کد خبر: ۲۳۷۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۲۹ تير ۱۳۹۸ - 2019July 20
هفته پیش مناظره‌ای در صدا و سیما در مورد پرداختی پزشکان انجام گرفت و سبب اعلام آمارهای خلاف واقع شد، چرا که در این مناظره فردی که کاندید انتخابات مجلس است سخنانی مطرح کرده که پیش از این خلاف آن را اعلام کرده بود
شفا آنلاین>سلامت>رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران، نسبت به ارائه چهره جامعه پزشکی در برنامه های رسانه ملی انتقاد کرد.

به گزارش شفا آنلاین، علی امیر سوادکوهی، گفت: هفته پیش مناظره‌ای در صدا و سیما در مورد پرداختی پزشکان انجام گرفت و سبب اعلام آمارهای خلاف واقع شد، چرا که در این مناظره فردی که کاندید انتخابات مجلس است سخنانی مطرح کرده که پیش از این خلاف آن را اعلام کرده بود.

وی با اشاره به اینکه این کاندیدای انتخابات مجلس در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که نباید آمار پزشکان مانند مهندسان بی رویه افزایش یابد چرا که سطح سواد آنها دچار مشکل می‌شود و باید به کیفیت این مسئله توجه داشت، افزود: همین فرد ولی زمان دیگری سخن از این گفته بود که برخی می‌خواهند مانع افزایش پزشکی در کشور شوند در حالی که این مسئله ضرورت دارد.

سوادکوهی گفت: همچنین در این مناظره در مورد پرداختی و کارانه پزشکان نیز سخنانی مطرح شد که با واقعیت تطابق نداشت. اینکه گفته شود پزشکان ۱۰ برابر مهندسان و ۱۵ برابر کارگران حقوق می‌گیرند تنها احساسات مردم را جریحه دار می‌کند و این مسئله به هیچ عنوان صحت ندارد.

وی بیان داشت: جامعه پزشکی(Medical Society) در حال حاضر مظلوم واقع شده و تنها ممکن است درصد اندکی از جامعه پزشکی کارانه‌های صد میلیونی دریافت کنند که البته این افراد نیز وابسته به سازمان‌هایی هستند که می‌توانند این سه درصد را در بخش دولتی دریافت کنند و این موضوع برای سایر پزشکان به هیچ عنوان صادق نیست.

رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۷۰ هزار پزشک عمومی در کشور وجود دارد که برخی از آنها در حرفه‌های دیگر به دلیل مشکلات مالی فعالیت دارند، گفت: برخی از متخصصین نیز امروزه به مشاغل دیگر روی آورده‌اند و این نشان می‌دهد اوضاع پزشکان آنچنان که تشریح شده نبوده و نباید کارانه‌های ۱۰۰ میلیونی درصد کمی از پزشکان را به همه آنها تعمیم دهیم.

وی با تأکید بر اینکه ما نیز اعتقاد به این داریم که نمی‌توان منکر فساد در جامعه پزشکی شد، گفت: در حال حاضر این موضوع در هر صنف دیگر نیز وجود دارد ولی نباید آن را گسترده و مربوط به همه پزشکان دانست.

سوادکوهی ضمن گلایه مندی و انتقاد نسبت به پخش برخی از برنامه‌های ضد پزشک، گفت: انجمن‌های علمی پزشکی همگی در این زمینه هم نظر بوده و باید اقدامات مؤثر جهت رفع این مسئله انجام گیرد.

وی در ادامه به دیگر برنامه‌های رسانه ملی در حوزه پزشکی اشاره کرد و گفت: حدود پنج ماه پیش جلسه‌ای با حضور ۴۵ نفر از رؤسای انجمن‌های علمی پزشکی، ایرج فاضل رئیس سابق سازمان نظام پزشکی و سید جلیل حسینی از وزارت بهداشت(Ministry of Health) با رئیس رادیویی سازمان صدا و سیما در ساختمان صدا برگزار شد.

وی افزود: در این جلسه اعلام شد که متأسفانه رسانه ملی در پنج سال اخیر در حوزه پزشکی به صورت ضعیف عمل کرده چرا که ۱۰ سال پیش پزشکانی که در صدا و سیما در برنامه‌ها شرکت می‌کردند از لحاظ علمی رتبه‌های خوبی داشته ولی اکنون پزشکانی که انتخاب می‌شوند از لحاظ علمی وضعیت خوبی ندارند و معیار مناسبی برای انتخاب آنها انجام نمی‌گیرد.

رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران ادامه داد: متأسفانه این پزشکان با قراردادهایی ۵ تا ۱۰ میلیونی به عنوان پزشک شاخص در حوزه‌های مختلف معرفی می‌شوند که این مسئله عواقب و آسیب‌های زیادی را برای مردم به همراه داشته است به طوری که چندی پیش پزشکی در یکی از شبکه‌ها ادعای انجام عمل روباتیک جراحی قلب داشته و این مسئله سبب شد که بیمارانی به آن مراجعه کنند و متأسفانه فردی در این زمینه فوت شد و در دادسرای انتظامی نظام پزشکی پرونده‌ای در این زمینه تشکیل شده است.

سوادکوهی با اشاره به اینکه در حال حاضر عمل رباتیک جراحی قلب تنها در برخی از کشورهای اروپایی و آمریکایی انجام می‌گیرد، گفت: هنوز این مسئله در کشور ما صورت نگرفته و متأسفانه یک پزشک در یکی از شبکه‌های تلویزیونی، تبلیغاتی در این زمینه انجام داده و سبب بروز مشکلاتی برای بیماران شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: