کد خبر: ۲۳۹۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - 2019August 12
بر اساس ماده ۱۱ قانون مدیریت پسماند، روش‌های اجرایی پسماند‌های پزشکی مربوط به وزارت بهداشت است و این سازمان مسئول نظارت بر جمع‌آوری پسماند‌های بیمارستانی و به ویژه مطب پزشکان است که در صورت بروز تخلف، وزارت بهداشت باید پیگیر رسیدگی به افراد متخلف باشد
شفاآنلاین>سلامت>رئیس اداره سلامت محیط وزارت بهداشت گفت: طبق قانون، مدیریت اجرایی پسماند بر عهده تولیدکننده یعنی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است.

به گزارش شفاآنلاین، محسن فرهادی، رئیس اداره سلامت محیط وزارت بهداشت، اظهار کرد: بر اساس ماده ۷ قانون مدیریت پسماند، مدیریت اجرایی پسماند بر عهده تولیدکننده یعنی بیمارستان‌ها <hospitals> و مراکز درمانی است و اگر بیمارستان‌ها پسماند عفونی را به حالت عادی تبدیل کنند، جمع‌آوری این مواد بر عهده شهرداری است.

او ادامه داد: بر اساس ماده ۱۱ قانون مدیریت پسماند، روش‌های اجرایی پسماند‌های پزشکی مربوط به وزارت بهداشت است و این سازمان مسئول نظارت بر جمع‌آوری پسماند‌های بیمارستانی و به ویژه مطب پزشکان است که در صورت بروز تخلف، وزارت بهداشت باید پیگیر رسیدگی به افراد متخلف باشد.

۸۰ درصد از زباله‌های تولید شده در بیمارستان‌ها ، پسماند عادی محسوب می‌شوند

فرهادی تاکید کرد: بر اساس برآورد سازمان بهداشت جهانی، اگر تفکیک درست در بیمارستان‌ها انجام شود، تنها ۱۰ تا ۲۵ درصد از پسماند‌های تولیدی، بیمارستانی و ویژه محسوب می‌شود بنابراین حدود ۸۰ درصد از زباله‌های تولید شده در بیمارستان‌ها با تفکیک درست، پسماند عادی محسوب می‌شوند.

رئیس اداره سلامت <Health>محیط وزارت بهداشت ادامه داد: مراکز تولیدکننده پسماند پزشکی مانند درمانگاه‌ها و مرکز پزشکان باید زباله‌های خود را بر اساس ضوابط و روش‌های مدیریت اجرایی وزارت بهداشت، مدیریت کنند و امروزه بی‌خطرسازی پسماند‌های عفونی، تیز یا برنده بر اساس ماده ۶۴ باید از سوی مراکز درمانی و بیمارستان‌ها انجام شوند.

او افزود: تفکیک پسماند ۹۸ درصد از بیمارستان‌های شهر تهران بر اساس دستورالعمل‌های کشوری انجام می‌شود و حدود ۹۹ درصد از مراکز درمانی مجهز به دستگاه‌های بی‌خطرساز پسماند و زباله‌های بیمارستانی هستند؛ مراکز درمانی باید فرم‌های اظهارنامه بی‌خطرسازی پسماند را به وزارت بهداشت ارسال کنند که بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی، عملکرد پایش میکروبی، شیمیایی و مکانیکی دستگاه‌های بی‌خطرساز به صورت هفتگی یا روزانه انجام شود.

فرهادی گفت: کارشناسان بهداشت محیط وزارت بهداشت در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مستقر هستند و نظارت بر بی‌خطرسازی پسماند‌های بیمارستانی و تفکیک زباله‌ها را انجام می‌دهند.

رئیس اداره سلامت محیط وزارت بهداشت افزود: مراکز درمانی، مبالغ زیادی صرف بی‌خطرسازی زباله‌های بیمارستانی می‌کنند، اما به دلیل نبود تعامل سازمان‌های ناظر، هزینه‌های زیادی در دفع و حمل‌ونقل پسماند‌های عفونی از سوی مراکز درمانی تحمیل می‌شود.

او ادامه داد: درمانگاه‌ها و مطب پزشکان تولیدکننده پسماند‌های پزشکی به همراه رادیولوژی، آزمایشگاه‌ها، دندان‌پزشکی و مطب‌های خصوصی می‌توانند در سایت مرکزی زباله‌های خود را بی‌خطر و بر اساس تفاهم از دستگاه‌های نزدیک‌ترین بیمارستان، جهت بی‌خطر کردن زباله‌های عفونی خود استفاده کنند.

فرهادی بیان کرد: به تازگی سایت مرکزی ویژه پسماند‌های پزشکی و صنعتی استان تهران جهت بی‌خطرشدن پسماند‌های شیمیایی و دارویی راه‌اندازی شده، اما با پیگیری‌های وزارت بهداشت هنوز این واحد‌ها به بهره‌برداری نرسیده است.

رئیس اداره سلامت محیط وزارت بهداشت گفت: برخی مراکز بهداشتی و درمانی تولیدکننده پسماند عفونی که الزام به بی‌خطرسازی در واحد خود ندارند، بر اساس تفاهم، پسماند‌های خود را به شهرداری تحویل می‌دهند.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: