کد خبر: ۲۳۷۴۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۲۹ تير ۱۳۹۸ - 2019July 20
یکی از شاخص‌های تعیین کننده برای سلامت کلیه، نوشیدن حجم بیشتری از مایعات سالم در طول روز است. آب به پاکسازی بدن از مواد سمی کمک می کند و همچنین افزایش مصرف مایعات سالم و طبیعی به معنای کاهش خطر ابتلا به بیماری های کلیوی است
شفاآنلاین>سلامت>بیماری‌های کلیوی گاهی ممکن است منجر به از کار افتادگی کامل کلیه‌ها شوند و پیامدهای جدی به دنبال داشته باشند در حالی که می‌توان تنها با چند تغییر ساده و کوچک در رژیم غذایی روزانه، سلامت این عضو حیاتی و مهم را بهبود بخشید.

به گزارش شفاآنلاین، برای این منظور کافی است برخی از مواد غذایی را از رژیم روزانه خود حذف و برخی دیگر را به آن اضافه کنید.

کلیه‌ها، خون<Blood> را تصفیه و مواد زائد را از بدن دفع می‌کنند. این عضو حیاتی همچنین به کنترل تعادل مایعات در بدن کمک می‌کند.

هر کلیه دارای تعداد بسیار زیادی فیلترهای بسیار ظریف و کوچک است که مداوم در حال پاکسازی بدن هستند و به همین خاطر اگر این عضو حیاتی نتواند به درستی کار کند، کل بدن با مشکل جدی مواجه می‌شود و تعادل مایعات بدن به هم می‌خورد. 

برخی از عادت‌ها و مواد غذایی در کاهش عملکرد مطلوب کلیه‌ نقش دارند و در صورتی که هر گونه اختلال در عملکرد کلیه‌ها، بدون درمان رها شود می‌تواند به ازکارافتادگی کامل این عضو حیاتی منتهی گردد.

چند توصیه برای پیشگیری از بیماری کلیوی

در این مقاله به نقل از سایت تخصصی "ان دی تی وی" به برخی از تغییرات ساده در رژیم غذایی اشاره شده که می‌توان با دنبال کردن آنها، سلامت کلیه‌ها<kidneys> را تا مدت زمانی طولانی تضمین کرد.

- حذف سودا و نوشابه‌های گازدار از برنامه غذایی

نوشابه های گازدار به شکل‌های مختلف به بدن شما آسیب وارد می کنند. این نوشابه‌ها حاوی مقادیر زیادی قند هستند که اگرچه مصرف آنها موقتا منجر به افزایش سطح انرژی می‌شود اما در بلندمدت آسیب‌های جدی به بدن وارد می‌کند. سودا همچنین نوشیدنی مضری برای کلیه‌ها محسوب می شود. به جای آن می‌توانید از شربت آبلیموی تازه یا آب نارگیل به عنوان یک نوشیدنی سالم و مطبوع استفاده کنید.

- کنترل مصرف نمک

میزان نمک مصرفی روزانه خود را کنترل کنید. مصرف زیاد سدیم یکی از عوامل اصلی بروز بیماری‌ها و مشکلات کلیوی است و به همین دلیل به بیماران کلیوی توصیه می‌شود که فورا مقدار مصرف روزانه نمک را در رژیم غذایی خود کاهش دهند یا آن را حذف کنند. اگر می خواهید تمام طول عمر کلیه‌های سالم داشته باشید توصیه می شود که همواره به میزان متعادلی نمک مصرف کنید و بهتر است نمکدان را از سر سفره بردارید. 

- حذف مواد غذایی فرآوری شده

این دسته از مواد غذایی به هر شکل برای سلامتی مضر هستند. اگر ناچار شوید از غذای خانگی دست کشیده و به غذاهای آماده وابسته شوید،‌ سلامت خود را از جنبه های مختلف به خطر می‌اندازید. غذاهای فرآوری شده سرشار از چربی های ناسالم و نمک هستند و مصرف مداوم آنها برای سلامت قلب، دستگاه گوارش و همچنین کلیه‌ها بسیار مضر است.

- نوشیدن مایعات بیشتر

یکی از شاخص‌های تعیین کننده برای سلامت کلیه، نوشیدن حجم بیشتری از مایعات سالم در طول روز است. آب به پاکسازی بدن از مواد سمی کمک می کند و همچنین افزایش مصرف مایعات سالم و طبیعی به معنای کاهش خطر ابتلا به بیماری های کلیوی است.

- مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزی‌ها 

میوه و سبزی از جمله سالم ترین انتخاب غذایی برای تمام افراد هستند که می‌توان به برنامه غذایی روزانه اضافه کرد. میوه‌ها و سبزی‌ها سرشار از املاح و ریزمغذی‌های حیاتی برای بدن از جمله کلیه‌ها هستند و برخی از انواع مفیدتر آنها برای کلیه عبارتند از گل کلم، بلوبری، انگور، سیر، کلم، فلفل، پیاز، تربچه، ذغال اخته و آناناس. ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: