کد خبر: ۲۳۹۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - 2019August 18
کمک به حل مشکلات خواب تنها یکی از خواص عناب است. افرادی که از بی خوابی و بی قراری‌های شبانه رنج می‌برند، مصرف عصاره عناب می‌تواند درمان خانگی مناسبی برای این دسته از افراد باشد
شفاآنلاین>تغذیه>عناب تاریخچه‌ای ۱۰ هزار ساله دارد و بیش از ۴۰۰ گونه متنوع از آن پیدا شده است. عناب را به صورت میوه، آبمیوه و خشک شده می‌توان مصرف کرد.

به گزارش شفاآنلاین، میوه زیتونی شکل عناب دارای خواص دارویی بسیار فراوانی می‌باشد در ابتدا سبز رنگ بوده و پس از رسیدن به رنگ قرمز در آمده و چروک می‌خورد. عناب را خرمای قرمز و خرمای چینی نیز می‌نامند. شگفت انگیز‌ترین امر در مورد میوه عناب قدمت و تاریخ چند هزار ساله آن است، و در طول این تاریخ بلند مدت، بیش از ۴۰۰ گونه مختلف از این گیاه شکل گرفته است. 

میوه عناب <Jujube>را می‌توان به صورت خشکبار یا تازه میل کرد، همچنین برخی مواقع آب عناب را نیز می‌گیرند و می‌نوشند.

عناب در دسته خانواده میوه‌ها قرار می‌گیرد و سرشار از خواص گوناگون و مواد مغذی است. میلیون‌ها انسانی که ارزش واقعی عناب را می‌دانند از آن به عنوان یک خوراکی مقوی و کپسول سلامتی یاد می‌کنند.

 عناب را با نام‌های خرمای قرمز و خرمای چینی نیز می‌شناسند و نام علمی آن Ziziphus jujube است. عناب میوه درختچه یا درخت کوچکی است با گلبرگ‌های به رنگ سبز مایل به زرد و جزو میوه‌های هسته دار می‌باشد.
 
میوه‌های این درختچه به اندازه یک خرما هستند و رنگ آن‌ها ترکیبی از قرمز و قهوه‌ای است که ممکن است از روشن تا سیر متغییر باشد. این گیاه، بومی جنوب آسیا از جمله بخش‌های جنوبی و مرکزی چین است. البته امروزه این میوه در سراسر جهان، به ویژه اروپا، از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار گشته است و در اکثر فروشگاه‌هایی که میوه‌های وارداتی عرضه می‌کنند یافت می‌شوند.

عناب تاریخچه‌ای ۱۰ هزار ساله دارد و بیش از ۴۰۰ گونه متنوع از آن پیدا شده است. عناب را به صورت میوه، آبمیوه و خشک شده می‌توان مصرف کرد.

خواص عناب

صرف نظر از نحوه مصرف آن به صورت خشک، میوه یا آبمیوه، در هر صورت باید بدانید که عناب سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی ارگانیک قوی است و این میوه پر خاصیت طیف وسیعی از خواص را برای فرد مصرف کننده فراهم می‌آورد. اکنون نگاهی دقیق‌تر به خواص عناب خواهیم انداخت.

۱. کمک به مشکلات خواب

کمک به حل مشکلات خواب تنها یکی از خواص عناب است. افرادی که از بی خوابی و بی قراری‌های شبانه رنج می‌برند، مصرف عصاره عناب می‌تواند درمان خانگی مناسبی برای این دسته از افراد باشد. 

خاصیت آرام بخشی که در ترکیبات ارگانیک این میوه پر خاصیت یافت می‌شود و ذهن و بدن را آرام می‌کند، در نتیجه در صورتی که شب‌ها خواب راحتی را تجربه نمی‌کنید، کمی جوشانده عناب می‌تواند دقیقا چیزی باشد که به آن برای داشتن خوابی راحت احتیاج داشته باشید.

۲. تنظیم گردش خون

عناب یکی از منابع غنی از آهن و فسفر است که هر دو از عناصر کلیدی در گلبول‌های قرمز خون هستند. در صورتی که از فقر آهن یا کم خونی رنج می‌برید ممکن است علائم و نشانه‌هایی مانند ضعف عضلانی، خستگی، سو هاضمه، سر گیجه و اختلال شناختی در شما ظاهر شود. با افزایش میزان مصرف آهن و فسفر از طریق میوه عناب، گردش خون خود را بهبود ببخشید و در این صورت اکسیژن رسانی به اندام‌های بدن تان بهتر انجام می‌شود.

۳. تقویت و افزایش قدرت استخوان‌ها

با افزایش مواد معدنی نظیر کلسیم، فسفر و آهن (که تمامی آن‌ها را با مصرف عناب دریافت می‌کنید) می‌توانید از سلامت و استحکام استخوان هایتان اطمینان حاصل کنید. همانطور که پا به سن می‌گذارید مشکلاتی نظیر تحلیل و پوکی استخوان را ممکن است تجربه کنید، بنابراین اضافه کردن عناب به رژیم غذایی تان می‌تواند ااز سرعت این روند به میزان قابل توجهی بکاهد.

۴. کنترل وزن

مصرف میوه و سبزیجات به منظور کاهش وزن، بسیار پیشنهاد شده است. عناب را نیز می‌توان در فهرست این خوراکی‌ها جای داد. در حقیقت یکی از خواص عناب کمک به کنترل وزن است. این میوه کم کالری با میزان بالایی از پروتئین و فیبر می‌تواند نیاز‌های تغذیه‌ای شما را تأمین کند و حتی شما را سیر نگه دارد؛ بنابراین دیگر بین وعده‌های غذایی اصلی سراغ میان وعده و تنقلات نخواهید رفت و در این صورت می‌توانید رژیم غذایی خود را حفظ کنید و از افزایش وزن جلوگیری کنید. 

۵. تقویت سیستم ایمنی بدن

عناب به دلیل دارا بودن مقدار زیادی از آنتی اکسیدان‌ها نظیر ویتامین C، ویتامین A. و ترکیبات ارگانیک مختلف و اسید‌ها به روش‌های متفاوتی سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. این آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند رادیکال‌های آزاد را که عامل بسیاری از امراض و بیماری‌ها هستند را از بین ببرند. علاوه بر این ویتامین C. منجر به افزایش تولید گلبول‌های سفید می‌شود و همان طور که می‌دانید گلبول‌های سفید اولین خط دفاعی سیستم ایمنی بدن هستند.

۶. کاهش استرس و اضطراب

طبق تحقیقات مشخص شده است که یکی دیگر از خواص عناب کاهش استرس و اضطراب است. در واقع عناب مانند برخی دارو‌های کاهنده اضطراب و تسکین دهنده‌ها عمل می‌کند. با مصرف عصاره عناب یا مصرف میوه آن هورمون‌های بدن خود را تنظیم کنید و این جریان به شما کمک می‌کند تا بدن و ذهنی آرام داشته باشید. 

در افرادی که به طور پیوسته دچار استرس مزمن و اضطراب می‌شوند مصرف عناب خشک یا خوردن یک مکمل حاوی عناب سبب آرامش فکری می‌شود و از بدن در مقابل اثرات جانبی افزایش هورمون‌های استرس محافظت می‌کند.

۷. کمک به درمان سرطان

با توجه به نتایج اولیه تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۰۸ به منظور ارزیابی توانایی عناب در درمان سرطان نشان داد، مشخص شد این میوه می‌تواند در از بین بردن سلول‌های توموری موثر باشد. 

در صورتی که بسیاری از محققان هنوز در حال پژوهش پیرامون این موضوع و ارتباط بین مصرف عناب و درمان سرطان هستند، همچنان نتایج پژوهش‌های اخیر حاکی از ان است که بین ترکیبات زیست فعال در عناب و کاهش فعالیت رادیکال‌های آزاد و گسترش سلول‌های سرطانی ارتباط نزدیکی وجود دارد. آنتی اکسیدان‌های موجود در عناب عامل کلیدی در پیشگیری از سرطان و سایر بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی می‌باشند.

۸. مراقبت از پوست

عصاره و آبمیوه عناب به صورت موضعی برای درمان التهابات گوناگون پوستی از جمله پسوریازیس، اگزما، و آکنه استفاده شده است. میوه عناب نیز اثر مشابهی دارد. عناب همچنین از نمایان شدن چین و چروک و جای زخم روی صورت جلوگیری می‌کند و با اکسیژن رسانی و افزایش گردش خون، موجب حفظ طراوات و شادابی پوست صورت می‌شود.
 
۹. کمک به هضم 

مصرف عناب همچنین می‌تواند به بهبود فرایند گوارش در بدن کمک کند. این تاثیر معمولا به دلیل وجود فیبر در این میوه می‌باشد، اگرچه ساپونین‌ها و تریترپین‌های موجود در عناب نیز با بهینه سازی فرایند جذب مواد مغذی و بهبود تحرکات سالم غذا در مجاری گوارشی در این میان نقش کلیدی را ایفا می‌کنند.

این کار به پیشگیری از بروز یبوست، شکم درد، نفخ شکم و بیماری‌های دستگاه گوارش ماند سرطان روده بزرگ کمک می‌کند.

۱۰. تصفیه یا سم زدایی از خون

ساپونین‌ها و آلکالوئید‌های موجود در میوه عناب مستقیما با تصفیه خون و دفع و تصفیه سموم بدن در ارتباط می‌باشند. این تاثیرات آنتی اکسیدانی ممکن است از ابتلا به بسیاری بیماری‌ها پیشگیری کند و همچنین از استرس در سیستم‌های ایمنی و لنفاوی بدن بکاهد.

موارد احتیاط و عوارض احتمالی عناب

عناب ممکن است برای مبتلایان به دیابت خطرناک باشد، زیرا حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده است و می‌تواند بر سطح قند خون اثر منفی بگذارد. به طور کلی، عناب عوارض جانبی بسیار جزئی دارد به استثنا افرادی که حساسیت‌های طبیعی به میوه‌ها دارند. 

با این وجود، پیش از تصمیم برای تغییر عادات غذایی در خوردن میوه‌ها و مکمل‌های غذایی با یک متخصص تغذیه صحبت کنید تا از مفید بودن آن خوراکی‌ها برای بدن تان اطمینان حاصل نمایید.organicfacts
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: