کد خبر: ۲۳۷۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۹ - ۲۴ تير ۱۳۹۸ - 2019July 15
خط قرمزهای ما و حد و حدودی که تعیین می‌کنیم از ما محافظت می‌کنند، سپر دفاعی ما هستند و معرفی‌مان می‌کنند
شفا آنلاین>اجتماعی>این «ما» هستیم که به دیگران می‌گوییم چگونه با ما رفتار کنند و این کار را با خط قرمزهای‌مان انجام می‌دهیم اما چرا به هیچ‌وجه نباید بی‌خیال آن بشوید؟

وقتی خط قرمزهای‌مان را مشخص می‌کنیم، در واقع اعلام می‌کنیم چه رفتاری با ما داشته یا نداشته باشند، چه چیزی را می‌پسندیم و چه چیزی را نه، چه می‌خواهیم و چه نمی‌خواهیم. خط قرمزهای ما و حد و حدودی که تعیین می‌کنیم از ما محافظت می‌کنند، سپر دفاعی ما هستند و معرفی‌مان می‌کنند. همه‌ ما به این خط قرمزها نیاز داریم اما اگر یک تازه کار هستید که نمی‌دانید چگونه باید شروع کنید، با ما همراه باشید تا به شما بگوییم چگونه خط قرمزهای‌تان را تعیین و به دیگران معرفی کنید.

رفتارهایتان را هر روز بررسی کنید
پیش از هر چیزی باید بگوییم، همه چیز به خودتان بستگی دارد! با  بررسی دقیق‌تر افکار، ایده‌ها، احساسات و رفتارهای هر روزه‌تان شروع کنید. حتی می‌توانید مشاهدات خود را در دفترچه‌ای یادداشت کنید. این شیوه‌ بسیار خوبی برای پیدا کردن الگوهای احساسی و رفتاری‌تان به مرور زمان است. مثلا در پایان روز سوال‌هایی را شبیه به سوال‌هایی که در ادامه مطرح کردیم، از خود بپرسید تا از خط قرمزهایی که برای شکل‌دهی واقعی به شخصیت‌تان و تقویت سلامت روح و روان‌تان نیاز دارید، آگاه‌تر شوید.

همین الان به این سوالات پاسخ دهید
آیا متوجه شدید به درخواست آدمی «بله» می‌گویید در حالی که واقعا دل‌تان می‌‌خواهد به او «نه» بگویید؟
آیا بعد از این‌که به فردی می‌گویید با کمال میل درخواستش را قبول می‌کنید، از درون احساس خشم و نارضایتی می‌کنید؟ اگر این طور است، چرا؟
در طول روز چند بار سراغ گوشی‌تان می‌روید؟ آیا تلفن همراه‌تان را همه جا همراه‌تان دارید، حتی وقتی که به رخت خواب می‌روید؟
آیا فرصتی برای انجام کارهای مورد علاقه‌تان دارید و آیا به اندازه کافی استراحت می‌کنید و می‌خوابید؟
آیا در روابط‌‌‌تان با دیگران احساس می‌کنید حرف‌های‌تان شنیده می‌شوند؟
آیا احساس می‌کنید نیازهای‌تان برآورده می‌شوند؟ اصلا نیازهای‌تان چه هستند؟ آن‌ها را می‌شناسید؟
چه چیزی به شما انرژی و نشاط می‌دهد و چه چیزی شما را فرسوده و از درون تهی می‌کند؟
آیا به طور کل از زندگی تان احساس رضایت دارید؟

روش تعیین خط قرمزها برای سلامت روان
بعد از این‌که رک و راست به این سوال‌ها جواب دادید، خط قرمزها و محدوده‌هایی را که لازم دارید، مشخص و معلوم کنید کدام یک از آن‌ها مربوط به خودتان و کدام‌شان در خصوص دیگران است. خط قرمزهای‌تان باید تا حد امکان ساده، مشخص و شفاف باشد، مثلا: «من وقتی سر میز شام با خانواده‌ام هستم به هیچ تماس تلفنی پاسخ نخواهم داد»، «عصرها بعد از ساعت 7 دیگر تلفن همراه دستم نخواهم گرفت»، «اگر قبول درخواستی از جانب دیگران برایم واقعا سخت و ناخوشایند باشد، حتما «نه» خواهم گفت»، «یک روز در هفته فقط به خودم تعلق خواهم داشت و به سرگرمی‌های مورد علاقه‌ام مشغول خواهم بود»، «تا جایی که ممکن است سعی می‌کنم با کسی که ناراحتم می‌کند، حس بدی به من می‌دهد یا رفتارهایش را نمی‌پسندم برخورد و تعاملی نداشته باشم» و ... .

خط قرمزهایتان را با صدای بلند تکرار کنید!
خط قرمزهای شما بسته به نوع زندگی، شرایط، سلیقه‌ها و مشغولیت‌هایی که دارید هر چیزی می‌تواند باشد، فقط باید اول خوب مشاهده کنید و درباره احساسات خودتان دقیق باشید و بعد درباره آن تصمیم بگیرید. با این خط قرمزها، نه تنها تکلیف‌تان را با خودتان بلکه با دیگران نیز مشخص می‌کنید و کمتر دچار گمراهی و آشفتگی و استرس خواهید شد. بعد از این‌که خط قرمزهای‌تان را معلوم کردید، با صدای بلند آن‌ها را چند بار تکرار کنید، شاید به نظرتان خنده دار یا احمقانه برسد اما به هر حال این کار را بکنید چون هرچه آن‌ها را با صدای بلندتر و بیشتر پیش خودتان بگویید، احساس راحت‌تر و بهتری به آن‌ها خواهید داشت و موثرتر در ذهن‌تان جا می‌افتند، حتی می‌توانید با یکی از دوستان صمیمی و نزدیک‌‌تان تمرین کنید.

ضرورت پایبند بودن به خط قرمزهایتان
شاید در نگاه اول، تعیین حدود و خط قرمزها احساس خوبی به شما ندهند و حتی ممکن است بند بند وجودتان فریاد بزند: «نه! این طوری اصلا خوب نیست!» عجیب هم نیست، زیرا «بله» گفتن در بیشتر موارد خیلی ساده‌تر از این است که مجبور شوید توضیح دهید و طرف مقابل‌تان را قانع کنید که چرا «نه» گفته‌اید.

به هر حال سکوت کردن در برابر اعتراض و نارضایتی درون، راحت‌تر از کلنجار رفتن با دیگران است اما به چه قیمتی؟! این همان چیزی است که باید به آن خوب فکر کنید. بهتر است به این فکر کنید که شاید در لحظه، راه ساده‌تر را انتخاب کرده باشید اما لحظات بعدی، وقتی که فرصتی از دست‌تان رفت، انرژی‌تان را هدر دادید و ارزش‌های‌تان را زیر سوال بردید و نیازهای خودتان را نادیده گرفتید، سختی‌های بیشتری در پیش خواهید داشت.

پس بهتر است پیش از این که احساس بدی درباره خودتان پیدا کنید، به سلامت روح و روان‌تان احترام بگذارید و طرفدار خودتان باشید. نیازی نیست مغرور یا خود شیفته باشید تا به خودتان احترام بگذارید و ضمنا زیاده روی هم نکنید. کم کم شروع کنید و به تدریج به آن چه می‌خواهید، برسید.

به خودتان یادآوری کنید که حفظ این خط قرمزها مهم‌اند و طبق آن‌ها عمل کردن هیچ ایرادی ندارد. یادتان باشد که این یک پروسه است که در نهایت شما را صاحب مهارتی ارزشمند می‌کند. شما لایق این هستید که خط قرمزهایی طبق باورها و عقاید خودتان داشته باشید تا سلامت روح و روان‌تان را تضمین کنید.خراسان
نویسنده : هدی بانکی | مترجم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: