کد خبر: ۲۳۷۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۲۹ تير ۱۳۹۸ - 2019July 20
بیماری پارکینسون با شروع مرگ پیشرونده عصب‌های دوپامینرژیک موجود در مغز شروع می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>دانشمندان دانشگاه مونترآل کانادا در بررسی‌های آزمایشگاهی روی موش‌ها، متوجه نوعی عفونت روده شده‌اند که نوعی بیماری شبیه پارکینسون به وجود می‌آورد.


به گزارش شفا آنلاین: بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که برخی از انواع بیماری پارکینسون، بیماری خودایمنی هستند که سال‌ها قبل از بروز علایم، فرد را گرفتار خود می‌کنند.

تعداد بیماران مبتلا به پارکینسون <Parkinson>در دنیا نسبت به سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶، بیش از دو برابر شده و از ۲,۵ میلیون نفر به ۶,۱ میلیون نفر رسیده است. چنانچه این روند ادامه داشته باشد، احتمال دارد تا سال ۲۰۵۰ در دنیا، بیش از ۱۲ میلیون بیمار مبتلا به پارکینسون داشته باشیم.

حدود ۱۰ درصد از موارد ابتلا، ناشی از جهش‌هایی در کدهای ژنی پروتئین‌هایی مانند PINK1 و Parkin است که این پروتئین‌ها با میتوکندری‌ها مرتبط هستند. میتوکندری‌ها، ‌اندامک‌هایی در سلول‌ها هستند که انرژی تولید می‌کنند. بیمارانی که چنین جهش‌هایی دارند، در سنین پایین‌تر به بیماری پارکینسون مبتلا می‌شوند. البته موش‌های آزمایشگاهی که این نوع جهش‌ها را داشتند، به پارکینسون مبتلا نشدند و محققان به این نتیجه رسیدند که موش‌ها برای تحقیق در مورد بیماری پارکینسون گزینه‌های مناسبی نیستند.

اما دو محقق از دانشگاه مونترآل در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدند که دلیل این عدم تشابه این است که موش‌ها به طور معمول در محیط‌هایی بدون میکروب نگهداری می‌شوند و مانند انسان به طور دایم در معرض میکروارگانیسم‌های عفونت‌زا قرار ندارند. آنها در بررسی‌های بیشتر خود بین عفونت و بیماری پارکینسون، ارتباط قابل توجهی پیدا کردند.

بیماری پارکینسون با شروع مرگ پیشرونده عصب‌های دوپامینرژیک موجود در مغز شروع می‌شود. این عصب‌ها با عصب‌های انتقال دهنده دوپامین در ارتباط هستند و نبود آنها بیماران را دچار مشکلات حرکتی مانند لرزش و سختی و خشک شدن دست و پاها می‌کند. هنوز دلیل مرگ عصب‌های دوپامینرژیک مشخص نیست.


بیشتر مدل‌های فعلی بیماری پارکینسون، بر اساس این باور است که درون عصب‌ها، مواد سمی جمع می‌شود. اما این مدل‌ها نمی‌توانند این حقیقت را توضیح دهد که چرا این بیماری سال‌ها قبل از اینکه علایم حرکتی آن بروز داده شود یا مرگ عصب‌ها قابل مشاهده باشد، به وجود می‌آید.

محققان کانادایی در بررسی‌های خود روی موش‌های آزمایشگاهی متوجه شدند که نوعی عفونت روده ناشی از باکتری می‌تواند علایم نوعی بیماری شبیه پارکینسون در موش‌ها به وجود آورد.

محققان می‌گویند، سیستم ایمنی بدن نسبت به عفونت روده به سرعت واکنش نشان می دهد و وقتی این سیستم بیش از حد فعال شود، بیماری خودایمنی به وجود می‌آورد که در این حالت سیستم ایمنی به سلول‌های سالم خود حمله می‌کند.

به گزارش طبنا، محققان می‌گویند عفونت روده می‌تواند یکی از دلایل ابتلای افراد به بیماری پارکینسون باشد و چنانچه این گفته با بررسی‌های بیشتر تایید شود، می‌توان جلوی ابتلا به این بیماری را سال‌ها پیش از ابتلا گرفت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: