کد خبر: ۲۳۷۵۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۲۹ تير ۱۳۹۸ - 2019July 20
تشخیص به موقع کاهش شنوایی در سنین میان سالی و اوایل سالمندی و تشویق افراد به استفاده از سمعک، می‌توان به حفظ عملکرد مغز در سنین بالاتر کمک کرد
شفا آنلاین>سلامت>پیش از این محققان دریافته بودند که کاهش شنوایی مرتبط با افزایش سن را می‌توان یکی از عوامل پیش‌بینی‌کننده دمانس (زوال عقل)، فراموشی و به صورت کلی اختلال در عملکرد مغز در نظر گرفت.

به گزارش شفا آنلاین: اما مطالعات جدید حاکی از آن است که نتیجه‌گیری پیشین چندان دقیق نیست و کاهش شنوایی به خودی خود رابطه‌ای با زوال عقل <Dementia>ندارد، بلکه مسئله مهم می‌تواند نحوه استفاده از سمعک در افرادی باشد که با افزایش سن دچار افت شنوایی شده‌اند.

برای بررسی نقش سمعک در پیشگیری از کاهش عملکرد مغز، محققان دو مرکز علمی در انگلستان به بررسی وضعیت بیش از 25 هزار نفر از افراد بالای 50 سال پرداختند. همه‌ی این 25 هزار نفر در آغاز مطالعه مورد ارزیابی شناختی قرار گرفتند.

سپس طی دو سال و به صورت سالانه این ارزیابی‌ها تکرار شد. مقایسه نتایج این ارزیابی‌ها بین دو گروه، استفاده‌کنندگان از سمعک و افرادی که استفاده نمی‌کردند، نشان داد عملکرد و کارایی مغز در گروه استفاده‌کننده از سمعک طی این زمان بهتر باقی مانده است. گروه استفاده کننده از سمعک در آزمون‌های مربوط به بررسی حافظه و تمرکز، نمرات بهتری کسب کرده بودند.
 در عین حال زمان واکنش این گروه در مقابل محرک‌های مختلف، کمتر از گروه دیگر بود. نتایج این مطالعه هفته گذشته در کنگره بین‌المللی انجمن آلزایمر در آمریکا ارائه شده است.
 
  بر مبنای نتایج به دست آمده در این مطالعه متخصصان بر این باورند که با تشخیص به موقع کاهش شنوایی در سنین میان سالی و اوایل سالمندی و تشویق افراد به استفاده از سمعک، می‌توان به حفظ عملکرد مغز در سنین بالاتر کمک کرد.

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: