کد خبر: ۲۳۷۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۰ - ۲۲ تير ۱۳۹۸ - 2019July 13
پر کردن دندان همیشه پایان بخش مشکل حفره دندان یا اصطلاحاً کرم خوردگی نیست. گاهی اوقات باکتری‌ ها می‌توانند وارد شکاف‌های موجود بین مواد پر کردن دندان و سطح دندان شوند و موجب ایجاد یک حفره دیگر شوند
شفا آنلاین>سلامت>محققان موفق به ابداع یک ماده آنتی باکتریال برای پر کردن دندان‌ها شده‌اند که نیاز به پر کردن مجدد دندان در گذر زمان را برطرف می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین، پر کردن دندان همیشه پایان بخش مشکل حفره دندان یا اصطلاحاً کرم خوردگی نیست. گاهی اوقات باکتری‌ ها می‌توانند وارد شکاف‌های موجود بین مواد پر کردن دندان و سطح دندان شوند و موجب ایجاد یک حفره دیگر شوند. با این حال مواد ترمیم کننده آنتی باکتریال جدید می‌توانند از این امر جلوگیری کنند.

لازم به ذکر است که این اولین ماده پرکننده دندان نیست که قادر به کشتن باکتری‌ها است. با این وجود، اکثر مواد دیگر به آرامی ترکیبات ضد باکتریایی را به دهان می‌رسانند و مواد شیمیایی آنها می‌تواند برای بافت مجاور سمی باشد، به علاوه آنها ممکن است به مقاومت باکتریایی کمک کنند. ضمن اینکه بالاخره مواد ضد باکتریایی آنها تمام می‌شود.

با توجه به این محدودیت‌ها، یک تیم از دانشگاه "تل آویو" شروع به کار با یک کامپوزیت رزین دندان کردند و سپس یک اسید آمینه اصلاح شده به نام "اف‌موک-پنتافلوئورو-ال-فلیلالانین"(fmoc-pentafluoro-L-phenylalanine) به آن اضافه کردند. این اسید آمینه درون رزین می‌ماند و دارای یک ساختار نانویی است که غشاهای بیرونی باکتری‌های ایجاد کننده حفره را در صورت تماس از بین می‌رود، بنابراین آنها را می‌کشد.

این رزین ضد باکتریایی علاوه بر ساختار محکمی که دارد، بر خلاف نسل قبلی مواد پر کردن دندان، ظاهر زیبایی هم دارد.

دکتر لیهی آدلر آبراموویچ سرپرست این پژوهش می‌گوید: طبیعت ضد باکتری ماده ما همراه با خلوص بالای آن، هزینه کم، سهولت جاگذاری در مواد رزین و سازگاری با مواد زیستی، امکان تولید آسان این ماده جدید را فراهم می‌کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: