کد خبر: ۲۳۶۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۵ - ۱۴ تير ۱۳۹۸ - 2019July 05
دیواره رحم محلی است که جفت به آن متصل می شود اما در این بین اتفاقیکه شاید در هر ۲۵۰۰ حاملگی رخ دهد، چسبندگی جفت است که انواع و عوارضی دارد
شفا آنلاین>سلامت>چسبندگی جفت انواع مختلفی دارد که تفاوت بین آن‌ها با اسامی و با شدت چسبندگی جفت به دیواره رحم تعیین می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین، دیواره رحم محلی است که جفت به آن متصل می شود اما در این بین اتفاقیکه شاید در هر ۲۵۰۰ حاملگی رخ دهد، چسبندگی جفت است که انواع و عوارضی دارد .
چسبندگی جفت چیست؟
همانطور که می دانید؛ جفت به دیواره رحم متصل می‌شود، اما بیماری وجود دارد که سبب می‌شود جفت عمیقا به دیواره رحم متصل شود، این بیماری به چسبندگی جفت معروف است و در هر ۲۵۰۰ حاملگی یک مورد دچار این مشکل می‌شود.

معرفی انواع چسبندگی جفت
تفاوت بین چسبندگی جفت اکرتا، اینکرتا یا پرکرتا با شدت چسبندگی جفت به دیواره رحم تعیین می‌شود؛ که به شرح زیر است:

چسبندگی جفت اکرتا
هنگامی رخ می‌دهد که جفت در دیواره رحم بیش از حد عمقی چسبیده باشد، اما به عضله رحم نفوذ نکرده باشد. چسبندگی جفت اکرتا رایج‌ترین چسبندگی و حدود ۷۵٪ از همه موارد است.

چسبندگی جفت اینکرتا
زمانی اتفاق می‌افتد که جفت متصل به دیواره رحم حتی عمیق‌تر و به عضله رحم نفوذ کرده است. این چسبندگی تقریبا ۱۵٪ از موارد را در بر می‌گیرد.

چسبندگی جفت پرکرتا
هنگامی رخ می‌دهد که جفت از طریق  دیواره رحم نفوذ کند و به یک عضو دیگر بدن مانند مثانه متصل شود، چسبندگی جفت پرکرتا حدود ۵٪ فراوانی دارد.

علت ایجاد چسبندگی جفت
علت خاص چسبندگی جفت اکرتا ناشناخته است، اما می‌تواند به جفت سر راهی و سزارین قبلی مرتبط باشد. چسبندگی جفت اکرتا در ۵ تا ۱۰ درصد از زنان با جفت سر راهی وجود دارد.

زایمان سزارین(Cesarean section) احتمال چسبندگی جفت اکرتا را در آینده افزایش می‌دهد و هر چقدر سزارین بیشتر انجام شود، این احتمال افزایش می‌یابد. سزارین چندقلو در بیش از ۶۰٪ از موارد جفت اکرتا وجود دارد.

چه عواملی سبب چسبندگی جفت اکرتا می شود؟
این عوامل می‌تواند خطر ابتلا به چسبندگی جفت اکرتا را افزایش دهد:

زایمان سزارین قبلی یا دیگر جراحی‌های رحم؛ خطر جفت اکرتا در هر جراحی رحم، از جمله جراحی برای حذف فیبروئید، افزایش می‌یابد.
   
جایی که جفت شما چسبیده است؛ اگر جفت به صورت جزئی یا کامل دهانه رحم را بپوشاند یا در بخش پایین‌تر رحم قرار گیرد، این خطر افزایش می‌یابد.
   
تعداد نوزادانی که به دنیا آورده اید؛ خطر بروز جفت اکرتا در هنگام هر زایمان از افزایش می‌یابد.
   
برخی دیگر از بیماری‌های رحمی؛ اگر فیبروئید رحم یا زخم در بافت پوشش رحم داشته باشید، خطر ابتلا به جفت اکرتا بیشتر می‌شود.
   
سیگار کشیدن؛ سیگار کشیدن خطر ابتلا به مشکلات جفتی را افزایش می‌دهد.
   
سن ؛ جفت اکرتا در زنان ۳۵ ساله و بالاتر بیشتر دیده می‌شود.

چسبندگی جفت اکرتا چگونه درمان می‌شوند؟
هنگامی که بیماری جفتی دارید، بهترین زمان برای زایمان مشخص نیست. اما پزشک توصیه‌هایی در این باره می‌کند.
    
در حدود هفته ۳۴ بارداری تا هفته ۳۸ بارداری برای جلوگیری از خونریزی خطرناک، نوزاد را به دنیا بیاورید. اگر می‌خواهید در آینده نیز حامله شوید، ممکن است پزشک قبل از سزارین از درمان خاصی استفاده کند و رحم را نجات دهد.
    
هنگامی که پیش از زایمان بیماری تشخیص داده می‌شود، پزشک احتمالا سزارین را توصیه کند و بلافاصله پس از آن هیسترکتومی انجام می‌شود. این کار می‌تواند از تهدید خونریزی جلوگیری کند. سزارین جراحی است که در آن نوزاد شما از طریق برش‌هایی که پزشک در شکم و رحم ایجاد می‌کند متولد می‌شود. هیسترکتومی زمانی است که رحم شما توسط جراحی برداشته شود. بدون رحم، در آینده نمی‌توانید باردار شوید.

اگر پزشک این بیماری را در هنگام تولد تشخیص دهد، ممکن است سعی کند جفت را در جراحی برداشته و خونریزی را متوقف کند. با این حال، هیسترکتومی اغلب لازم است.

خطر ابتلا به چسبندگی جفت اکرتا در نوزاد چیست؟
زایمان زودرس و عوارض بعد از آن نگرانی اصلی است، خونریزی در سه ماهه سوم ممکن است یک نشانه هشدار دهنده از وجود چسبندگی جفت اکرتا باشدو هنگامی که جفت اکرتا اتفاق می‌افتد، معمولا باعث زایمان زودرس می‌شود.

پزشک وضعیت شما را مورد بررسی قرار می‌دهد و از دارو، استراحت و هر چیز دیگری که می‌توان برای کمک به ادامه حاملگی در طول مدت کامل بهره گرفت، استفاده می‌کند.

مشکلات چسبندگی جفت
در بعضی موارد جفت به درستی کار نمی‌کند.

ممکن است بیش از حد نازک، ضخیم و یا لبه اضافی داشته باشد.

بند ناف ممکن است به درستی وصل نشده باشد.

مشکلات مربوط به عفونت، لخته شدن خون و انفارکتوس (ناحیه بافت مرده مانند زخم) می‌تواند در دوران بارداری اتفاق بیفتد و به جفت آسیب وارد کند.

مشکلات جفتی مانند این می‌تواند منجر به خطرات بهداشتی برای شما و کودک شود.

برخی از این خطرات عبارتند از:
ممکن است سقط جنین(Abortion) داشته باشید.
   
کودک شما به شکلی که باید در حین بارداری رشد کند، کامل نمی‎شود.
   
ممکن است هنگام زایمان خونریزی داشته باشید.
   
ممکن است زایمان زودرس داشته باشید. این زایمان خیلی زود و قبل از هفته ۳۷ بارداری اتفاق می‌افتد.
   
نوزاد شما ممکن است نقایص زایمان داشته باشد.

پزشک شما جفت را پس از زایمان بررسی می‌کند. گاهی جفت برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاده می‌شود، به خصوص اگر جنین دارای مشکلات بهداشتی خاص مانند رشد ضعیف باشد.

چگونگی تشخیص مشکلات جفتی
اگر فاکتور‌های خطر برای چسبندگی جفت اکرتا در دوران بارداری ، مانند حالتی که جفت به طور جزئی یا کامل دهانه رحم را پوشانده است یا جراحی قبلی رحم انجام شده باشد ،داشته باشید، پزشک به دقت تخمک گذاری ، جفت نوزاد را بررسی می‌کند.

تکنیک‌هایی برای تشخیص چسبندگی جفت اکرتا ممکن است شامل موارد زیر باشد:
تست‌های تصویربرداری
از طریق سونوگرافی یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)، پزشک می‌تواند نحوه قرار دادن جفت در دیواره رحم را ارزیابی کند.

آزمایش خون
پزشک ممکن است یک نمونه از خون برای اندازه گیری مقدار آلفا فتو پروتئین – پروتئینی (اندازه گیری AFP بعد از هفته پانزدهم بارداری) که توسط کودک تولید می‌شود و می‌تواند در خون مادر شناسایی شود، آزمایش کند.

چنین افزایشی به چسبندگی جفت اکرتا مربوط است.

عوارض ناشی از چسبندگی جفت
خونریزی رحمی شدید

چسبندگی جفت باعث خونریزی شدید مادر بعد از زایمان می‌شود.

این خونریزی شدید که می‌تواند باعث مرگ مادر شود، از لخته شدن طبیعی خون جلوگیری می‌کند. همچنین باعث نارسایی ریوی و نارسایی کلیه می‌شود.

زایمان زودرس
اگر چسبندگی جفت داشته باشید، ممکن است قبل از کامل شدن دوران بارداری، نوزادتان به دنیا بیاید

اگر چسبندگی جفت باعث خونریزی شدید مادر باردار شود، شاید نیاز باشد زودتر از موعد، زایمان انجام شود.

آزمایشات مورد نیاز برای تشخیص چسبندگی جفت

اگر شما عوامل خطر ابتلا به چسبندگی جفت را داشته باشید، مثل پایین افتادن جفت (جفت سرراهی) و یا انجام عمل جراحی رحم در زمان قبل، پزشک با دقت وضعیت قرارگیری جفت در دیواره رحم را بررسی می‌کند.

روش‌های تشخیص چسبندگی جفت عبارتند از:
آزمایشات تصویربرداری: پزشک برای بررسی وضعیت قرار گرفتن جفت روی دیواره رحم از روش سونوگرافی یا ام آر آی (MRI) استفاده می‌کند.

آزمایش خون: پزشک برای بررسی افزایش بی مورد آلفا فتوپروتئین در خون، آزمایش خون از شما می‌گیرد. آلفافتوپروتئین، پروتئینی است که توسط جنین تولید می‌شود و در خون مادر وجود دارد و افزایش غیرعادی این ماده در خون مادر می‌تواند به دلیل چسبندگی جفت باشد.

درمان چسبندگی جفت
در صورت تشخیص چسبندگی جفت در مادر باردار، نیاز است زایمان به صورت زودتر از حالت عادی و در هفته ۳۴ تا ۳۶ بارداری انجام شود.

با توجه به این موضوع که زایمان در هفته ۳۴ تا ۳۶ بارداری، سبب نارس به دنیا آمدن نوزاد و مشکلات تنفسی برای آن است و همچنین با توجه به اهمیت جان مادر جلوگیری و کنترل خون ریزی بسیار مهم و حیاتی است.

البته در برخی از انواع چسبندگی جفت به دلیل شُل و جمع شدن دیواره رحم، عدم انقباض آن و جوابگو نبودن دارو‌ها، برای جلوگیری از خونریزی در حین انجام سزارین رحم نیز برداشته می‌شود.

باید بدانید؛ به ازای هر سزارین بار اول احتمال چسبندگی جفت کمتر از ۱ درصد است و به ازای ۳ سزارین توسط یک مادر باردار این احتمال به ۱ در صد تغییر می‌یابد.

 از آنجایی که نارس به دنیا آمدن نوزاد سبب مشکلات تنفسی آن می‌شود،  با مراجعه به پزشک و تجویز دارو‌های رشد، می‌توان از علائم آزار دهنده‌ تنفسی برای نوزاد جلوگیری کرد. ۸ درصد از مرگ و میر مادران باردار به دلیل خون ریزی‌های بعد از زایمان در اثر چسبندگی جفت است و  درمان و پیشگیری دارویی برای جلوگیری از چسبندگی جفت وجود ندارد و تا قبل از انجام زایمان میزان تهاجم جفت به دیواره رحم، مثانه و حتی روده‌ها مشخص نبوده و به صورت دقیق قابل اندازه گیری نیست.

باید بدانید؛ اضافه کردن واحد‌های خونی به بدن مادر، سبب بهبود وضعیت جسمی وی می‌شود و در صورت بروز لکه در ۳ ماه اول و دوم بارداری، هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: