کد خبر: ۲۳۸۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - 2019July 26
در نظام سلامت باید برای مشکلات بهداشتی و درمانی حاشیه شهرها، بیماریها عفونی و بیماریهای واگیر چاره ای اساسی اندیشید
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کاهش مشکلات و چالشهای نظام سلامت در ابعاد گوناگون نیازمند افزایش مشارکتهای مردمی و هم افزایی بین بخشی است.

به گزارش  شفا آنلاین:، دکتر سعید نمکی امروز در نشست اعضای هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی کاهش مشکلات نظام سلامت نیازمند هم افزایی بین بخشی است گناباد افزود: بیماریهای دیابت، پرفشاری خون، سرطانها، روان پریشی ها و حوادث جاده ای از چالشهای مهم نظام سلامت کشور<Country health system> به شمار می روند که باید با جلب هم گرایی عمومی و بهره گیری از ظرفیتهای بخشهای مختلف برای کاهش مشکلات این بخش تلاش کرد.

وی اظهار داشت: در نظام سلامت باید برای مشکلات بهداشتی و درمانی حاشیه شهرها، بیماریها عفونی و بیماریهای واگیر چاره ای اساسی اندیشید.

وی گفت: پژوهش های دانشجویان باید برای رفع مسائل و مشکلات کشور بوده و هر پژوهش به منزله کلیدی برای رفع یک تنگنا باشد و هزینه های پژوهشی نباید صرف پژوهشهای غیر کاربردی شود.

وزیر بهداشت افزود: یکی از مشکلات مهم در آموزشهای دانشگاهها این است که دانشجویان جامعه محور آموزش نمی بینند در حالی که آموزشهای دانشگاهی باید جامعه محور بوده و دانشجویان در ارتباط مستقیم با مردم باشند و دانشگاه علوم پزشکی گناباد اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده که می تواند الگوی خوبی باشد.

وی اظهار داشت: طرح تحول نظام سلامت نتایج بسیار خوبی در کاهش مشکلات بهداشتی و درمانی کشور داشته که از جمعه آنها می توان به کاهش هزینه های کمر شکن درمان و بستری و تکمیل و توسعه زیرساختهای نظام سلامت و ماندگاری متخصصان در مناطق محروم اشاره کرد.

وی گفت: گام دوم طرح تحول نظام سلامت در دولت دوازدهم با اولویت درمان سرپایی در بخش بهداشت و درمان برداشته شده و پرونده الکترونیکی سلامت به عنوان پایه اصلی سیستم ارجاع بهداشت و درمان در استانها توسعه می یابد که به صورت آزمایشی در شهرستان گناباد اجرا می شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اجرای طرح ملی کنترل فشار خون افزود: از حدود ۳۸۰ هزار مورد مرگ و میر سال ۱۳۹۶ در کشور ۳۱۳ هزار مورد بر اثر بیماریهای غیر واگیر و یکصد هزار مورد از این تعداد نیز براثر ابتلا به بیماری پرفشاری خون بود.

وی اظهار داشت: ۴۰ درصد افراد مبتلا به پرفشاری خون از بیماری خود خبر ندارند و بعد از ابتلا به سکته های مغزی و قلبی از بیماری خود مطلع می شوند.

وی گفت: در اجرای این طرح فشار خون ۳۰ میلیون و ۶۵۰ هزار نفر کنترل شد و دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیمار جدید مبتلا به پرفشاری خون و حدود ۱۰ میلیون نفر در مرحله گذار از سلامتی به پرفشاری خون شناسایی شدند.

وزیر بهداشت با اشاره به ضعف شاخصهای بهداشتی در بخش بهداشت دهان و دندان در کشور از برگزاری جشن مدارس بدون پوسیدگی دندان خبر داد و افزود: ۴۰۰ خانه بهداشت عشایری نیز در کشور راه اندازی می شوند.

وی اظهار داشت: در شرایطی که رهبر معظم انقلاب بر ایجاد امید و نشاط در جامعه تاکید دارند برخی اشخاص به طور دائم یاس و ناامیدی و روان پریشی را در جامعه تزریق می کنند در حالی که نباید غم و اندوه را در جامعه گسترش داد.

دانشگاه علوم پزشکی گناباد با ۲ بیمارستان علامه بهلول گنابادی و آیت الله مدنی، ۶۳ مرکز سلامت و خانه بهداشت و ۱۵ پایگاه اورژانس به مردم شهرستانهای گناباد و بجستان در جنوب استان خراسان رضوی خدمات ارائه می کند.
هم اکنون بیش از ۱۳۰ هزار نفر از مردم شهرستانهای گناباد و بجستان زیرپوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی گناباد قرار دارند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: