کد خبر: ۲۳۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 01
شفاآنلاین-دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تغییر سبد غذایی نامناسب خانوارهای یکی از اهداف زیر بنایی بخش سلامت است که فرآیندی زمان بر و دشوار است و تغییر این الگو نیازمند یک دگرگونی عظیم اما تدریجی در فرهنگ و آداب تغذیه ای جوامع است.

به گزارش شفاآنلاین، سید مرتضی صفوی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: نیازهای اساسی توسعه، یک رویکرد پیشنهادی برای دستیابی به اهداف توسعه در جوامع محلی است.

به گفته وی در این ساختار در همه زمینه‌ها برنامه ریزی از پائین به بالا و با توجه به نیازهای اعلام شده از سوی ذینفعان است و مردم در این برنامه متولی و مجری و دستگاه‌های دولتی تسهیل گر هستند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عنوان کرد: از طرفی تغییر الگوی تغذیه و سبد غذایی نامناسب خانوارهای یکی از اهداف زیر بنایی بخش سلامت است. ایجاد این تغییرات فرآیندی زمان بر و دشوار است چرا که مردم سالیان متمادی با این الگوها زندگی کرده اند و تغییر این الگو نیازمند یک دگرگونی عظیم اما تدریجی در فرهنگ و آداب تغذیه ای جوامع است.

صفوی افزود: تحقیقات نشان داده است که پذیرش آموزش همسانان از طرف گروه‌های هدف بسیار بیشتر بوده و از سویی این تغییرات ماندگارتر است.

وی ادامه داد: نتایج نشان می‌دهد پس از مداخلات آموزشی مشکل عدم مصرف میوه و سبزی و حبوبات، جایگزینی گوشت سفید با گوشت قرمز و مصرف شیر و لبنیات به طور کامل در میان خانواده‌ها مرتفع می‌شود و همه خانوارها در این زمینه عملکرد مطلوبی از خود نشان خواهند داد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: اگر آموزش‌ها مطلوب باشد، مصرف چیپس و پفک و روغن جامد، نوشابه و استفاده از نمک نیز به شدت کاهش پیدا می‌کند.

صفوی بیان داشت: استفاده از آموزش همسانان به خصوص در انتقال مهارت‌ها، تغییر باورها و عملکرد مردم بسیار موثر است و از آنجا که آموزش دهنده به عنوان یک الگوی رفتاری است توصیه‌های وی تاثیرات فراوانی بر آموزش گیرندگان دارد که این الگو به عنوان یک برنامه موفق قابل تعمیم به سایر مناطق شهری و روستائی (جوامع محلی) خواهد بود.

برچسب ها: غذا ، سلامت ، الگو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: