کد خبر: ۲۳۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - 2014May 31
شفاآنلاین-جمعی از اساتید دانشگاه های استان گیلان با بیان اینکه امکانات ساحل باید برای عموم باشد، گفتند: ارتقاء خدمات اجتماعی در سواحل دریای خزر باید مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش شفا آنلاین،دریا از جمله موهبت های الهی است که تأمین کننده بخشی از نیازهای روحی جامعه بشریت است که نیازمندان این نعمت الهی تلاش دارند تا با بهره مندی از آن، بسترهای نشاط اجتماعی را فراهم و از این منظر موجب کاهش فشارهای روحی و روانی خود و خانواده شان گردند.

دریا و سواحل آن فرصتی است برای آرامش و درنگی است برای به خود آمدن از غوطه ور شدن در مشکلات زندگی صنعتی و پرهیز از تلاطم امواجی که روح و جان انسان امروز را در محاصره خود قرار داده است.

ایران نیز کشوری با جغرافیای طبیعی متنوعی است که دریا بخشی از موهبت الهی نهفته در آن است و از این منظر سواحل دریا از شمال تا جنوب مورد بهره برداری افراد بسیاری قرار داشته و این موقعیت، ظرفیت همگرایی های بسیار بین جامعه ایرانی است که ضرورت برنامه ریزی های مطلوب می تواند در تقویت روح نشاط در جامعه موثر باشد.

گیلان نیز از دیرباز با دریا و سواحل آن شناخته می شود و این استان برخوردار از طبیعت الهی از جاذبه های بسیاری بهره مند است که سواحل دریای آن از نشانه های بارز آن محسوب می شود.

از این منظر هرساله سواحل گیلان پذیرای مهمانان و گردشگران بسیاری از نقاط دور و نزدیک است که ضرورت بسترسازی های فرهنگی و همچنین ارائه خدمات مختلف در آن می تواند بر استفاده بهتر از این ظرفیت الهی در راستای توسعه اقتصادی و فرهنگی جامعه نقش بسزایی داشته باشد.

اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان با هدف استفاده از ظرفیت های علمی و بهره گیری از اساتید دانشگاه در بررسی توانمندی ها و مشکلات حوزه خدمات در سواحل دریا نشست هم اندیشی را با حضور برخی از اساتید برگزار کرد تا بتواند در بهره گیری از دانش و تجربیات آنان راهی برای ارائه خدمات مطلوب تر با توجه به اهداف تعیین شده در سالی که به نام ˈاقتصاد و فرهنگ، باعزم ملی و مدیریت جهادیˈ است، داشته باشد.

* توجه به ارتقای خدمات اجتماعی در سواحل

دکتر ˈتیمور آمارˈ عضو هیأت علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد رشت روز شنبه در نشست هم اندیشی بررسی نیازها و ظرفیت های خدمات در سواحل گیلان گفت: امکانات ساحل بایستی به سمت استفاده عموم مردم باشد.

وی با تاکید بر ضرورت ارتقاء کیفیت خدمات اجتماعی در امکانات موجود، اضافه کرد : طرح های سالم سازی دریا را می توان به عنوان پایلوتی برای ارتقاء کیفیت خدمات اجتماعی استفاده کرد.

مدیر گروه جغرافیای دانشگاه آزاد اسلامی رشت اظهار داشت: به رغم برخورداری از پتانسیل در ساحل با محدودیت هایی مواجه هستیم که امکانات ما را در سرویس دهی دچار مشکل می کند و بر اساس مسوولیت ها در طرح های سالم سازی دریا، خیلی بهتر می توان برای سرویس دهی اجتماعی و ارایه خدمات به گردشگران اقدام کرد.

وی هماهنگ کردن دستگاه های فرهنگی در جایی به نام ساحل را مشکل دانست و اظهار کرد: برای ارتقاء خدمات بایستی هماهنگی های لازم وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: ابتدا بایستی بدنه اجتماعی استفاده از ساحل را به خوبی شناخت و بعد برای سرویس دهی و ارتقاء خدمات اقدام کرد.

به گفته آمار؛ بر اساس مطالعات انجام گرفته بخش زیادی از گردشگران به گیلان، از قشر متوسط به پایین هستند که رویکردها بایستی به سمت پاسخگویی به این بخش از جامعه باشد.

این استاد دانشگاه آسیب شناسی امکانات موجود را نیز ضروری دانست و پیشنهاد داد تا طرح آمایش ساحل از منظر اجتماعی و تشکیل کارگروه اجتماعی متشکل از سازمان های مسوول در امر سواحل انجام گیرد.

* تعریف استانداردی از خدمات گردشگری در حوزه ساحل وجود ندارد

یکی از اساتید رشته جامعه شناسی گفت: تعریف استانداردی از خدمات گردشگری در حوزه ساحل وجود ندارد.

ˈحسین اسماعیل پورˈ در این نشست هم اندیشی در زمینه بررسی موضوعات مختلف چالش ها و فرصت های استفاده از سواحل دریا افزود: خدمات استاندارد نیز در حوزه سواحل دریا در گیلان انجام نشده است.

وی اظهار داشت: گردشگر و گردشگری در موضوع دریا تعریف شده ، نیست و این مهم از بزرگترین مشکلات در حوزه سواحل است.

معاون پژوهشی دانشگاه جابر بن حیان رشت بیان کرد: برای چیزی که تعریف مشخصی وجود ندارد، متولیان مختلفی تعریف شده است.

وی در ادامه از ورود گردشگران با قومیت های مختلف به سواحل دریا در گیلان اشاره و تصریح کرد: انجام فعالیت های فرهنگی با هدف افزایش همبستگی در سواحل دریا از موارد قابل توجه است.

وی با بیان اینکه برای استفاده از دریا با امکانات موجود باید بازشناسی هویتی داشته باشیم، اظهار کرد: با ایجاد سایت های اقوام ، نمادها و شاخص های فرهنگی می توان سرمایه گذاری های لازم را در این زمینه انجام داد.

اسماعیل پور دریا را یک فرصت دانست و خاطرنشان کرد: دریا زمانی به تهدید تبدیل می شود که ندانیم برای چه به دریا آمده ایم و چه برنامه ای داریم.

این استاد جامعه شناسی اظهار کرد: برای برون رفت دریا از وضعیت موجود، به اراده استانی و ملی نیاز است.



* تنوع خدمات در سواحل موجب درآمدزایی می شود

یکی از اساتید رشته مدیریت جهانگردی گفت: متناسب با تنوع خدمات در بحث سواحل می توان درآمد خوبی کسب کرد.

ˈرضا علیزادهˈ نیز در این نشست هم اندیشی در زمینه بررسی موضوعات مختلف چالش ها و فرصت های استفاده از سواحل دریا با بیان اینکه در بحث دریا دو محور اساسی بایستی دنبال شود، افزود: یکی از این محورها سخت افزاری است که سرمایه گذاری در ساحل و دیگری بحث فرهنگی را شامل می شود.

وی اظهار کرد: در زمینه خدمات سرمایه گذاری نگاه این است که اولا سرمایه گذاری در زمینه خدمات مورد نظر گردشگران انجام نگرفته است.

وی با بیان این که در زمینه چگونگی اجرای فعالیت های سرمایه گذاری چالش هایی وجود دارد، خاطرنشان کرد: قوانین و مقررات و بند قانونی دست و پاگیر بدون اتخاذ راهکار، از چالش هایی است که در عمل اجرای پروژه سرمایه گذاری را دچار اختلال کرده است.

علیزاده بیان داشت: عدم فعالیت کمیته کاری برای ارایه شیوه نامه اجرایی به منظور سرمایه گذاری و انجام کارهای مربوطه از کمبودها در این بخش است.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به بحث موازی کاری در فعالیت های فرهنگی در سواحل تصریح کرد: تجمیع بسته های فرهنگی در ساحل نیاز است و دستگاه های فرهنگی باید در کنار هم در اثرگذاری خدمات ساحل نقش آفرینی کنند.

* آگاهی از قوانین سواحل ضروری است

یکی از اساتید رشته مهندسی سواحل با تاکید بر ضرورت آگاهی از قوانین سواحل و ظرفیت های آن گفت: هنوز برخی از مدیران از قوانین ساحل و ظرفیت های آن آگاه نیستند.

ˈحمیدرضا رضاییˈ نیز در نشست هم اندیشی در زمینه بررسی موضوعات مختلف چالش ها و فرصت های استفاده از سواحل دریا افزود: در حوزه خدمات سواحل ابتدا باید وظایف مان را بشناسیم.

وی اظهار کرد: باید بدانیم که سواحل از چه ظرفیت ها و پتانسیل هایی برخوردارند و بعد برای سرمایه گذاری اقدام شود.

این استاد رشته مهندسی سواحل خاطرنشان کرد: آموزش حقوقی در حوزه ساحل لازم و ضروری است.

* رضایت مندی گردشگران و نشاط اجتماعی

سرپرست اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی استاندار گیلان نیز در این نشست گفت: بر اساس آمارهای سال گذشته 5 / 6 میلیون نفر در بازه زمانی سه ماه تابستان از سواحل دریا در گیلان بازدید کردند.

ˈیونس رنجکشˈ با اشاره به ضرورت توجه به جلب رضایتمندی گردشگران در بحث سواحل افزود : رضایتمندی گردشگران در بحث سواحل ، نشاط اجتماعی را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه در ارایه خدمات در سواحل کاستی هایی وجود دارد ، اظهار کرد: نیاز است تا یک سری از این کاستی ها توسط دولت تامین و بخشی با برنامه ریزی های لازم در حوزه خدمات عمومی انجام گیرد.

سرپرست اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری گیلان با اشاره به تجمیع بسته های فرهنگی با مشارکت همه دستگاه ها در موضوع سواحل خاطرنشان کرد: قرار شد تا در سواحل دریا غرفه هایی در زمینه فرهنگی با مشارکت دستگاه ها ایجاد شود.

وی ادامه داد: نشست هم اندیشی با اساتید دانشگاه ها هم با هدف بررسی موضوعات مختلف چالش ها و فرصت های استفاده از سواحل دریا و ارایه خدمات مطلوب تر به گردشگران و استفاده کنندگان از ساحل در راستای جلب رضایتمندی و ایجاد نشاط اجتماعی برگزار شده که بنا داریم با بهره مندی از دیدگاه های کارشناسان در ارائه خدمات بهتر عمل کنیم.

وی تأکید کرد: در حوزه سواحل خلأهایی وجود دارد که باید با همکاری و همراهی مسئولان، کارشناسان و مردم این مشکلات را برطرف کنیم.

رنجکش یادآور شد: درسال جاری برخلاف گذشته، برنامه ریزی برای بهره مندی از سواحل از دوماه پیش شروع شد که خوشبختانه با اقدامات انجام گرفته و پیگیری های معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان، مجموعه وزارت کشور نیز به استان نگاه ویژه ای دارند.

وی افزود: تلاش خواهیم کرد با اجرای برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت نسبت به اجرای طرح هایی در شأن گردشگری اقدامات موثری انجام گیرد و درسال جاری نیز تمام تلاش ما رفع نگرانی ها و کاستی های خدماتی نسبت به گذشته است .

وی سواحل گیلان را ظرفیت بالایی برای توسعه استان در حوزه گردشگری عنوان کرد که نقش مهمی در کاهش بیکاری و رشد اقتصادی آن دارد.

گیلان از چابکسر در شرق تا آستارا در غرب استان حدود 300 کیلومتر نوار ساحلی دارد که به گفته مسوولان پارسال حدود 22 شناگاه یا به عبارتی طرح سالم سازی در این مناطق وجود داشت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: