزشکان جوان صورت می گیرد، نیز جامعه پزشکی را مکدر کرده است و واقعا با پزشکان رفتار خوبی صورت نمی گیرد.

فاضل تاکید می کند: به جای قدرشناسی از پزشکان مدام علیه آنان جوسازی می کنند و در مجموع شرایط خوبی را برای پزشکان ایجاد نمی کنند و من نگران هستم در آینده به کجا می خواهیم برسیم.

رئیس سابق سازمان نظام پزشکی(Medical System) درباره مهاجرت و خروج پزشکان نیز می گوید: دردمندانه نه فقط پزشکی، بلکه اصولا جوانان نخبه کشورعزمشان را جزم کرده اند که از کشور بروند. اینها سرمایه های ارزشمند کشور هستند که از کشور می روند و چه خسارتی از این عظیم تر.

« این مکانیزمی است که از این طرف پزشکان و جوانان نخبه را به بیرون هدایت می کنند و از آن طرف جذب می کنند چه بر سر کشورمان می آورد. عده زیادی از آنان رفته اند و دیگر برنمی گیرند. از این خسران بالاتر چه خسارتی در کشور می توانیم داشته باشیم. البته مساله مهاجرت فقط مختص پزشکان نیست اما با توجه به اهمیت کار پزشکان و نیازی که به آنان در خارج از کشور وجود دارد شاید با آهنگ تندتری رخ می دهد.»

دکترفاضل می گوید: پزشکان ثابت کرده اند که بیش از هر گروه و طبقه دیگری می توانند با شرایط سخت سازگار شوند و با مردم راه بیایند، الان هم همین طور اما این معادله باید دو طرفه باشد.جهان صنعت

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: