کد خبر: ۲۳۷۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۳۰ تير ۱۳۹۸ - 2019July 21
نظارت بر داروخانه‌ها انجام می‌شود؛ البته باید گفت متفاوت بودن قیمت برخی داروها به این خاطر است که لیبل برخی داروها مربوط به 3 تا 5 سال پیش است و برخی کارخانه‌های سازنده دارو این لیبل‌ها را از قبل چاپ کرده‌اند و قدیمی است
شفا آنلاین>سلامت>معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران دلایل وجود تفاوت قیمت برخی داروها در داروخانه‌های مختلف را تشریح کرد.


به گزارش شفا آنلاین:مهران ولایی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اجرای طرح بسیج ملی اندازه‌ گیری فشار خون،<Blood pressure measurement> اظهار داشت: ۵۶ داروخانه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران در این طرح مشارکت داشتند.

وی در پاسخ به این پرسش که «به چه میزان  به داروخانه‌ها و قیمت متفاوت برخی داروها نظارت دارید؟»، بیان داشت: نظارت بر داروخانه‌ها انجام می‌شود؛ البته باید گفت متفاوت بودن قیمت برخی داروها به این خاطر است که لیبل برخی داروها مربوط به 3 تا 5 سال پیش است و برخی کارخانه‌های سازنده دارو این لیبل‌ها را از قبل چاپ کرده‌اند و قدیمی است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان داشت: این در حالی است که وقتی برای داروخانه فاکتور صادر می‌شود لیبل‌ها  برای گذشته است و این اتفاق پیش می‌‌آید که بیمار وقتی داروها را تهیه می‌کند این تصور را دارد که گران‌فروشی صورت گرفته است.

ولایی با تاکید بر اینکه درصد بسیار کمی با گرانفروشی دارو مواجه هستیم، گفت:‌  البته منکر تخلفات دیگر نیستیم؛ ضمن اینکه بعضی اوقات داروخانه‌ای دارویی را به قیمت قدیم ارائه می‌کند و در داروخانه دیگری داروی جدید با نرخ جدید ارائه می‌شود و به دلیل اینکه داروی جدید برای داروخانه‌ای نیامده است و آن داروخانه دارو را در انبار خود داشته است؛ در نتیجه این اختلاف قیمت به وجود می‌آید.

وی در پاسخ به این پرسش که «چقدر بر مراکز تهیه مواد غذایی و بهداشتی نظارت دارید و مردم چگونه می‌توانند شکایات خود را اعلام کنند؟»، خاطرنشان کرد: کارخانه‌های تحت پوشش ما کارخانه‌های مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی است.

ولایی ادامه داد: اگر مردم به موارد تخلفی در این خصوص برخورد کردند، می‌توانند با تلفن گویای 1490 وزارت بهداشت تماس گرفته و آن را اعلام کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به این پرسش که «آیا با توجه به وجود تحریم‌ها با کمبود دارو مواجه هستیم؟»،گفت: هنوز کمبود دارو به حدی که مردم آن را احساس کنند وجود ندارد؛ البته شاید چند روزی دارویی کمیاب شود و این نیز به خاطر مسیر تولید و ترخیص زمان‌بر داروست اما بعد از مدتی آن دارو توزیع می‌شود.

ولایی تصریح کرد:‌ مردم به دلیل این که احساس می‌کنند یک دارویی در مقطعی موجود نبوده است به خرید زیاد آن دارو مبادرت می‌کنند و عملا یک دپوی خانگی از دارو ایجاد شده و این کار باعث کمبود مقطعی و کاذب دارو می‌شود.فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: