کد خبر: ۲۴۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 04
رئیس مرکز تحقیقات اختلالات خواب شغلی در گفتگو با شفا آنلاین خبرداد:
شفا آنلاین- فصل بهار رو به اتمام وفصل گرم تابستان درراه است ودرچنین شرایطی کماکان حالت خواب آلودگی و کسلی میان افراد مختلف جامعه موج می زند.این درحالی است که رئیس مرکز تحقیقات اختلالات خواب شغلی ، خواب آلودگی را ناشی از دو حالت طبیعی و بیمارگونه می داند.

دکتر خسرو صادق نیت در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهار داشت: همه ما در طول شبانه روز خواب آلودگی طبیعی را دو بارتجربه می کنیم.یک بار شب هنگام که بالاترین سطح ان در ساعت 1 تا 2 نصفه شب و 4 تا 5 صبح خواهد بود.

وی زمان خواب آلودگی طبیعی دیگر را بعد از ظهر حدود ساعت 1 تا 3 یا 4 بعد از ظهر دانست و افزود: احساس خواب آلودگی در دیگر ساعات روز می تواند غیرطبیعی تلقی شود.

متخصص طب کار ،محرومیت از خواب و کمبود خواب شبانه را از شایع ترین علل بروز خواب آلودگی طی روز برشمرد و تصریح کرد: ابتلا به بیماریهای جسمی مثل بیماری  بزرگی پروستات- مرض قند- قلبی، عروقی و ریوی و هر بیماری که همراه با درد باشد می تواند منجر به کاهش کیفیت و مدت خواب شوند.

وی افزود :همچنین بیماریهای اعصاب و روان به خصوص ابتلا به اضطراب و افسردگی از علل شایع بی خوابی شبانه محسوب می شوند. استرس های شغلی و خانوادگی نیز از دیگر عوامل بروز اختلال در خواب شبانه است.

مصرف برخی از داروها

رئیس بیمارستان بهارلو مصرف داروها را از دیگر علل خواب آلودگی برشمرد و گفت: استفاده از داروهای خواب آور، اعصاب و روان ، ضد تشنج ، ضد حساسیت و... نیز بر خواب آلودگی افراد تأثیرگذار است.

اختلالات خواب شبانه

وی افراد دچار اختلالات خواب- که یکی از مهم ترین آنها وقفه های تنفسی و خروپف حین خواب است -را در معرض خواب آلودگی دانست و تأکید کرد: این مشکل منجر به عدم تجربه خواب عمیق فرد می شود. احساس خستگی و عدم سرحالی صبحگاهی وخواب آلودگی طی روز در اغلب موارد تنها علامتی است که مبتلایان به وقفه تنفسی حین خواب متوجه آن بشوند . نکته ی مهم آن است که مهمترین علامت این اختلال یعنی خروپف شبانه را خود فرد متوجه نشده و اطرافیان نیز در بسیاری از موارد موضوع راجدی نگرفته و بعضا حتی طبیعی تلقی می کنند. این در حالی است که عدم پیگیری و درمان این اختلال علاوه بر خواب آلودگی می تواند به بیماری های جدی تری همچون افزایش فشار خون و سکته های قلبی و مغزی منجر شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به خبرنگار شفا آنلاین گفت: بیماری نارکولپسی ازمهمترین اختلالات خواب است که خواب شب به طور محسوس مختل نمی شود. اما فرد احساس خواب آلودگی شدید طی روز می کند به گونه ای که در موقعیت های نامناسب حتی حین رانندگی و دیگر فعالیت های شغلی به خواب رفته و می تواند موجبات روز حادثه را برای خود و همکاران و همراهان بوجود آورد.

صادق نیت با اشاره به این که مرگبارترین تصادفات ناشی از خواب آلودگی است در عین حال هشدار داد: کاهش قدرت تمرکزو یادگیری، کاهش میزان عملکرد و بهره وری نیز از دیگر عواقب خواب آلودگی است.

فلوشیپ اختلالات خواب تأکید کرد: تمامی موارد اشاره شده قابل درمان هستند و لازمه درمان صحیح تشخیص دقیق نوع اختلالاتی است که فرد به آن مبتلاست. برای تشخیص اختلالات خواب بهترین و مناسب ترین اقدام انجام تست خواب یا همان پلی سومنوگرافی است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۵
1
0
عالی بود... با این مصاحبه متوجه شدم دچار بیماری هستم و باید به متخصصین طب کار مراجعه کنم.........
رویانیکزاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
0
0
سلام وخسته نباسید میخواستم بگم که من سرکارم وشدیدا مشکل خواب دارم نمیدونم چیکار کنم ممنون میشم یه راهنمایی بکنین
مدیر پایگاه
باسلام
شما باید اطلاعات کاملی ازشرایط خود و کارتان بدهید تا بتوانیم مشاوره لازم را بدهیم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: