کد خبر: ۲۳۹۱۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - 2019August 08
تحقیقات جدیدی که در رابطه با مضرات سیگار انجام‌شده، نشان می‌دهد که سیگاری‌ها در اثر سیگار کشیدن به‌شدت درخطر ابتلا به بیماری سرخرگ محیطی هستند
شفا آنلاین>سلامت>تحقیقات جدید محققان امریکایی نشان می‌دهد که کشیدن سیگار علاوه بر افزایش دو برابری خطر ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر قلب و سکته قلبی، خطر ابتلا به بیماری سرخرگ محیطی را چهار برابر افزایش می‌دهد و اثر آن ده‌ها سال باقی است.

به گزارش شفا آنلاین، تحقیقات جدیدی که در رابطه با مضرات سیگار انجام‌شده، نشان می‌دهد که سیگاری‌ها در اثر سیگار کشیدن به‌شدت درخطر ابتلا به بیماری سرخرگ محیطی هستند و حتی اگر سیگار را ترک کنند، این خطر ممکن است برای ده‌ها سال در بدن آن‌ها باقی بماند.

بیماری سرخرگ محیطی به معنی تنگی عروق محیطی مانند سرخرگ‌های پا و دست است. در اثر این بیماری شریان‌های دست‌وپا باریک می‌شود که کاهش جریان خون را به دنبال خواهد داشت و درد و دیر بهبود پیدا کردن زخم از اثرات آن است. لازم به توضیح است که سیگار کشیدن احتمال خطر ابتلا به بیماری سرخرگ محیطی را نسبت به بیماری‌های قلبی و سکته قلبی(heart attack) بیشتر می‌کند.

در این تحقیق بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ فرد سیگاری و نزدیک به ۴ هزار و ۲۰۰ نفری که سیگار را ترک کرده‌اند و چند هزار نفر که اصلاً سیگار نکشیده‌اند، موردبررسی و مطالعه قرارگرفته‌اند. این افراد به‌طور متوسط ۲۶ سال تحت کنترل و بررسی قرار داشتند.

در مقایسه با افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند، افرادی که بیش از ۴۰ سال سیگار کشیده‌اند، چهار برابر بیشتر درخطر ابتلا به بیماری سرخرگ محیطی و تقریباً دو برابر بیشتر در معرض خطر بیماری عروق کرونر قلب و سکته قلبی قرار داشتند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: