کد خبر: ۲۳۶۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۱۶ تير ۱۳۹۸ - 2019July 07
فساد دندان یا پیوره که بیماری لثوی است و بر اثر آن بافت‌های اطراف دندان، در ناحیه لثه‌ها و نسوج نگهدارنده دندان، عفونی می‌شود، رایج‌ترین بیماری‌ها در دنیاست.
شفا آنلاین>سلامت>فساد دندان و بیماری‌های لثوی موجب بیماری‌های مختلف در بدن می‌شوند و البته درمان آنها هزینه‌بر است. بنابر بررسی‌های محققان دانشگاه بریستول، ژنتیک در فساد دندان و بیماری‌های لثوی نقش مهمی دارد.

به گزارش شفا آنلاین: ویژگی‌های ارثی و عواملی چون چاقی، تحصیل و شخصیت می‌تواند روی فساد دندان و بیماری‌های لثوی اثر داشته باشد.

فساد دندان یا پیوره که بیماری لثوی <Leechy disease>است و بر اثر آن بافت‌های اطراف دندان، در ناحیه لثه‌ها و نسوج نگهدارنده دندان، عفونی می‌شود، رایج‌ترین بیماری‌ها در دنیاست. اما برخلاف بیماری‌های شناخته‌شده دیگر، نقش ژنتیک تاکنون در آن چندان مشخص نبوده است.

تحقیقات همیشه نشان داده است که دو فردی که یک نوع رژیم غذایی دارند و هر دو به یک اندازه به بهداشت دهان‌ و دندان‌شان اهمیت می‌دهند، در انتها ممکن است یکی از این دو نفر، بیش از دیگری با فساد دندان مواجه شود. محققان نمی‌توانستند چرایی این مورد را توضیح دهند.

در بررسی‌های گذشته مشخص شده بود که دندان‌ها بخشی از بدن هستند و می‌توان بین عوامل خطر و ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی و فساد دندان ارتباط‌هایی دید. همچنین محققان پیش از این اشاره‌هایی به نقش چند ژن در فساد دندان و ایجاد بیماری‌های لثوی کرده بودند اما هیچ یک از آنها به شکل علمی تایید نشده بود.

محققان دانشگاه بریستول با همکاری ۹ مرکز مطالعات بالینی بین‌المللی، اطلاعات بهداشتی ۶۲ هزار نفر و همچنین اطلاعات به دست آمده از بانک‌ زیستی بریتانیا از ۴۶۱ هزار نفر را ارزیابی کردند. در ضمن آنها میلیون‌ها نقاط استراتژیک ژنوم‌های افراد را هم برای یافتن ژن‌هایی که با بیماری‌های دندانی مرتبط باشند، بررسی کردند.

آنها توانستند ۴۷ نوع ژن شناسایی کنند که موجب فساد دندان می‌شوند. این تحقیق همچنین توانست ارتباط ژن مربوط به سیستم ایمنی را که موجب بیماری پیوره می‌شود و در تحقیقات گذشته از آن صحبت شده بود، تایید کند.

از میان ژن‌هایی که موجب فساد دندان می‌شود می‌تواند آنهایی را که به شکل‌دهی دندان و استخوان فک کمک می‌کنند و آن دسته از ژن‌هایی که عملکرد حفاظتی داشته و در بزاق دهان وجود دارند و ژن‌هایی که روی باکتری‌های موجود در دهان اثر می‌گذارند، نام برد.

 بر اساس مشاهدات این محققان، در آینده می‌توان با بررسی ژنتیک افراد متوجه شد که کدام یک بیش از دیگری در معرض فساد دندان یا بیماری‌های لثوی هستند و با شخصی‌سازی مراقبت‌های بهداشتی دهان، از بیشتر بیماری‌ها و مشکلات دندانی کاست.مدیکال‌اکسپرس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: