کد خبر: ۲۳۹۶۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - 2019August 15
تامین مواد اولیه تولید دارو در شرایط تحریم از شاخص های مهم است و باید تحریم ها را به فرصت تبدیل کرد و نقشه بدخواهان کشور را در حوزه داروسازی ناکام گذاشت
شفا آنلاین>سلامت>رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: تامین مواد اولیه و حمایت های عملی و اجرایی در حوزه داروسازی، راهبرد کلیدی در دوران تحریم است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر «احمد شیبانی» روز پنجشنبه در آیین بهره برداری از خط تولید محصولات جامد دارویی و بخش اداری شرکت مهبان داروساوه که با حضور وزیر بهداشت ودرمان انجام شد، افزود: راه اندازی خطوط جدید دارویی نشانه جدیت حوزه دولتی و خصوصی کشور برای تحقق رونق تولید است.

وی اظهار داشت: تامین مواد اولیه تولید دارو در شرایط تحریم از شاخص های مهم است و باید تحریم ها را به فرصت تبدیل کرد و نقشه بدخواهان کشور را در حوزه داروسازی ناکام گذاشت.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران خاطرنشان کرد: ۱۰۲ کارخانه داروسازی و محصولات تولیدی شیمیایی در کشور  فعالیت می کنند که نقش محوری در تامین نیاز های دارویی داخل کشور ایفا می کنند.

دکتر شیبانی افزود: قبل از انقلاب حدود ۴۰ واحد داروسازی که ۱۴ واحد آن  خارجی بود در کشور فعالیت داشتند و ۲۵ درصد نیاز دارویی ایران  در داخل و بقیه از طریق واردات تامین می شد.

وی عنوان کرد: اکنون ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود و این افتخاری بزرگ است.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران بیان کرد: ۶۷ درصد مواد اولیه مورد نیاز در حوزه داروسازی در داخل کشور تولید می شود و ۱۰۰ درصد مواد لازم برای بسته بندی دارو نیز بومی است.

دکتر شیبانی توضیح داد: ایران در سال ۵۶ با جمعیت ۳۵ میلیون نفری حدود ۵۰۰ میلیون دلار در تامین نیازهای دارویی هزینه داشت و اکنون با ۸۰ میلیون نفر جمعیت سه درصد داروی وارداتی دارد.

وی ادامه داد: نیازهای صنعت داروسازی(Pharmacy) به اندازه کافی پیش بینی و تامین شده کمبودی وجود ندارد.

رئیس سندیکای تولید کنندگان مواد اولیه دارویی کشور نیز در این آیین گفت:  ۶۷ درصد از داروهای تولیدی در کشور با استفاده از مواد موثره تولید شده در داخل به بازار می آیند.

«فرامرز اختراعی» افزود: دشمنان برای زمین زدن تولیدات دارو و رساندن هزینه های این بخش به ۴۴ میلیارد یورو نقشه کشیدند و تمام تلاش صورت گرفت که اقتصاد کشور در حوزه صنایع دارویی با بحران مواجه شود اما، تاکنون این مهم ناکام مانده است.

وی یادآور شد: خط تولید داروهای دسته جامدات در واحد مهبان ساوه  بار بزرگی را  از دوش حوزه دارویی کشور برداشته است و اقدامی جهادی است.

استاندار مرکزی نیز در این آیین گفت: شرایط تحریم  دشمنان با برنامه ریزی می تواند بهترین عرصه برای باروری ظرفیت ها و استعدادهای داخلی باشد و موفقیت های داروسازی کشور نمونه ای از همت داخلی در شرایط سخت است.

سید «علی آقازاده» افزود: کاهش وابستگی کشور در حوزه دارویی و نزدیک شدن به آستانه خودکفایی در تولید اقلام دارو بخشی از اقتدار ایران اسلامی است.

وی بیان کرد: ایران اسلامی علاوه بر خیز بلند تولید اقلام دارویی در تولید رادیوداروها و پزشکی هسته ای هم موفقیت های قابل توجهی را با حمایت وزارت بهداشت، سازمان انرژی اتمی و سایر متخصصان داخلی داشته است.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های مدیریتی استان مرکزی مکلف هستند در کنار تولیدکنندگان به خصوص شرکت داروسازی باشند ودر سایه برنامه و حمایت های هدفمند مشکلات عرصه تولید را رفع کنند.

آقازاده توضیح داد:  انتظار است که  تا پایان دولت دوازدهم سرانه تخت های بیمارستانی استان از ۱.۷ درصد به ۲.۱ درصد افزایش یابد و این مهم در سایه  حمایت وزارت بهداشت(Ministry of Health) و همراهی خیران و بخش خصوصی در زمینه عمرانی و تامین تجهیزات میسر است.

نماینده مردم ساوه  وزرندیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: مافیای دارو آسیب  زا است و باید با تمام توان در برابر آن ایستاد.

«محمد رضا منصوری» افزود: روند تولید دارو در کشور با اتکا به توان داخلی قابل تقدیر است واین موفقیت حاصل درایت مسئولان وزارت بهداشت و همراهی بخش خصوصی است.

شرکت داروسازی مهبان، تولید کننده انواع مکمل های غذایی ودارویی شامل گروه فرآورده های پروبیوتیک و گروه ویتامین ها، مواد معدنی و محصولات جامد عمومی است.

۱۳ شرکت داروسازی در شهرستان های ساوه و زرندیه فعالیت می کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر یک روزه به استان مرکزی علاوه بر ساوه در شهرستان های محلات و دلیجان نیز حضور مییابد و بازدید از واحدهای بیمارستانی ومراکز درمانی این مناطق ، بهره برداری از درمانگاه خیره امام حسن (ع) محلات و آغاز عملیات اجرایی پایگاه سلامت کوی آزادگان محلات از جمله برنامه های این سفر است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: