کد خبر: ۲۳۷۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۲۳ تير ۱۳۹۸ - 2019July 14
ازدواج فرایندی است بسیار پیچیده و قابل تامل که زن و مرد با ویژگی‌های مختلف شخصیتی، فرهنگی، طبقاتی، مذهبی، اقتصادی و ... تصمیم می‌گیرند زندگی مشترک شان را آغاز کنند
 شفا آنلاین>یادداشت>29ساله‌ام و فوق دیپلم دارم و کودکم سه ساله است. شوهر من اجازه خرید کردن به تنهایی حتی از سبزی فروشی را هم نمی‌دهد. اجازه ندارم به تنهایی به منزل پدرم بروم که در نزدیکی خانه ماست. حتما باید یکی از اعضای خانواده خودش یا خود شوهرم من را همراهی کند. اجازه کار کردن هم ندارم. به نظر شما چه کاری انجام دهم یا چه صحبتی با او داشته باشم تا این حساسیت‌هایش کمتر شود؟ به نظر شما با لجبازی نتیجه می گیرم؟

ازدواج فرایندی است بسیار پیچیده و قابل تامل که زن و مرد با ویژگی‌های مختلف شخصیتی، فرهنگی،  طبقاتی، مذهبی، اقتصادی و ... تصمیم می‌گیرند زندگی مشترک شان را آغاز کنند. بنابراین در ادامه این مسیر با چالش‌های متعددی روبه‌رو می‌شوند. در فرایند مشاوره پیش از ازدواج با بررسی موارد مختلف در دو طرف، آگاه‌سازی صورت می‌گیرد و با آموزش مهارت‌های مورد نیاز، افراد برای رویارویی با این چالش‌ها آماده می‌شوند. با توجه به این‌که چند سالی از ازدواج‌تان می‌گذرد و صاحب فرزند هستید، نوعی رفتار در همسرتان شما را آزار می‌دهد که مهم و قابل پیگیری است، در ادامه نکاتی در این باره مطرح می‌شود.

ریشه‌های این مشکل را بشناسید
ممکن است این نوع رفتار در زمینه‌های مختلفی ریشه داشته باشد. به طور مثال ممکن است در بافت فرهنگی و اجتماعی زندگی شما و همسرتان یک مسئله کاملا پذیرفته شده باشد و اگر غیر از این رفتار شود، عجیب و نامانوس به نظر آید یا ممکن است ریشه در خاطرات  تلخ و دردناکی داشته باشد که همسرتان در گذشته تجربه کرده و اکنون برای جلوگیری از آسیب و خطرهای احتمالی، نهایت احتیاط را به کار می‌برد. این احتمال نیز وجود دارد که ریشه این رفتار در یک مسئله عمیق شخصیتی باشد.

لجبازی به شما کمکی نخواهد کرد
با این حال، علت هرچه که هست مقابله به مثل و لجبازی به شما کمکی نخواهد کرد و فقط حساسیت شوهرتان را برانگیخته‌تر می‌کند. پیشنهاد من به شما این است که با رفتارهای مناسب، اعتماد همسرتان را جلب کنید و در زمینه‌ها و شرایطی که محدودیت آزارتان نمی‌دهد، فضا را آماده و طبق میل وی رفتار کنید و کم کم در سایر موارد با همسرتان دوستانه گفت‌و‌گو کنید و به وی بگویید که چقدر از این مسئله رنج می‌برید.

رفتارهای اشتباه‌تان مشکل را حادتر می‌کند
موضوع شما کمی حساس است و اگر واکنش درستی در برابر رفتارهای شوهرتان نداشته باشید، ممکن است مشکل‌تان حادتر شود. از همسرتان بخواهید با یکدیگر در جلسات مشاوره شرکت کنید تا این مسئله به صورت تخصصی پیگیری و حل شود. رنجی که شما از این مسئله می‌برید و به واسطه آن، محدودیت‌هایی را تحمل می‌کنید قابل درک است اما گاهی دیده شده که خود این افراد از این همه ترس و نگرانی مداوم رنج بیشتری می‌برند. جلسات مشاوره برای همسرتان مفید است و باعث می‌شود علت و ریشه این رفتار شناسایی شود و از طرفی شما هم آموزش ببینید تا به این رفتار چگونه پاسخ دهید که هم آسیبی به رابطه‌تان وارد نشود و هم خودتان بتوانید استقلال کارآمد خود را در زندگی باز یابید.خراسان

نویسنده : ستاره صبوری | کارشناس‌ارشد روان شناسی بالینی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: