کد خبر: ۲۳۷۵۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۲۹ تير ۱۳۹۸ - 2019July 20
بوی ادویه های عطاری مدهوش کننده است و فروشنده ها که تجربه های زیادی در رویارویی با بیماری ها و مراجعان مختلف دارند سعی دارند با ارائه بهترین داروی گیاهی آنها را درمان و مشتری بیشتری جذب کنند
شفا آنلاین>سلامت>با وجود فواید مصرف داروهای گیاهی، تداخل مصرف آنها با داروهای شیمیایی گاه عوارض جبران ناپذیری دارد به طوری که کارشناسان همواره نسبت به این موضوع هشدار داده و استفاده این داروها با هم را ممنوع اعلام کرده اند.

به گزارش شفا آنلاین، صف طولانی در فروشگاه های عطاری دزفول برقرار است و افراد مختلف با مراجعه به این فروشگاه ها از دردهای خود می گویند و راهکار یا معجونی برای کاهش درد خود می طلبند.

بوی ادویه های عطاری مدهوش کننده است و فروشنده ها که تجربه های زیادی در رویارویی با بیماری ها و مراجعان مختلف دارند سعی دارند با ارائه بهترین داروی گیاهی آنها را درمان و مشتری بیشتری جذب کنند.

در واقع از هزاران سال پیش داروهای گیاهی منبعی برای درمان انواع بیماری ها به شمار رفته و افراد زیادی برای درمان خود به جای مراجعه به پزشک به گیاهان دارویی اعتماد می کنند چراکه توانایی های بهبودی و ترمیمی انواع مختلف گیاهان دارویی چشمگیر و شناخته شده است همین امر باعث شده گیاهان دارویی به صورت تازه و خشک شده و در انواع مختلف به فروش برسند.

علی رضایی یک شهروند دزفولی در این باره می گوید: با وجود داروهای تقلبی که اخیراً شایع شده دیگر تمایلی به مراجعه به پزشک با هزینه های سرسام آور ندارم و هنگام مشکل یا بیماری ترجیح می دهم به درمان سنتی بپردازم.

محمد جوکار یکی دیگر از شهروندان می گوید: با وجود هزینه های سرسام آور درمان شیمیایی گاه نتیجه مطلوب نیز حاصل نمی شود ولی با استفاده چند بار داروی گیاهی مشکل برطرف می شود لذا هنگام بروز مشکل تمایلی به مراجعه به پزشک ندارم و مشکل خود یا دیگر اعضای خانواده را با فراهم کردن داروی گیاهی برطرف می کنم.

گرایش فراوان شهروندان به درمان سنتی و مصرف داروهای گیاهی و قابلیت درمانی، بهداشتی، غذایی و صنعتی این گیاهان این عرصه را به یک تجارت تبدیل کرده و باعث شده متقاضیان برای ورود به این حوزه زیاد باشند.

در واقع کاربردهای فراوان و سودهای کلان کشت گیاهان دارویی موجب شده بسیاری از کشورها تلاش کنند با روی آوردن به این صنعت، اقتصاد خود را سامان بخشند.

استقبال مردم دزفول از داروهای گیاهی در سال های گذشته به گونه ای بوده که راه اندازی سلامتکده طب سنتی در این شهرستان مطرح شد تا داروهای گیاهی در داروخانه این سلامتکده در دسترس بیماران قرار گیرند.

با توجه به اینکه این استقبال روز به روز بیشتر می شود لازم است در این زمینه روشن گری شود که آیا مصرف این داروها هیچ عوارضی ندارد و یا اینکه می توان همزمان نسخه ای از داروهایی گیاهی و شیمیایی را مصرف کرد؟

الناز بهروز کارشناس مسئول نظارت بر داروخانه ها و شرکت های توزیع دارو معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی دزفول در این باره می گوید: مصرف دمنوش های گیاهی در کشور ما بسیار متداول شده و افراد گمان می کنند این دمنوش ها سلامت آنها را تضمین می کنند غافل از اینکه مصرف این داروها نیز عوارض خاص خود را دارد.

مصرف طولانی مدت برخی گیاهان دارویی خطرناک است
وی اظهار داشت: مصرف طولانی مدت برخی از گیاهان دارویی در نگاه اول بی‌ضرر به نظر می رسد ولی این داروها نیز می‌توانند عوارض و مسمومیت(Poisoning) های جبران ناپذیری به همراه داشته باشند.

وی با بیان اینکه بیماران اغلب با مراجعه به عطاری ها و افراد غیر متخصص نسبت به مصرف گیاهان و داروهای گیاهی اقدام می کنند، اظهار داشت: مصرف خودسرانه گیاهان دارویی یا داروهای گیاهی به هر دلیلی می تواند منجر به عود کردن بیماری فرد شود.

بهروز با تاکید بر اینکه مصرف همزمان داروهای گیاهی با داروهای شیمیایی ممکن است، خطرناک باشد، افزود: بسیاری از داروهای گیاهی با داروهای شیمیایی تداخل عملکرد دارند و موجب افزایش یا کاهش اثر دارویی می شوند.

این پزشک داروساز بیان کرد: بسیاری از گیاهان دارای حداقل دوز سمی هستند و در صورت استفاده بیش از مقدار لازم می‌تواند باعث بروز مسمومیت شود.

وی افزود: مقدار مصرف گیاهان دارویی یا داروهای گیاهی در میزان اثر درمانی آنها تأثیر می‌گذارد و باید با پزشک معالج یا پزشک داروساز مشورت شود.

داروهای گیاهی نیز عوارض دارند
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز معتقد است داروهای گیاهی از نظر علمی هم ردیف داروهای شیمیایی هستند و همانطور که داروهای شیمیایی عوارض و تداخل اثر دارند، داروهای گیاهی نیز عوارض خاص خود را دارند.

داود سلمانپور افزود: برخی بیماران که اقدام به مصرف داروهای گیاهی می کنند در مراجعه به پزشک این موضوع را کتمان می کنند که همین امر موجب تداخل اثر داروهای شیمیایی و دارویی با هم می شود.

وی گفت: برخی از داروهای گیاهی عوارض پرخطری دارند که تداخل مصرف آنها با داروهای شیمیایی تاکنون موجب خونریزی دستگاه گوارشی، تشنج و ایجاد مشکل برای بیماران قلبی و عروقی شده است.

وی با اشاره به عوارض تداخل مصرف داروهای شیمایی و دارویی در بیماران دیابتی اظهار داشت: برخی بیماران دیابتی که همزمان داروی شیمیایی و گیاهی مصرف می کنند دچار اختلالات زیادی چون خونریزی شبکیه چشم و نارسایی شدید کلیوی می شوند چرا که به علت تداخل اثر این داروها دیابت(Diabetes) کنترل نشده و اختلالات زیادی ایجاد کرده است.

تقلب در داروهای گیاهی زیاد شده است
سلمانپور گفت: فروشگاه های عرضه داروهای گیاهی در سطح بازار زیاد شده اند و با توجه به غیرمجاز بودن و نبود نظارت کافی بر آنها تقلب های زیادی نیز مشاهده می شود.

وی افزود: سلامت برخی داروهایی که در فروشگاه های غیرمجاز عرضه می شوند نیز محرز نیست و برخی از آنها آلودگی های میکروبی خاصی دارند که باید از مصرف آنها اجتناب کرد.

مرکز آموزش و پژوهش گیاهان دارویی در شمال خوزستان به فراموشی سپرده شد
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی دزفول اظهار داشت: مرکز آموزش و پژوهش گیاهان دارویی شمال خوزستان قرار بود در سال های گذشته راه اندازی شود که مطالعاتی نیز در این خصوص صورت گرفت ولی اصولاً اعتباری برای راه اندازی چنین مرکز پژوهشی وجود ندارد.

وی افزود: راه اندازی چنین مرکزی اعتبار و هزینه هایی نیاز دارد که تاکنون محلی برای تامین آن در نظر گرفته نشده است.

متخصص لازم برای راه اندازی سلامتکده طب سنتی در دزفول وجود ندارد
سلمانپور درخصوص راه اندازی سلامتکده طب سنتی(Traditional medicine) در داروخانه ها نیز گفت: متاسفانه افراد متخصص در زمینه سلامتکده طب سنتی در شمال خوزستان انگشت شمارند لذا انتظار می رود با فارغ التحصیل شدن تعدادی از این افراد متخصص نسبت به راه اندازی سلامتکده طب سنتی در داروخانه ها نیز اقدام شود.

با توجه به موارد یادشده لازم است رسیدگی و نظارت بیشتری بر عطاری ها و مراکز فروش داروهای گیاهی در سطح شهرستان دزفول صورت گیرد و همچنین مردم آگاهی بیشتری نسبت به این موضوع که به طور مستقیم با سلامت مردم در ارتباط است داشته باشند.ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سارینا
|
Russian Federation
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
0
0
عالی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: