کد خبر: ۲۳۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - 2014May 31
شفاآنلاین-معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: افزایش قیمت دخانیات توام با افزایش هزینه لذت از سیگار کشیدن، می تواند در کاهش مصرف دخانیات در کشور تاثیرگذار باشد.
به گزارش شفاآنلاین، دکتر «علی اکبر سیاری» روز شنبه در همایش روز جهانی بدون دخانیات افزود: با این وجود، بالا بردن قیمت دخانیات به تنهایی در کاهش مصرف آن اثرگذار نیست و در کنار آن باید اطلاع رسانی از خطرات و عوارض سیگار، اعمال محدودیت قانونی در محل مصرف، نظارت بر استعمال دخانیات بر اماکن عمومی، جریمه کردن سیگاری ها و اعمال محدودیت تبلیغات دخانیات انجام شود.

وی گفت: متاسفانه یک میلیارد و 100 میلیون نفر در جهان و 5/5 میلیون نفر در ایران دخانیات مصرف می کنند.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد، سیگاری ها در کشور، سالانه 10 هزار میلیارد تومان خرج می کنند که زودتر بمیرند و از سوی دیگر وزیر بهداشت بدنبال تامین همین مقدار بودجه برای بهبود نظام بهداشت و درمان کشور است.

وی گفت: چهار عامل عقل، خشم و غضب، شهوت و لذت و وهم (نیروی حسابگری) افراد را به سمت استعمال دخانیات سوق می دهد و در هر جامعه ای که نسبت عقل به سه عامل دیگر برتر باشد، آن جامعه در کنترل مصرف دخانیات موفق تر است.

سیاری تاکید کرد: تولیدکنندگان محصولات دخانی روی لذت و احساسات افراد کار می کنند تا آنان را سیگاری کنند.

سیاری با بیان اینکه مصرف سیگار موجب بروز بیماری های ریوی و سرطان می شوند گفت: هر بیمار سرطانی برای درمان بیماری خود در سال 20 میلیون تومان خرج می کند و سالانه 20 هزار میلیون تومان صرف درمان این بیماران در کشور می شود.

وی یادآور شد: سالانه 11 هزار نفر در کشور بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند و نقش رسانه و متولیان سلامت این است که نسبت عقل به لذت و خشم را افزایش دهند تا مصرف دخانیات در جامعه کاهش یابد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: