کد خبر: ۲۳۷۴۴۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۲۸ تير ۱۳۹۸ - 2019July 19
دیستروفی عضلانی نام ۹ بیماری می باشد که هم عضلات ارادی اندام ها و هم عضلات غیر ارادی مانند عضله قلب یا روده ها ممکن است ضعیف شوند
شفا آنلاین>سلامت>يک متخصص ارتوپد گفت: بیماری‌های دیستروفی عضلانی ارثی بوده و پیشرونده هستند.

به گزارش شفا آنلاین، ذبیح الله حسن‌زاده متخصص ارتوپد اظهار کرد: دیستروفی عضلانی نام ۹  بیماری می باشد که هم عضلات ارادی اندام ها و هم عضلات غیر ارادی مانند عضله قلب یا روده ها ممکن است  ضعیف شوند.

وی افزود: این بیماری ها ارثی هستند یعنی از والدین به فرزند منتقل می‌شوند و همچنین پیشرونده هستند یعنی علائم آنها به مرور زمان بیشتر میشود. بيماری ديستروفی عضلانی(Muscular dystrophy) دوشن يک بيماری وابسته به جنس است به آن معنا كه فقط پسران به اين بيماری مبتلا می شوند.

حسن‌زاده درباره علایم شایع دیستروفی عضلانی گفت‌:علائم زودرسی همچون ضعف،راه رفتن شبیه اُردک‌،افتادن همراه با دشواری در برخاستن‌،عضلات بزرگتر و قوی‌تر از معمول به نظر می‌رسند ولی در عمل ضعیف‌ترند می باشند.

وی افزود :علائم دیررس هم در این نوع بیماری وجود دارد، پیشرفت ضعیف عضلانی تا حدی که تا سن۱۲- ۹ سال فرد مجبور به استفاده از صندلی چرخدار می‌شود و عفونت‌(Infection) های تنفسی عود کننده‌ می باشند.

متخصص ارتوپد درباره پیشگیری پیش از تولد این نوع بیماری گفت:اگر یکی یا هردو والدین دارای بیماری خاصی باشند ، مبتلا شدن فرزند به دنیا نیامده آن‌ها به آن بیماری ریسک زیادی دارد .

وی در ادامه افزود: آزمایش پیش از تولد برای پیدا کردن جنین مبتلا به دوشن در دوران بارداری انجام می‌شود، این آزمایش‌ها تنها برای برخی از اختلالات عصبی و ماهیچه‌ای کاربرد دارد.

متخصص ارتوپد گفت:انواع آزمایش‌های پیش از تولد می‌تواند بعد از حدود ۱۱ هفته پس از بارداری انجام شود. نمونه برداری از برآمدگی مویی پرده بیرونی جنین در هفته ۱۱ تا ۱۴ بارداری انجام و تست پرده آمنیون مایع بعد از هفته ۱۵ بارداری انجام می‌شود، در حالی که نمونه خون جنین می‌تواند حدوداً در هفته ۱۸ بارداری صورت گیرد.

حسن زاده متذکر شد:زنان یا زوج‌ها باید دقت نظر داشته باشند که پس از انجام آزمایش در مورد آن با مشاور ژنتیک(Genetics) صحبت کنند. در صورتی که آزمایش پیش از تولد، ابتلای جنین به بیماری دوشن را مشخص کند دستور سقط جنین صادر می‌شود تا از تولد نوزاد بیمار جلوگیری شود.

وی درباره درمان دیستروفی عضلانی دوشن بیان کرد: این بیماری درمان ندارد. علت عمده بیماری ضعف پیشرونده عضلات است تا کنون هیچ راهی برای جلوگیری از تخریب و ضعف عضلات پیدا نشده است، ولی پزشک معالج با انجام اقداماتی می‌تواند مشکلات بیمار را تا حدودی کم کند.

متخصص ارتوپد افزود: مهمترین اقدامات برای رفع این بیماری عبارت اند از :نکات تغذیه ای ، دارو ، جراحی و از همه مهم تر فیزیوتراپی می باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: