کد خبر: ۲۳۷۴۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۲۸ تير ۱۳۹۸ - 2019July 19
در مجموع در پایان سال ۱۳۹۷، تعداد کل کاشت حلزون‌هایی که در کشور انجام شده به ۱۰ هزار و ۶۶۹ مورد رسیده است. باید توجه کرد که ایران از نظر آماری جزو ۱۰ کشور اول دنیا در زمینه کاشت حلزون شنوایی است
شفاآنلاین>سلامت>مدیر طرح و برنامه هیات امنای صرفه‌جویی ارزی وزارت بهداشت ضمن تشریح وضعیت تامین حلزون شنوایی، گفت: تاکنون بیش از ۱۰ هزار کاشت حلزون در کشور انجام شده است.

به گزارش شفاآنلاین،دکتر هومن نریمانی، ‌ درباره وضعیت کاشت حلزون شنوایی در کشور، گفت: در سال گذشته ۱۲۲۴ مورد پروتز به ۱۱ مرکز دولتی کشور تحویل شد که در طی تاریخ ۲۶ ساله کاشت حلزون، یک رکورد محسوب می‌شود. بنابراین با وجود مضایق بودجه‌ای و عدم تخصیص کامل بودجه‌های هیات‌امنا، توانستیم این رکورد را ثبت کنیم.

مدیر طرح و برنامه هیات امنای صرفه‌جویی ارزی وزارت بهداشت با بیان اینکه کل بودجه کاشت حلزون شنوایی ۶۵ میلیارد تومان بود که تنها پنج میلیارد آن در سال ۹۷ تخصیص داده شد، افزود: منتها هیات‌امنا برای اینکه روند درمان بیماران ناشنوا<Deaf> که نیازمند کاشت حلزون هستند، متوقف نشود، کارش را متوقف نکرد و هر طور بود پروتزهای لازم را تامین کرد. خوشبختانه هم در سال گذشته توانستیم ۱۲۲۴ مورد کاشت حلزون انجام داده و در این زمینه رکورد بزنیم.

انجام بیش از ۱۰ هزار کاشت حلزون شنوایی در کشور

نریمانی ادامه داد: در مجموع در پایان سال ۱۳۹۷، تعداد کل کاشت حلزون‌هایی که در کشور انجام شده به ۱۰ هزار و ۶۶۹ مورد رسیده است. باید توجه کرد که ایران از نظر آماری جزو ۱۰ کشور اول دنیا در زمینه کاشت حلزون شنوایی است.

کاشت حلزون شنوایی چند؟

وی درباره هزینه‌های کاشت حلزون در کشور، گفت: به طور متوسط کاشت حلزون در کشور ۵۰ میلیون تومان هزینه در بر دارد که بیش از ۸۸ درصد هزینه‌های آن را که عمدتا هزینه خرید پروتز است، از سوی هیات‌امنا پرداخت می‌شود و شش میلیون تومان باقی می‌ماند که شامل هزینه ۱۰۰ جلسه گفتار درمانی، هتلینگ بیمارستانی و حق‌العمل تیم جراحی است و از سوی خانواده بیماران پرداخت می‌شود. البته در برخی موارد که خانواده‌ها امکان پرداخت این هزینه را نداشته باشند، سازمان‌های مردم‌نهاد، بهزیستی<Well-being> و... به بیماران کمک می‌کنند.

کدام بیماران می‌توانند کاشت حلزون شنوایی انجام دهند؟

نریمانی در پاسخ به اینکه کدام یک از بیماران شنوایی می‌توانند اقدام به کاشت حلزون کرده و در اولویت قرار دارند، ‌اظهار کرد: ۱۱ مرکزی که کار کاشت حلزون را در کشور انجام می‌دهند، یک کمیسیون علمی دارند که بیماران ناشنوایی که ناشنوایی‌شان با تست‌های علمی محرز شده باشد، به این کمیسیون‌ها مراجعه کرده و یکسری آزمایشات را انجام می‌دهند. اگر نتایج تایید کند که کودک کاندید مناسبی برای کاشت حلزون است، ‌ برگه کاندیدی به آنها داده می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از اشتباهات مصطلح در این زمینه این است که افراد تصور می‌کنند به محض اینکه به کمیسیون مراجعه کردند، در نوبت کاشت حلزون قرار می‌گیرند. در حالیکه اینگونه نیست.

 زیرا در سال بین ۳ تا ۴ هزار نفر کودک ناشنوا در کشور متولد می‌شوند، اما از این تعداد با توجه به شرایط علمی حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ نفرشان می‌توانند کاشت حلزون انجام دهند. زیرا برخی از این کودکان یا راه عصبی در گوش‌شان به صورت مادرزادی تشکیل نشده و یا اصلا به دلیل یک ناهنجاری مادرزادی کل گوش تشکیل نشده است. بنابراین اگر حلزون هم بگذارید، کودک درمان نمی‌شود.

کف و سقف سنی کاشت حلزون شنوایی

نریمانی درباره سن مناسب برای کاشت حلزون شنوایی نیز گفت: بر اساس شواهد علمی کف سنی برای کاشت حلزون یکسال است تا کودک از نظر وزنی و جسمی به شرایط مناسبی برسد. حال هرچه این کار زودتر انجام شود، بیمار زودتر پاسخ می‌گیرد. 

متاسفانه موضوعی که هر از گاهی در این زمینه دامن‌ زده می‌شود، این است که اگر بچه‌ای تا دو سالگی کاشت حلزون انجام ندهد، کلا ناشنوا باقی می‌ماند. طرح چنین موضوعی درست نیست؛ چراکه نتایج کاشت حلزون تا چهار سالگی هم مشابه کودکانی است که زیر دو سال مورد جراحی قرار گرفته‌اند، اما در سنین بالاتر، ممکن است پاسخ مناسب نباشد. البته در مواردی حتی بیمار بزرگسال هم داشتیم که وقتی این درمان را گرفته، شنوایی‌اش برگشته است.

فرآیند کاشت حلزون شنوایی

وی درباره فرآیند کاشت حلزون شنوایی، گفت: وقتی کمیسیون علمی بیمار را واجد شرایط کاشت حلزون، اعلام و برایش برگه کاندیدا صادر کرد، بیمار باید پرداختی خودش را واریز کند تا برایشان فیش صادر شود، بعد این فیش برای هیات‌امنا صادر می‌شود. از آنجایی که برای هر ۱۱ مرکز لیست داریم، نام بیمار در آن مرکز خاص ثبت می‌شود و به تدریج که پروتز خریداری شده و به دست‌مان می‌رسد، آن‌ها را توزیع می‌کنیم.

وضعیت تامین حلزون شنوایی

نریمانی درباره وضعیت تامین حلزون شنوایی در کشور نیز گفت: با وجود اینکه نرخ ارز افزایش یافته، برای آرامش خانواده‌ها، اجازه ندادیم نگرانی بابت افزایش قیمت به بیماران منتقل شود. هیات‌امنا هزینه‌ها را تقبل کرده و به شیوه سابق و بدون افزایش هزینه بیماران، حلزون‌ها تامین می‌شود.

 البته به هر صورت مشکلاتی در زمینه تامین ارز رسمی وجود دارد. به هر حال شرایط کشور شرایط خاصی است؛ هرچند که سعی کردیم آن را مدیریت کنیم. در عین حال خانواده‌ها بدانند که با توجه به اینکه در مقاطعی با کمبود مقطعی ارز مواجه می‌شویم، ممکن است در مقاطعی پروتز دیرتر به دست‌مان برسد. 

در گذشته ما ابتدا کالا را سفارش می‌دادیم و بعد شرکت سازنده خارجی پولش را از ما می‌گرفت، اما در حال حاضر به دلیل شرایط ویژه‌ای که پیش آمده، شرکت تا زمانیکه پول را از ما دریافت نکند، جنس را برایمان ارسال نمی‌کند. حال این تغییر پروسه شاید باعث شود زمان رسیدن پروتز طولانی‌تر شود که از خانواده‌ها می‌خواهم شکیبایی کنند تا این تنگنا را هم پشت سر بگذاریم.

وی با بیان اینکه معمولا در سال بین سه تا پنج مناقصه برگزار می‌کنیم، گفت: در حوزه حلزون شنوایی سه برند اصلی داریم و در این مناقصه‌ها پروتزهای مورد نیاز مراکز درمانی تامین می‌شود.

تنها معلولیتی که درمان می‌شود

مدیر طرح و برنامه هیات امنای صرفه‌جویی ارزی وزارت بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: بحث کاشت حلزون بسیار ارزشمند است و امیدوارم نهادهای ذیربط به‌ویژه آنها که در زمینه تخصیص اعتبارات نفوذ دارند، در این زمینه بیش از پیش توجه کنند. 

زیرا ناشنوایی تنها معلولیتی است که با کاشت حلزون به صورت کامل درمان می‌شود. باید توجه کرد که اگر کودکی ناشنوا بماند، بین ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان در طی حیاتش برای بودجه عمومی کشور، هزینه در بر خواهد داشت. 

در حالیکه با یک‌شانزدهم این هزینه یعنی ۵۰ میلیون تومان این کودک درمان می‌شود و بار روانی خانواده‌ها برداشته خواهد شد. این کودکان بعد از بهبودی می‌توانند به مدارس عادی بروند و پیشرفت کنند. یکی از کودکانی که در گذشته برایش کاشت حلزون انجام شده بود، در کنکور سراسری رتبه آورد. بنابراین این اقدام کار ارزشمندی است که باید مورد توجه قرار گیرد.ایسنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: